Samma mat?
Hej allesammans!
Jag har en liten fråga… Visst kan kaniner och marsvin äta samma färskfoder? Jag köpte nämligen för några dagar sedan en fröpåse som heter "Kaninmat", och innehåller engelskt rajgräs, lomme, maskros, blålusern, humlelusern, och vissa andra örter. Visst kan marsvin äta allt detta?
Tack på förhand! :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
*engelskt brajgräs ;)
jag vet faktiskt inte.. bättre att plantera havregrs (lägg några havrekapselgrejer på en jordbädd och täck med lite jord, vattna, ställ i ljus)
Helena
jag tror de kan äta samma, varför skulle de inte kunna göra det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jo allt det låter som sådant som marsvin kan äta, har dock för mig att lusern inte ska vara så bra i större mängd, men kan inte komma ihåg varför? ngn annan kanske vet? men i övrigt så har ju marsvin & kaniner inte riktigt samma mat behov :)
Jag har även odlat havregräs, samt även då det som kallas "kaninnmat". :) Nej, de har ju inte riktigt samma näringsbehov, men båda arterna borde väl ändå äta det de kommer över i det vilda? :)
Mvh,
Moa
Måste bara fråga ar du hittat sån rolig fröpåse!
Det låter absolut schyst för marsvin också. Lucern är ju inte bra i stora mängder vare sig för vuxna marsvin eller kaniner men som färskt foder blir det ju inte på långa vägar lika koncentrerat som torkat och peletterat. Lucern är ju annars det som är det stora ingrediensen i de flesta pellets och innehåller höga protein och kalciumhalter.
Jag har hittat dessa fröpåsar på Ica-Maxi. :)
Länk: http://www.nelson.se/shop/
Klicka på "Produkter", "Frö" och därefter klickar du på "Musland". Kolla sedan i listan på fröpåsar, så hittar du "Kaninfoder, blandning, storpåse". :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Mamma hade en fröpåsen från Weibulls här hemma, gröngödslingsmedel heter den - innehåller klöver och honungsört. Skulle vilja ha svar på om marsvinen kan äta det… (har skapat en tråd, läs den gärna!)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Men man ska alltså så det eller? Så det ska inte ges som torrfoder menar jag?
Hanna
#8 Nepps, det ska sås.. Det är ju en fröpåse.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 - Okej ^^
Hanna

Hihi. Fröspåsar som torrfoder. Haha den var bra! :)