Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1687 ggr
[Liinda]
0

Hjärnskada?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen Konrad blev anfallen av sina föredetta burkamrater har han inte riktigt varit sig själv och det är ju mer än 1 månad sen nu. Mamma säger själv att hon tycker han varit lite låg och gått ner i vikt men jag vägde honom och han har gått upp 100 gram så gått ner har han verkligen inte gjort :P

Jag vet ju att han är väldigt social av sig men det här tar priset han står på bakbenen vid gallret och bokstavligt talat skriker när man närmar sig buren eller är i rummet vilket resulterar i att det är väldigt svårt för mig att somna på kvällen när han står och skriker och kollar på mig. Jag får bära runt på honom som en liten bebis nästan hela tiden. Och så har han börjat popcorn skutta (tror jag iallafall) han gör det flera gånger per dag men han ser inte glad ut när han gör det han ser mest frustrerad ut och springer runt. Han är jätteannorlunda sen förut. Så min undran är tror ni att han kan ha fått en hjärnskada sen dom attackerade honom , dom bet ju honom trots allt rejält i huvudet? Eller är det för att han inte har någon burkompis längre som han blivit en aning knäpp?

[Liinda]
0

Just det ibland när man kommer in så kan han sitta och hacka tänder och då har han lyckas få alla hanar att börja hacka tänder och när man närmar sig hans bur så springer han in i huset och hackar tänder och tittar i princip på en som man är ett monster och nästa gång man kommer kan ha stå vid gallret och ropa efter en och verkligen vill bli upplyft.

Creation
0

Hans beteende verkar lite underligt… kanske han är lite rastlös, eftersom att han inte har någon kompis att umgås med? Och att han hoppar runt pga att han inte har något annat att göra. Sen så vill han ju umgås med någon, så därför blir det med dig.

Jag tycker du borde skaffa en liten kompis åt honom och se om det blir något bättre. :/ Annars kan han ju fått nån knäpp av skadan, trots allt…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Ja det är klart men han ser fortfarande Hugo eftersom deras burar står i jämnhöjd och han kan ju snacka med resten av dom 4 marsvinen i samma rum så :)

Tyvärr kan jag inte skaffa en ny kompis åt honom eftersom jag håller på att leta fodervärd åt mina andra marsvin så vore det ju inte så bra att skaffa fler. Och så vill jag inte skaffa en hankompis till honom igen med tanke på hur dryg han kan vara så han tillomed driver dom andra marsvinen till sån vansinne att dom försökte bita ihjäl honom, det vill jag inte riskera igen. Men han ska åka till en kompis om 1 vecka och bo tillsammans med hennes hona 1 månad så :)

FeliciaS
0

Nej, jag tror inte det är en hjärnskada, utan snarare att det beror på rastlöshet eller att han andra marsvin att bete sig socialt normalt med. Kanske saknar han de andra eller är irriterade på dem, särskilt om han ser dem? Får han motionera mycket?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Ja kanske är det så att han saknar dom, jag skulle ju kunna låta han och hugo träffas på golvet ibland med stenhård koll. Men när jag testa sätta ihop Hugo och Gurra så blev Gurra så rasande så jag blev nästan rädd, han såg ut som en katt som sköt rygg och liksom hoppa fram och huggde så därför har jag inte testat med Hugo och Konrad för jag vill inte göra Konrad sådär rädd igen. Men det är klart jag kan ju iallafall testa lite snabbt. Nja när jag är i skolan i veckorna så får han inte motionera något utan då tar bara mamma ut honom ibland och kelar med. Han får komma ut och springa fredag , lördag, söndag när jag är hemma. Men nu när det är lov så får han komma ut en snabbis varje dag :)

Creation
0

Kanske det är något så sorgligt att Hugo saknar och gillar Gurra, men Gurra varken gillar eller saknar Hugo? :(

[Liinda]
0

Nja jag tror verkligen inte Hugo saknar Gurra dom fungerade bra ihop i buren förut men efter slagsmålet så verkar dom inte vilja veta av varann. Ja har iallafall kommit på hur det var när dom slogs och det var antagligen så att Gurra gick på konrad och hugo försökte försvara Konrad och blev därmed biten själv. Och nu så kanske Konrad och Hugo saknar varann ja :( Men Konrad ska ju till hona så jag kan ju bara drömma om att han kommer fungera med hane efteråt. Och Hugo och Konrad har ju små tjaffsat förut och jag vill verkligen inte riskera Konrads liv igen :/

