Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1363 ggr
piggie
0

ny här!!

Har inte riktigt koll på hur allt funkar här. Har inte heller hunnit få till nån Avatar än. Kameran laddade ur =/ tänkte ha en bild på mitt sheltiemarsvin Filippa.

Ok, 27 år är jag. Bor i Skaraborg m sambo, dotter, två katter och marsvinet Filippa 3 år. Vi hämtade henne från en uppfödare för två veckor sen och nu letar jag efter en partner till henne. Hon har haft kullar förut, så vi får se om jag ska ta ungar på henne, eller om vi ska köpa en yngre hona som sällskap till Filippa och sen ta ungar på den nya honan. Vi har lånat ett annat marsvin som sällskap så länge till vi har bestämt oss hur vi ska göra.

Är det någon som vet när ett marsvin behöver pensioneras? Jag är helt ny i det här med uppfödning =)

Tack på förhand!

Creation
0

Marsvin brukar pensioneras vid 3-4 års ålder, ibland ännu tidigare beroende på hälsa, så jag skulle rekommendera dig att inte ta kull på henne nu.
Måste du verkligen ta kull då? ;/
Kan ju istället rädda en stackars gris från ett omplaceringshem ^^

Innan du tar kull borde du i alla fall läsa så mkt du kan om avel.
**Först bör du läsa detta:
**http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1028255 
Sen kan du läsa här:
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/att_tanka_pa_innan.html

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

piggie
0

Ok, tack så mycket för info =) Det verkar som om Filippa får bli pensionär då. Det var bra det där med att man ska ta och fundera på vad man verkligen vill med sin uppfödning.

Utställning och sånt är inte riktigt min grej tror jag och vad jag vet så anordnas det inte i närheten där jag bor (skaraborg). Jag har svårt att se mig själv sitta och köra så många mil för att ställa ut grisarna. Det jag kan tänka mig är att föda upp för min egen del+ att få fram några trevliga, vackra djur med bra temperament till lämpliga hem.

Men det är väl inte bara jag här som vill ta(eller redan har tagit) en kull bara för att det är roligt? Och att man vill vara med om livets mirakel och se de små liven växa upp? Eller har jag fel? Har alla här sponsrade, registrerade uppfödningar med utställningsdjur?

Ta inte illa upp nu och hata mig, jag bara undrar =)

Bella-R
0

Säger som Creation, Filippa är nog lite för gammal för att bli mamma.. men jag är inte sådär jätteinsatt i marsvinsavel, så ngn annan kan nog svara bättre :)

Btw, varmt välkommen hit!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

paronskrutten
0

Vad menar du med sponsrade uppfödningar? En seriös uppfödare tjänar inte på att föda upp, utan går back.

Filippa är alldeles för gammal för en kull nu.
Bättre att skaffa fina avelsdjur hos någon uppfödare och avla på dom.

Helena

Caspia
0

Haha, jag tror att det är ont om sponsrade uppfödningar över huvud taget… :)

Oavsett vem som ställer frågan så tycker jag alltid att man ska fundera på varför man vill ta en kull. Det finns gott om omplaceringsmarsvin runt om i Sverige, och personligen skulle jag aldrig vilja tillverka fler marsvin för dem att tvingas ta hand om. Kolla t ex Blocket eller klicka här för att komma till en lista med omplaceringshem där du kan läsa mer. Jag jämför överskottet på marsvin med överskottet på kattungar. Personligen tycker jag inte att det är moraliskt försvarbart att sätta ett liv till världen som man inte kan garantera får ett gott hem under hela sin livstid. Jag är lite extremare än de flersta andra här, oroa dig inte… :)

Marsvin är små mirakel ändå…

En annan sak som är bra att veta är att marsvin i förhållande till andra djur har ganska komplicerade dräktigheter och förlossningar (jag tror att det har att göra med att bebisarna är väldigt stora i förhållande till honan när de föds). Att honor blir sjuka och dör under dräktighet eller förlossning är tyvärr inte så ovanligt som man kan önska.

