marsvinen bråkar
asså mina två marsvin ( en hane och en hona ) bråkar lite jag har precis märkt att hanen har ett sår i örat och hon låter inte honom gå in i huset… asså dom två e parade så kan det bero på att hon ska ha ungar elr att dom helt enkelt intye gillar varandra ?? borde jag säpparera dom ?? snälla hjälp mig :(

har du läst på om avel? :)
hur länge har hanen gått hoss honan? om hon är parad och inne på dräktigheten ska han absolut inte vara kvar, han kan sedan para honorna, om det blir några i kullen. :/
man ska ha flera gömställen till marsvinen, så sätt in nått rör, eller hus till honom.
och hur "farligt" är såret i ögat? du har möjligtvis inte bild på det som du kan ta?
Om de redan har parat sig så ska man ju inte ha kvar hanen hos henne ;/
Undrar samma sak som Lollo(Wiizy):
Hur länge har de gått tillsammans?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Dom har gått tillsammans i ungifär 2 veckor och såret i örat är liksom bara som ett rivsår och en sår skorpa på de men jag ska behandla det med lite grejer och så och så ska jag se till att lägga in mer gömm ställen

Men ungarna har ju inte kommit än… min mamma har ju haft många marsvin satt jag och hon vet mycket om dom jag vet att honan kan bli med barn ungifär 1 timme efter födseln och att även honorna i kullen kan bli med barn efter ungifär 3 veckor !

"med lite grejer" vore intressant och veta vilka 'grejer' du ska använda?

det får du fråga min mamma om.. jag menar HALLÅ jag e 11 år hur mycket tror ni jag kan egentligen ????????????????????vet ni hur dåligt jag mår pga att jag inte vet om marsvinen mår bra eftersom att jag måste separera dom och DU gör det ju inte direkt bättre men visst här ska du få en bild på hans öra … det kanske inte syns så bra men det e iaf det där svarta sträcket!

Öh? Ta det lungt nu… för det första var mitt inlägg vänligt menat. Och om din mamma vet bättre, fråga henne? Förstår inte felet med att inte kunna fakta. Har INTE begärt att du ska kunna någonting.
Det är ju du som verkar arg. Och nej, jag vet/visste inte hur dåligt du mår/mådde, för jag känner inte dig. Så enkelt är det.
Så förlåt om du nu tar åt dej åt det. ;O för det var inte meningen. sen är det ett forum, och jag sa bara fakta, och jag sa det på ett vänligt sätt. :)
"Grejer" låter nästan farligt i mina öron… jag fattar ju att du inte stoppar i en sked t.ex, men jag hackar alltid upp mej på det ordet, ursäkta. xP
Men om din mamma vet så mycket, varför frågar du inte henne? :) borde inte hon veta då? ^o)
#6 Och Wiizy är 12 år… ;) Det är inte långt ifrån ^^
Inget att hetsa upp sig över, alla vet inte allt och det vet vi. :P
Det ser lite rodnat ut iaf :/
Har det blödit?(säger man blödit…? :S)
Om de bråkar så att det blöder skulle jag inte riskera att ha dem tillsammans mer.
Din mamma kan väl kolla på det, om hon nu kan mkt om marsvin, som du skriver ^^
En bra idé kanske?

Visst tar jag ju emot edn ursäkt och hehe med ¨grejor¨ menar jag saker som får sår på marsvin att läcka :P men asså min mamma hadde marsvin för läänge sen och då brydde dom sig inte liksom om saker som att dom ska ha stora burar och att man ska sära på dom sen och så vidare det e därför jag frågar er häär. men tyckte du att såret såg farligt ut ? ?? och ska jag sära på dom ?? :)
Har du läst på den länken jag skickade till dig? :)
Hanna
#9 Upprepar: Har det blödit? :P
Ser ut att vara sårskorpa…

Hehe, inte för och vara elak. Men din mamma vet nog inget om det var så länge sedan. :)
#11 - Blött tror jag.. Eller jag vet inte
Blöda, Blödit, Blött?
Hanna
Om du verkligen vill veta mycket om marsvin föreslår jag att du går in på www.humlansmarsvin.se
och läs på där om marsvin och gärna om avel också då din hona är dräktig. :)
På så vis lär du dig mycket som kan vara bra och veta.
Jag som är 20 år och haft marsvin som ung (ej samma regler osv osv då) går ofta in hos humlan och läser på lite. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

nae jag tror inte att det har blödit men det e ju så att den honan e lite äldre än honom åååh väänta….. jag kom kanske på ordsaken till att dom brokat lite .. eftersom honan e lite äldre så kanske hon vill visa att hon e ledaren kan de va så ?? :P och abico nae jag har inte hunnit kolla sidan men ska göra det just precis nu :D
#12 Precis… ;) min mamma vet inget om marsvin(förutom skötsel förstås) och hon hade värsta marsvinsuppfödningen när hon var liten xP Inte med mening dock.
De fick ett marsvin(jag vet!) av en kompis som visade sig ha varit dräktigt. Då fick hon tre ungar: två flickor och en pojke. Men så hade ungarna och mamman ihop för länge(för de kunde typ inget om marsvinsavel ju) så att alla tjejerna blev dräktiga av pojken -.-' Så fick de tre ungar var. Alltså hade de totalt 13 marsvin ett tag :P Men så såldes tio stycken och de behöll tre tjejer. Där var det slut med marsvinsaveln ;P
sry OT ;$
#15 - Jag tror sällan att en hona + okastrerad hane tjafsar om rangen, att hon biter ifrån visar nog att hon tröttnat på hans uppvaktning.
Hanna

Hahahaa det där lät ungifär som min mamma du snacka om :P:P:P:P:P och förrästen jag fyller oxå 12 den 22 april hehe :):):) den 28 ska jag hämta min lilla bebis gris saffran :):):) hon e ursöt!

okk men va bra då vet jag abico :)::) dax att sära på dom :):) ska … jaha nu sa mamma att hon precis hadde gjort de hehe :P lite kan hon fortfarande minnsan :P
Kan du inte berätta lite om föräldrarna eller nåt? ^^
Raser, t.ex., så man vet vad för ludna(eller nakna för den delen ;P) småttingar du har att vänta x)
#19 - Okej vad bra :) Men håll deras burar nära varran så att dom ändå har lite sällskap iom. att både sitter själva.
Hanna

men såret på hanens öra alltså Harrys öra har nog blödit men inte längre iaf hehe ska jag behandla det med något eller bara låta det vara tycker ni ?? och ska jag göra så att jag sätter ett mycket säkert galler i buren som dom har för den e väldigt stor ?? och jaa min mamma har typ glömt allt :P
#22 Det finns ingen färg som heter Albino hos marsvin. Din hona är pe white (pink eyed white).
Men marsvinen bor inte tillsammans nu väl? Läste det i en annan tråd. Såret kan du låta vara, det är väl inte så stort? Det läker säkert av sig själv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

aaajuste så hette färgen ju :P hehe
nepp har precis flyttat isär dom
#25 Skulle du inte flytta ihop dem igen? x)
Nu blir jag juh förvirrad :P

joo asså du förstår jag börjar oxå bli väldigt förvirrad
:P hehe
Men nu bor de väl tillsammans igen…? Är problemet över - kan jag låsa tråden?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jaaadå lås den :):) dom går jätte bra ihop helt plötsligt :)