"Total Nybörjare"
Okej, jag vet de flesta grunderna t hur marsvin sköts men tänker nu låtasas att jag inte vet ett skvatt.
Skriv allt som behövs att veta om ett marsvin.
Jag kommer sedan att lägga ihop allt t en text för att skriva ut så min lilla syster (som egentligen är nybörjaren) kan ha som stöd om det är något hon funderar över (hon är nybliven och osäker marsvinsägare). Kanske kommer upp fakta som jag sj inte hade en aning om. =)
Nu vet jag inte om det kanske finns någon liknande tråd, har kollat runt men inte riktigt hittat vad jag är ute efter plus att jag isåfall måste skriva t alla de som skrivit och fråga om jag får kopiera och skriva ut texten. Om det ändå finns någon som är väldigt lik denna så får ni gärna hänvisa t de/den och låsa eller radera denna tråd =)

Du kan väl bara läsa artiklarna?
Jag kan intye öppna den fliken. Det händer ju ingenting.
Marsvin är flockdjur och måste leva minst 2 tillsammans. En kanin kan inte ersätta ett marsvin eftersom dom inte pratar samma språk eller har samma näringsbehov och desutom kan en kanin skada ett marsvin rejält. 80% av deras kost ska bestå av hö eftersom den är basfödan, och det ska dom ha fri tillgång till. Dom ska varje dag ha C-vitamrika grönsaker eftersom dom inte kan producera det själva och utan c-vitamin blir dom sjuka. Broccoli, blomkål, vitkål, paprika, tomat (bör inte ges för ofta), morötter (innehåller inte så mycket c-vitamin), persilja mm är grönsaker med C-vitamin i. Saltsten och Mineralsten ska dom inte ha eftersom det kan ge urinsten. marsvin bör få komma ut på golvet och springa några gånger i veckan helst en stund varje dag. Dom bör alltid ha ett hus i buren eller något dom kan söka skydd i eftersom dom är bytesdjur. Ja det var lite iallafall :) Jag låter någon annan skriva resten :)
Det går inte att skriva allt man bör veta om marsvin, det finns så himla mycket och man blir aldrig fullärd. Man lär sig någonting nytt varje dag :)
Jag skulle inte få med allt ens om jag satt ett helt dygn och skrev. Det bästa tips du kan få är att läsa artiklarna. Jag länkar åt dig:
- Att skaffa marsvin och vad man måste tänka på
- Djuraffär eller uppfödare?
- Bottenmaterial
- Eget burbygge
- www.marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=6e761547-1c07-4471-a5ac-6a86529a068b " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Förberedelser inför utställningar
- Handla rätt till marsvinen
- Alternativt kraftfoder
- Vägen till näringsriktig kost - Oxbow
- Vilda växter som marsvinen kan äta
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#2 - Jaha. Sorry, visste inte det. :)

På den här hemsidan finns massor med bra information om marsvin, läs där! http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/mina_marsvin.html
Tack för alla tips. Kommer ni på med som ni tycker fattas så skriv på =D
Och något nytt jag har lärt mig är att de ine ska ha saltsten, hade inte en aning om det och jag köpte ett marsvin för länge sedan från en uppfödare och h*n skickade med saltsten… Som sagt, man lr sig någor nyt vae dag
#8 Japps, vad bra :)
Mvh Felicia
Viss pellets ger väl större risk till urinsten också? Iallafall vad jag hört så ska pelletsen man köper i vanliga mataffärer ha större risk att ge urinsten.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jo, bästa pellets lär ju vara Oxbows. Men jag kör på Lottie då det är lättare att få tag i och billigare. Däremot ska man akta sig för smådjursblandningar.
Hanna
#10 Ja, så är det. De pelletssorterna som finns i mataffärerna är inte de mest marsvinsvänliga. Men många smådjursägare bryr sig helt enkelt inte om vad de får för mat…
Mvh Felicia
#12 - Eller också vet dom inget annat :)
Hanna
#13 Ja, antingen eller :)
Mvh Felicia
#14 - ^^
Hanna
ha de har jag tjatat på mamma nu att hon ska t granngården och köpa lottie för de fick lillpojken innan han flyttade hit. nu får han pellets från ica, fast visserligen så de första han gör när han får dem är att han vänder upp och ned på matskålen och gräver bort pelletsen och går t färskmaten :P
#12 Vissa bryr sig inte om ens att skaffa två marsvin när dem VET om att marsvin är flockdjur…