Himalayan?
Iom att mina två "första" grabbar inte vill acceptera Örjan så har jag köpt två nya grabbar idag - en crested buff vid namn Julio (som jag kallar för Snigel) och en self "albino" vid namn Kurt.
Kurt är lite förbryllande dock. För det första - heter det albino på "marsvinsspråk" eller är det rödögd vit eller nåt annat?
Är även lite fundersam kring om han verkligen är albino eller inte… Han har svarta öron, mörka tassar och en fläck på nosen. Fläcken på nosen kan lika gärna vara smuts dock, jag har inte kunnat se det i bra ljus än. Men han ser ut att vara himalayan iaf… Tror jag, jag är skitdålig på marsvinsfärger x)
Fläcken syns bara på bilden med honom ihop med Snigel dock.
Ni som kan sånt här, vad tror ni?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Måste ju visa upp Snigel också 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det kanske även ska nämnas att Julio och Kurt inte är släkt så om Kurt är nån slags himalayan så behöver det inte vara en färg som är möjlig i samma kull som en buff.
Enligt pappret jag fick med så är Kurts pappa en nonself brown/black (vad nu det ska betyda…) och mamman är en self albino. Längre bak är okänt.
Han är Black Himalaya och den andra ser ut till att vara Buff som du skrev :) Det måste vara någon okunnig som skrivit härstamningsbevis eller nått för albino finns inte innom marsvin. Och Brown??
Albino borde väl vara som typ p.e. white? Eller är jag helt ute och cyklar? xD
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Så han behöver inte vara svart på nosen för att bara black himalaya då? Han är allt annat än svart där nämnligen. Syns inte så bra nu i brist på dagsljus men av det jag kunat se så ser han mer sotig ut, åt det beigebruna hållet eller hur man ska säga :)
Ja nån kunnig är det definitivt inte, det syns lång väg när man kollar pappret jag fick med på honom :P Snigel däremot verkar ha en kunnig uppfödare. Får då det intrycket av pappret jag fick med iaf, finns en del reggade marsvin från SMFreggade uppfödare bland annat, hon har tom plitat ner att han är satinbärare. Fast jag är lättimponerad ska nämnas, har väldigt låga förväntningar av folk som lämnar till zooaffär iom att det iaf i mina ögon tyder på en sjukt stor brist på logik och vanligt vett i skallen… ^^
det är en "dålig" Himalaya, den är inte PE white pga att den har mörka öron och tassar. sen har den ju lite mörkt på nosen, jag har också en "dålig" Himalaya (asså i färgmässigt)
På bilden ser han ut som black(eller chocolate) himalaya, med inte så tydlig färg runt nosen. :) Men man ser ju att han har svag färg däromkring. ^^
Mamman var säkert en P.e.(Pink Eyed) White self. :) Gissar jag. Eller så var hon kanske en himalaya, eftersom att sonen blev det, men uppfödaren var så okunnig att den inte visste vad färgen hette O.o
Pappan var nog chocolate/black nonself. "Brown" heter chocolate på marsvinsspråk ;)
Fast jag kan ha fel på allt jag sagt… genetik och färger är inte riktigt min grej :P
#8 Jag menade att mamman ev. var det :P Men hon var troligtvis himalaya, som sonen -.-' Bara okunnig uppfödare, verkar det som.
Tackar! :)
#11 Oj, hur många marsvin har du nu? :P
Vad föräldrarna var är lite lite svårt att veta, men Kurt är i alla fall black himalaya. Man kan se att han har en liten vit bläs på nosen som gör att teckningen inte syns så tydligt där. Det är knappt att en riktigt bra färgavlad black himalaya blir riktigt svart på nosen, det är svårt att få mycket färg på dem. De möra öronen skvallrar om att det är black himalay aoch inte chocolate.
Albino finns inte på marsvin, däremot pe white. Men pe white kan aldrig ha någon liten mörk teckning, så fort det är lite sotning på öronen t.ex. så är det en taskig himalaya.
Vad är det för härsamning på buffen och var kommer den ifrån? *nyfiken*
#12: 5 :P Det får snällt räcka, går det inte att få ihop gamlingen med småttingarna så får han bor själv med gallerkontakt och utespring med de eller nåt O.o
#13: Har sett lite bättre idag med dagsljus och visst är det färg på nosen och itne smuts :) Öronen är dock bruna och inte svarta. Fortfarande black då?
Buffens pappa heter Mumindalens Caphy (crested cream), längre bak på den sidan står det bara u.k överallt.
Mamman heter Ingrid (mörk buff satin), morfar heter Luneas Helix (self buff), mormor Ellen (satin saffron dalmatiner), morfars far är Marshas Exodus (self buff), morfars mor är SCH Cadillacs Emilia (buff satin), mormors far är Marshas Eld (self pe golden) och mormors mor är Marshas Marängsviss (satincrested buff dalmatiner). Längre bak står inte med dock.
Vid närmare eftertanke kanske de inte är reggade uppfödare, men vissa namn låter bekanta så med min dåliga koll på marsvinsuppfödare så antar jag det iaf x) Alla med prefix utom pappan är reggade också - och jag som är råttskadad utgår från att man inte får ha uppfödarnamn när man reggar om man inte är reggad uppfödare. Har jag rätt då eller är jag för råttskadad för mitt eget bästa? xD
Han är köpt på djurmagazinet i Borlänge, född 080115 ^^ Uppfödaren är nån tjej i Rättvik :)
Ah, mamman till buffen känner jag till. Men vem har fött upp honom själv? Det stämmer att man inte kan registrera namn med prefix om uppfödarnamnet inte är reggat.
Fortfarande black himalaya. Här är en bild på en choc himalaya. Nonself och alltså färgavlad. Mycket mörkare än så blir de inte och absolut inte om de är korsningar. Choc himalaya är en blek historia…
#15: Jikes, den var ljus ja ^^
Oh, kul :) Vet inte om man får lägga ut namn hur som helst? Diana i förnamn iaf, hojta till så kan jag pma hela namnet :P
Ah, men då vet jag! :)