Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 961 ggr
Blavingen
0

PROB-salva?

Erkänner att jag är ny på både marsvin och i detta forum. Satt och surfade på Nossvamp, då ena lill-grisen fått detta. Troligen oxå det andra.

Såg att flera forum-skribenter rekomenderade PROB-salva/kräm istället för Pevaryl som jag använder idag.

Undrar då om salvan/krämen är lika effektiv som oljan mot just svampangrepp? Oljan är inte att tänka på i detta läge då det är småsårigt runt nosen. Det är inte heller läge att inhandla hela kit, då ekonomin som vanligt är snäv. Vad ska jag välja?

Annat jag ska tänka på?

lomsen
0

salvan helt klart!

och senare de andra produkterna oxo när ekonomin tillåter!

ge ej äpple paprika tomat o dyl vid nossvamp

Fiona
0

Hmm jag är inte insatt i svampsjukdomar men liote vad jag har läst om dt:

Symptom: Svamp på nosen & i munnen

Orsak: För mkt sur mat, ex. äpple, päron , paprika, tomat osv

Åtgärd: Ge inte för mkt sur mat högt nån gång i veckan och då liten mängd, men dt står inte vad man ska behandla med!

Du kan ju alltid ringa och höra med Vet. , dt kostar ju inget ;)

Lycka till, och jätte välkommen såklart :D:D

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Abico
0

Först och främst - Välkommen hit :)
Just Nossvamp har jag ingen erfarenhet utav, men jag har hört att det är rätt svårt att bli av med. Själv har jag haft ett antal omgångar svamp på mina teddys och rexen. Öronsvamp som det varit i två utav fallen har behandlats med pevaryl - medan den svampen jag har på en av killarna nu sitter i hårbottnen och därför badar jag honom i PROB shampo. Det ger resultat, absolut, inte så bra som jag hoppats - men det beror med stor sannorlighet på att jag inte varit så regelbunden i behandlingen som jag borde. Jag tycker att du ska fortsätta behandla med pevaryl - iaf. tills dess att någon annan härinne kan rekomendera PROB salvan mot Nossvamp, den är ju inte så billig så man vill ju inte köpa om det inte ger resultat.

//Hanna - Medarbetare på marsvin.ifokus

Hanna 

paronskrutten
0

Ja, välkommen :)

Jag behandlar Nossvamp med Pevaryl.. går lite halvdåligt just nu dock

Helena

Abico
0

#2 - Det är syrlig mat det gäller inte sur :)

Hanna 

lomsen
0

Jag tycker du ska testa probsalvan på nosen, den är ju helt giftfri och består bara av örter, kan ju ej vara farlig, jag behandlade ju hela koppen på 2 av mina och de slickade ju i sig den mm men blev inge dåliga, bara bättre! Den räcker länge och är jättebra att ha hemma, bra även på nariga händer, sprickor mm.

paronskrutten
0

Okej.. vad kostar den och vart kan man köpa? :)

Helena

Fiona
0

#5 hhm okej ;P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

lomsen
0

#7 Jag har skrivit det för men på www.timotejandersen.se (på nätet) Rätt dyr men de är snabba att leverera och den är väl värd pengarna!

paronskrutten
0

ah, just det, ska kika :)

Helena

Abico
0

#10 - Gör det :) Väldigt trevliga varor.

Hanna 

paronskrutten
0

Oj.. dyrt, får nog fortsätta med min Pevaryl iaf

Helena

Abico
0

#12 - Du kan itne övertyga din mamma om att betala då? Det gjorde min utan att jag behövde fråga ;P Skickade bara länken i ett mail och sedan var det klart *s*

Hanna 

paronskrutten
0

Som om.. hon har varit sjukskriven, har typ inga pengar hon heller just nu.

Helena

Abico
0

#14 - Hrm, okej :/ Ska jag skicka ett mail till min mamma och bara ange din adress? ^^

Hanna 

paronskrutten
0

Meh, vart ska pengarna komma ifrån då? ;P

Helena

Abico
0

#16 - Min mor ;P Hon får ju löneförhöjningar för jämnan så *S*

Hanna 

paronskrutten
0

Hahaha, tror du hon vill köpa en sån åt mig? x)

Helena

Abico
0

#18 - Kanske ;P

Hanna 

paronskrutten
0

Haha, men fråga då, det skulle vara tacksamt ;P

Helena