Wiizy
0

Ska man verkligen para en sån hane?…

[Liinda]
0

Ja jag tycker det för att han visar ju forfarande sina bra sidor ibland och innan det här hände så var han ju helt perfekt i temperamentet. Och det är han nu med bara det att han har dom här konstiga grejorna för sig. Han är tamast av alla och älskar människokontakt, han är inte aggresiv, klippa klor bada mm är inga problem alltså han är inte problem i hanteringen, han är väldigt hanig av sig men han är inte den som är aggresiv mot andra marsvin, Ja Konrad har alltid varit den som haft bäst temperament av alla mina marsvin och jag tycker själv ja att det är ett bra temperament att avla på bara det inte är en hjärnskada han har…ifall han beter sig såhär för att han bor utan kompis så är det ju inget fel på honom och det lär vi upptäcka sen om han blir normal när han får en kompis

FeliciaS
0

#5 Det vore ju jättebra ifall han kunde träffa Hugo så ofta som möjligt då, ifall de funkar ihop ;) Hrm, då kan det ju vara att han är rastlös… Eller hur stor är buren?

#9 Tsss… "ibland" :) haha

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#10 Ja jag ska låta dom träffas idag efter att jag dammsugit :P En tavla åkte nämligen i golvet så det ligger glas under hela sängen så dom får vänta tills jag tagit bort det. Men idag ska dom iallafall få träffas :) Ja det kan mycket väl vara att han är rastlös för förut när han bodde med dom så hade han mycket upptåg för sig , att smyga sig på kompisarna och para dom i huvudet var jättekul tyckte han, dra ner vattenflaskan eller försöka klättra på den var också jättekul likaså att försöka klättra upp för gallret :P Ja han är en liten grabb med fart i helt enkelt :P Buren är 100x50 och han bor själv i den så jag tycker ju att det borde vara ganska okej med plats för honom :)

haha ja ibland :p Men det kanske jag märker nu när han får träffa Hugo om han blir "normalare" :P

Creation
0

#11 Vilken buse! x)

svampi
0

tycker det låter som han är rastlös och behöver en burkamrat.

(har inte läst alla inlägg)

[Liinda]
0

Ja antagligen så är han det då :/ Men vet inte riktigt hur jag ska lösa det :S

paronskrutten
0

Jag tror inte att han har en hjärnskada heller.. Kan du inte möblera om i buren, lägga massa roliga kvistar, stenar etc, så att han har nåt att göra?

Helena

[Liinda]
0

Jo det kan jag ju göra :) Kan gå idag och göra det när jag ändå ska ut :) Nåt mer tips på något man kan plocka ute och lägga i hans bur? :)

Hatasallad
0

#16 Stenar? ^^

[Liinda]
0

Det finna inga stora stenar här det enda som finns är väl typ grus haha :P Jag bor liksom i stan :P

Hatasallad
0

Tegelsten då? xD

[Liinda]
0

hahah XD kanske det :P

FeliciaS
0

#11 Jaså, okej, då är han nog uttråkad skulle jag tro. Lägg in massa roliga grejer i buren - leksaker, grenar, knäckebröd, hus, stenar, rör, speglar… :)

Mvh Felicia

Wiizy
0

#21 - speglar? o.O

Hatasallad
0

#22 Marsvinshanar brukar gilla speglar ;P (undrar om de gillar att titta i speglen eller om det är annan hane i speglen xD)

Wiizy
0

#22 - Haha, jaha. :) hade jag ingen aning om. *S*

FeliciaS
0

#22 #23 Min ena hona gillar speglar ;) Fast hon förstår att det är hon som syns på bilden, tror jag.