Rent geografiskt tillhör du SMF Västra.

På marsvin.ifokus finns allt ifrån barn med två sällskapsgrisar till registrerade uppfödare, och precis allt och lite till där emellan… :)

Envishet och drömmar

Creation
0

#2 Om jag får säga min personliga åsikt… om jag nånsin skulle börja föda upp skulle jag göra det för att "förbättra" aveln och finna bra utställningsdjur Oskyldig Men visst finns det uppfödare som inte ställer ut. Dock tycker jag att du då åtminstone försöker främja aveln genom att avla fram bra utställningsdjur/avelsdjur, utan att själv ställa ut. Det kanske vore en tanke? Då kan du låta andra uppfödare eller bara utställningsintresserade ställa ut dem istället ;) Utställning, tycker jag i alla fall, är ju halva grejen med att föda upp marsvin. Man vill ju se hur bra typade ens egna är. ^^ Jag har aldrig fött upp eller ställt ut(ska dock ställa ut kommande sötnosar), men om jag skulle börja så skulle jag definitivt ställa ut dem!

Kom ihåg att det bästa alltid är att fokusera på en ras, blandrasiga ungar är svåra att få sålda(du ser själv hur många ungar det finns på t.ex. blocket). Sen så hoppas jag ju att du kommer att vara väldigt mån om vart ungarna hamnar och inte bara föda upp för att det är kul att se dem växa upp och sen skita i vart dem hamnar näst. ;( Sälj aldrig till djuraffärer vad du än gör och köp inte djur därifrån heller.

Vid födsel kan komplikationer uppstå och om en hona måste få kejsarsnitt kan du fråga dig själv redan nu: "Har jag råd med att betala uppemot 4000kr för det?".
Som några redan skrivit går uppfödare sällan i plus.
Sen kan du ju också fråga dig själv: "Har jag plats för osålda marsvinsungar?". Det kan som sagt bli väldigt svårt att få dem sålda och då sitter du där med kanske fyra ungar du inte har några burar för och de börjar växa upp. Klarar du av det?
En tredje fråga du kan ställa sig själv är: "Har jag tiden nog för det?". Om en marsvinsmamma oväntat går bort, har du tiden till att handmata dem varje/varannan timme(i alla fall de första dygnen)?

Hur hade du tänkt dig din uppfödning om du startar någon?

#5 Va? Hon tillhör väl SMF Mitt? Om det är i Borlänge hon bor i då. Annars tillhör hon ju SMF Polar(det finns två till Skaraborg där uppe ;P). Eniro är till hjälp ^^

Caspia
0

# 6. Jag utgick ifrån att hon menade Skaraborg som är namnet på en del av landskapet Västergötland. Borås, ungefär. Hade ingen koll på att det fanns fler… :) (Man lär sig nåt nytt varje dag, du vet).

Hur som helst beror indelningen till lokalavdelning på vad man har för postnummer. Kopierar följande från SMFs hemsida:

SMF är uppdelat i sju lokalavdelningar. Uppdelningen är gjord på de två första siffrorna i postnumret. En del av medlemsavgiften går till den lokalavdelning man tillhör. Utländska medlemmar tillhör inte någon lokalavdelning.

Lokalavd.

Postnr.omr.

Polar

90-99

Mitt

77-82

Norrort

10-19, 62, 74-76, 83-89

Svealand

63-73

Västra

40-54

Östra

33-36, 38-39, 55-61

Sydväst

20-32, 37

T ex så är mitt postnummer 211 16, dvs jag tillhör sydväst.

Envishet och drömmar

Abico
0

Välkommen hit till marsvin iFokus :)
Om du är helt ny på marsvin så rekomenderar jag dig till att läsa artiklarna som finns härinne, och i annat fall också kanske. Och oavsett om du nu tänker ta någon kull eller inte så tänk på att läsa på mycket noga innan, det är så otroligt mycket som kan gå snett vid en dräktighet.
//Hanna - Medarbetare på marsvin.ifokus

Hanna 

piggie
0

OK, jag kanske tog i när jag skrev "sponsrade" jag har ingen aning om det funkar så, det gjorde det ju tydligen inte, he, he.

