Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 7309 ggr
Gabbies
0

Maskrosblad

Kan man ge sina marsvin för mycket maskrosblad eller kan man ge dom hur mkt som helst utan att det är farligt? Tacksam för svar.

shintaida
1

Ge dom så mycket du vill! De äter tills de inte vill ha mera.

// Shintaida

FeliciaS
0

Fast man måste vänja de vid de… 1-2 var i början och mer och mer för varje dag. Efter några veckor kan de få mycket. Tvätta de innan bara :) och torka (gör jag iaf eftersom att mina är vana vid det)..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

Jag provade att ge våra marsvin 2 små maskros blad och en liten liten gurkbit för att se vad dom tyckte om det, och det var inte helt fel kan ni tro!

Våra marsvin är inte vana vid grönsaker än, så vi får börja så smått med det. Så länge får dom extra c-vitamin berikad pellets, och tillsatt c-vitamin i vattnet (med jordgubbssmak!) Det gillar dom. I morgon tänk vi ge dom en liten morotsbit för att se vad dom tycker om det….

paronskrutten
0

Ge vitaminerna i munnen ist.

Helena

Thea-Cazzy
0

Det kanske jag borde göra när jag har fått dom handtama, för just nu kan man bara klappa dom lite lite och sen springer dom iväg ;P

[MatildaW]
0

Hm, Xtanlover, tvättar du maskrosbladen?

Jag tvättar mina enbart om jag vet att det springer hundar eller andra djur som markerar, men är dom ute på gräsmattan eller att jag plockar därifrån tvättar jag inte, för annars vänjer dom ju sejj inte riktigt vid ute gräsets "råhet" så att säga?..

[Liinda]
0

jag tvättar aldrig heller maskrosbladen eller gräset dom får. jag tror inte mina någonsin slutar äta när dom är ute.

svampi
0

Jag brukar ge mina på morgonen. Tycker inte det är konstigt att man tvättar bladen, det gör jag alltid för att vi har snigel invation och jag vill inte att dem får i sig det. Men att torka bladen gör jag inte därimot.

FeliciaS
1

#6 Jo, jag tvättar de alltid om jag plockar de här hemma för de är alltid lite sandkorn, grus eller så på de. Men är de helt rena så gör jag inte det. Gräsets "råhet"??? Tror du menar att magen då inte vänjer sig vid lite smutsigare foder? Jo, alltså de får ju vara ute i gräset ibland och jag tvättar ju inte direkt gräsmattan innan ^^, haha… Torkar de gör jag för att det inte ska fastna så mycket spån, dessutom så torkas den mesta av smutsen bort då, inte enbart när de sköljs.

Mvh Felicia

Annna
0

#5 Varför är inte dina marsvin vana vid grönsaker? De är väl inte så små?

FeliciaS
0

#3 Undrar jag oxå - att de inte är vana vid grönsaker som i #10… Mamman får ju grönsaker när hon bor ihop med ungarna och då smakar ju ungarna. Du kan nog gått ge de broccoli, persilja m.m varje dag. Var dock försiktig med kål och syrliga grönsaker. Du behöver inte ge de tillskott av c-vitamin. Ge de grönsaker och en bra pellets (Oxbow Cavy Performance).

Mvh Felicia

Annna
0

#11 Precis, mina ungar som är 1v idag, äter grönsaker för glatta livet. De har ätit det enda sedan de föddes, och jag har aldrig märkt några som helst problem. Ger mina marsvin vitkål, paprika och morötter en gång om dagen.

FeliciaS
0

#12 De som Sera och Calle fick oxå :) Varför inte broccoli istället för vitkål? Billigt, smakar nästan likadant men innehåller bra mer c-vitami. Persija är oxå jättebra c-vitaminkälla. Blir inte den kosten rätt enformig? Mina får massa olika grejer som persilja, broccoli, äpple, päron, banan, morot (rätt sällan), basilika, persiljerot, rotselleri, palsternacka, gul paprika, tomat… m.m…

Mvh Felicia

Annna
0

#13 Enformig är den ju, men mina marsvin äter det för glatta livet och jag ser ingen nytta i att hålla på och ge massa olika grönsaker/frukter. De får ju i sig alla c-vitamin genom dessa saker.
Händer ju ibland att de får något extra, men inte så jätte ofta.

Jag brukar inte ge broccoli för att det är inte så ofta den finns att köpa oplastad. Om den är plastad så är det risk att det växer mögel i "kronan" som man inte ser. Mögel är farligt för marsvin, så jag vågar inte chansa.
Visst är det billigt, men det räcker inte alls lika länge som ett vitkålshuvud. Så i längden är vitkål billigare.

Persilja köper jag i stora buntar när jag hittar de billigt. Som sagt en mycket bra c-vitamin källa och väldigt fett snål. En favorit bland mina grisar:).

Annna
0

Grönkål är även en stor favorit hos mina marsvin, detta köper jag i säckar till dem:) Billigt och en väldigt bra c-vitamin källa:)

Thea-Cazzy
0

Våra marsvin älskar vitkål…. ;P

Bella-R
0

Lite OT kanske.. men en fråga jag kom på nyss ang plastad broccoli.. såg på starlights hemsida att man inte skulle ge marsvinen plastad broccoli eftersom där kan finnas mögel som marsvinet dör utav.. hur ger man då broccoli till dom?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

#17 Man delar ju broccolin och tar bort sådant :) I många fall kan det vara "ludd" från larver och andra djur som gömmer sig i broccolin och inte mögel. Jag ger mina broccoli flera gånger i veckan, ekologisk inplastad :) Väldigt sällan mögel kan jag säga. Men dela bara på den noga samt skölj och rengör som med alla grönsaker.

Mvh Felicia