Mvh Felicia

Hatasallad
0

#25 Mina hanar som jag hade gillade speglar :)

Wiizy
0

Vad äre för speglar då? typ fågelspeglar? ;P

paronskrutten
0

Jo, en helkroppsspegel är nog inte en så bra idé ;)

Helena

[Liinda]
0

Tack för tipsen var i djuraffären idag och köpte en sån där hylla till honom men glömde kolla efter en fågelspegel :/ Sen har jag plockat grenar till alla måste sett skumt ut när jag kommer bärandes på 3 långa grenar typ i stan haha men vad gör man inte för svinen :P

Det blev en väldigt mörk och suddig bild tyvärr :S

[Liinda]
0

Han verkar iallafall älska sin hylla och hoppar upp och ner för den typ hela tiden :P

Wiizy
0

#28 - HAHAHA men såna är ju perfekta! ;) Då synd hela mina feta grisar. ;P

#29 - #30 - Smutsig bur eller bilden? =P

[Liinda]
0

#31 Nej den är inte smutsig det är hö som ligger utspritt :P

Wiizy
0

#32 - *fniss* jaha. ;P

[Liinda]
0

Han avgudar sin hylla! :) Han är där uppe nästan hela tiden :P Och ja han har faktiskt blivit lite mindre skrikig och igår kväll trodde jag inte att det var sant men han var helt tyst och jag skulle få sova ordentligt men efter en kvart så började han skrika som vanligt :P

paronskrutten
0

Härligt att han tycker om den! :)

Helena

AmandaF
0

#34 , han ser så nöjd ut på bilden där han ligger på hyllan , jättegullig :)

[Liinda]
0

#35 Ja :) Mamma sa det att en sån där skulle vi köpt för länge sen :P

#36 haha visst gör han :) Typ kung över sin klippa :P

FeliciaS
0

Så bra att det har lösts sig! :)

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Idag åkte Konrad till honan och det gick jättebra, han gick fram direkt till henne, luktade och para henne på en gång XD Sen lät henne vara han följde efter henne men var inte för på och i buren gick det lika bra han parade henne sen käkade han lite och titta runt :) Så idag fick jag se "gamla" Konrad igen hur han var förut fast mycket gladare :D Så det är nog som ni säger han kände sig ensam :)

[Liinda]
0

Kärleksparet <3 :P

Wiizy
0

vem äger honan då? ;P

FeliciaS
0

Åh, så roligt för Konrad och dig! :)

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#41 Min kompis äger honan men hon ska ju flyyta till min skola så sen är det min skola som äger henne och ungarna :)

#42 Ja :)

Creation
0

**Kmr du få ta någon hane från kullen, för att ha som sällskap till Konrad, om det blir nån? ^^

**Det skulle nog vara ganska bra om du fick det :)

[Liinda]
0

Ja jag kommer nog få köpa som alla andra om jag vill men det kommer jag nog inte göra :) För jag kan som sagt inte skaffa fler svin nu. :)

FeliciaS
0

#45 Varför inte? ;) Då blir han med störta sannolikhet lyckligare, det är det väl värt? Och så blir det säkert lättare att hitta fodervärd åt honom, eller sälja honom.

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#46 För jag får inte skaffa fler svin för mamma jag får skäll redan nu varje dag för dom jag redan har, och skulle jag skaffa en till så skulle hon allvarligt talat ta den lille och köra tillbaks han till skolan. Men Konrad fungerar ju inge bra tillsammans med hanar eftersom han är så pass hanig att han tillomed åkte på stryk, inget jag vill riskera igen. Och så finns det ju andra sätt att lösa det på kastrering och sällskap åt mina honor tex eller något sånt :)

FeliciaS
0

#47 Okej :) Ja, kastrering är också ett alternativ.

Mvh Felicia

Creation
0

#47 Kastrering vore ett tänkbart alternativ :)

[Liinda]
0

Ja :)

Wiizy
0

Du skulle ju kastrera han från början eftersom du ville ha han med honorna, så det kan du ju göra? :)

FeliciaS
0

Eftersom att såren måste läka och spermierna dö, det tar ca 3v efter kastrering till ihopsättning :)

Mvh Felicia

Wiizy
0

Mjo, men han kan väl vara ensam i dom 3 v då. :/

FeliciaS
0

Mm, han kan ju bo intill honorna då :)

Mvh Felicia

MonaF
0

konrad va söt

[Liinda]
0

Det var gurra jag skulle kastrerat egentligen och satt ihop med honorna eftersom han ska avlas på men jag vet inte längre hur det blir med det så då kan det lika gärna få bli konrad som får bo med dom :)

Japp han kommer ju få sitta själv efter kastrering ett tag och jag har ju alltid alla marsvinen i samma rum så dom kan alltid snacka med varann. :)