Nä, Hanna, jag är inte helt ny på marsvin. Tog hand om en tvåårig sheltie när jag var 15, hon blev 7 år och ganska nyligen så tog vi tillfälligt hand om två teddyhanar som väntade på att få omplaceras. Det var då jag kände hur mycket jag hade saknat marsvin. Det är inom uppfödning jag är nybörjare =)

Självklart kommer jag att läsa på ordentligt innan jag sätter ihop hane och hona, om det nu blir så. Jag är jätteglad för alla tips jag kan få, det var därför jag bestämde mig för att gå med i ett marsvinsforum. Nu råkade det bli detta forumet jag blev medlem i, för jag tyckte att ni verkade kunniga, seriösa och trevliga. Jag är imponerad över den snabba responsen och jag känner att jag kommer ha både nytta och glädje av det här forumet.

Skulle jag nu bestämma mig för att ta en kull på något marsvin (inte Filippa) så kommer jag att behålla de flesta ungarna plus mamman, pappan och Filippa och jag har redan bekanta som är intresserade så det är inget marsvin som kommer att hamna på blocket eller i djuraffär. Plats har vi, de kommer till och med att få ett eget rum och tid har vi också, så det blir inga problem. Ekonomin är det inget fel på heller då både jag och sambon har bra betalda jobb.

i morgon har jag tagit semester för att inreda "marsvinsrummet" . Har någon tips tar jag gärna emot dem =) Det blir nog en ny bur till Filippa också när jag ändå är i shoppingtagen.

Tack för alla svar, kram på er!

paronskrutten
0

Gör gärna en egen bur, mycket billigare och bättre :) Finns lite Artiklar om burbygge här :)

Helena

Creation
0

Har du bara tänkt att ta en kull eller flera? ^^

piggie
0

Jag såg förresten att jag tillhörde västra området (tack för länken!). Kollade in och såg att det inte var så långt att köra för att ställa ut. Vem vet jag kanske blir sugen ;)

piggie
0

Ja, bygga själv låter kul, ska kolla upp det genast!

Nja, OM det nu blir så att jag tar en kull, så kommer jag känna efter riktigt noga innan det blir flera. Annars får Filippa och hennes snart införskaffade kompis hela rummet för sig själva =)

FeliciaS
0

De andra har skrivit bra saker, det finns många Artiklar här på sidan att läsa om allt möjligt marsvinsrelaterat. Klicka på fliken "Artiklar" :) Välkommen hit! Du är alltid välkommen att fråga.
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Wiizy
0

välkommen hit ;)

piggie
0

Tack så mycket =)

paronskrutten
0

välkommen :)

Helena

piggie
0

Tack, Helena! Kikade in på din sida. Såg att du har sex marsvin. Dom är i samma bur fattade jag det som. Hur stor bur har du då, den måste väl vara enorm eller? Jag har som mest haft två samtidigt hi, hi =)

Creation
0

Mät hur stor bur räcker för hur många marsvin: ^^
http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/

Det är dock vad lagen säger, inte vad det sunda förnuftet menar. :P Vad det än står tycker man ju att det helst ska vara två när det är lagligt för tre, helst 5 när det är lagligt för sju, etc. ;)

paronskrutten
0

Jag har en relativt liten bur (laglig såklart), men dom får springa på golvet någon gång per vecka, och när jag har dom i mitt rum går dom i en stoor hage sammankopplad med buren. På sommaren får dom givetvis vara ute.

Helena

Wiizy
0

#20 - hur stor?

piggie
0

Är mycket förvånad över lagen! Trodde inte att det var så. Med mina planer för marsvinsrummet så kommer Filippa och hennes kompis få det riktigt bra =)

paronskrutten
0

den ena är 96x77 (lagligt med 4 marsvin), den andra 97x49 (lagligt med tre marsvin), dom går ju i båda burarna.

Helena