Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1353 ggr
elinpelin96
0

Uppfödare

Jag har köpt många marsvin från uppfödare och då har jag alltid frågat om uppfödaren liksom kelar med marsvinen och dom har alltid sakt att dom endast håller på med dom när det e utställningar. Så då blir jag lite fundersamm över om uppfödare b ara har marsvin för att tjäna pengar på dóm ?? tycker ni att det e snällt mot marsvinen '?

ps. jag menar inget illa till er här som e uppfödare :)

Abico
0

En uppfödare går sällan med vinst, snarare back. Dom tjänar kanske 300 kr per marsvin dom säljer men ska samtidigt betala mat, spån, hö, veterinärkostnader, anmälningsavgifter till utställningar för ett x antal marsvin.

Hanna 

paronskrutten
0

*hålla med hanna*

Helena

elinpelin96
0

ok men asså jag har frågat typ alla uppfödare jag träffat och dom liksom bara säger att dom inte kelar med dom …. det e så konstigt :S varför ha marsvin när man aldrig kelar med dom ?

Cavia
0

Jag kelar sällan med mina marsvin, av den enkla anledningen att marsvin inte har något som helst behov att bli kelade med av människor. De har mkt större behållning att få leva med sina kompisar i buren än att jag ska klappa dom flera ggr per dag…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

elinpelin96
0

öh ok :S vad har du då dina marsvin till då ?

elinpelin96
0

inte för att vara elak men det e väll klart att marsvinen har behov av att få bli kelade med av sin ägare… dom kanske inte bara vill ha kärlek från sina burkompisar…. :S

[starlights]
0

Så här ser jag på saken…. 

Jag har ute och pysslar om mina marsvin rättså mycket (är uppfödare).

Detta av den enkla anledningen att de bor med människor och jag vill att de ska känna sig trygga med oss.
Har inget intresse av att mina marsvin ska bli vättskrämda så fort man passerar buren, rör vid dem eller springer 100 varv i buren innan man får ut dem.

Jag anser inte att marsvinen mår bra av att känna denna stress utav att ha människor är i närheten om man inte hanterat dem tillräckligt.
Jag har tagit åt mig djuren och då ska jag även se till så att de mår bra, det är min åsikt. Detta innebär inte bara att se till så att de har mat/vatten och lagom långa klor.

I och med att jag börjar hantera mina ungar i tidig ålder, blir de väldigt lugna och harmoniska när människor rör sig runt omkring.
(Detta förutsatt att man fortsätter att hantera dem även när de blir äldre!)

Sen självklart ska marsvin alltid bo ihop med en artfrände, då en människa inte kan ersätta det behovet.

idipidi
0

Så det finns bara två intressen, antingen kela eller pengar?

Jag har marsvinen främst för att jag har stort intresse för avel, utställning och genetik. Jag tycker att marsvin är ett intressant djur, de är trevliga och flockbeteendet är intressant. Är det inte okej anledningar att ha marsvin alltså?

Jag hanterar alla ungar som föds här. Inte så att jag sitter långa stunder och kelar med dem, men hanterar dem, övar på att sitta i handen o.s.v. Det vill jag påstå att de flesta duktiga stora uppfödare gör, speciellt de som har långhår då det är hopplöst att försöka ställa ut ett långhår som inte blivit rätt hanterat från början.

Mina marsvin är lugna att hantera, kommer gärna fram till burkanten o.s.v. De ska självklart inte bli vettskrämda av människor, det mår de inte bra av. 

Hur pengar skulle komma in i bilden förstår jag inte då jag definitivt går back på att ha marsvin. Grönsaker, hö och spån kostar!

Och att marsvin skulle ha ett behov av att bli kelade med, det är ju bara din personliga åsikt. om marsvinen fick välja skulle de nog slippa alt vad människor heter och leva helt fria med andra marsvin. Inte sitta framför TVn och bli klappade på.

elinpelin96
0

Men ursäkta då… herregud … alla blir så arga … har jag sakt ngt ni inte tycker om elr ?? … jag tycker så f´ör att jag inte vet hur det e att vara uppfödare men jag tycker jaa att om man endå inte vill ha dom för att kela och så satt dom får ett bra liv i trygghet och kärlek… då kan man liksom endå släppa ut så satt dom blir lyckliga över att vara fria… ävem om dom inte skulle klara sig …. men endå det e ju samma sak!

elinpelin96
0

och om ni kanske läste på nr 0# så ser ni längst ner att det inte e alla uppfödare jag pratar om utan just dom jag har träffat!

elinpelin96
0

8# det e väll klart att man kan ha intresset för det jag har ju inte sakt något annat.

idipidi
0

#11 Jo, du sa att man måste kela med dem. Om man inte har dem av den anledningen så kan man likagärna släppa ut dem… Det är bland de märkligaste åsikter jag hört tror jag.

Vilka andra djur har också behov av att kelas med? Möss? Katter? Kor? Grisar?

paronskrutten
0

kor är läbbiga ;P

Helena

elinpelin96
0

men det e väll klart man måste …. så dina marsvin känner sig aldrig trygga eller lyckliga pga att du aldrig gett dom kärlek ?? 

jaa det tycker jag vi har faktist tagit ifrån dom deras lycka och frihet efter som att vi tagit in dom och haft dom som husdjur … bara för att vi vill.. det e väll då klart att man måste göra dom lyckliga inne oxå !

elinpelin96
0

#13 haha tycker jag mee :P

idipidi
0

Mina marsvin mår jättebra! Jag tycker om dem, men det innebär inte att jag sitter och klppar på dem framför TVn. Självklart är jag inte elak mot dem eller tar i dem på ett hårdhänt sätt o.s.v. De har stora burar, mat och vatten, får klorna klippta, pälsen skött… Varför skulle de må dåligt?

idipidi
0

Men jag undrar fortfarande vilka djur den här reglen gäller… Kor hör inte dit för att de är läskiga..?

elinpelin96
0

jag har aldrig sakt att dom mår dåligt … jag säger bara det som jag har hört … och bara för att andra uppfödare sakt att dom inte kelar med dom menar jag inte att ni inte gör det!

paronskrutten
0

Nej, förlåt, ursäkta min dåliga humor såhär på morgonen, bara en onödig kommentar.

Man måste inte kela med sina djur varje dag.. det gör inte jag, eller jag klappar dom i buren för det mesta, för att dom ska känna sig trygga med att jag är runt dom.

Helena

elinpelin96
0

det e väll klart att ALLA djur hör dit det e min regel, visst du behöver inte tycka det…. men jag vill att alla djur ska ha det bra … även fast jag tycker att kor e läskiga så betyder inte det att jag inte bryr mig om dom!

idipidi
0

#18 Ja men jag säger ju också att jag inte kelar med dem..? Det är väldigt sällan i alla fall. Eller vi kanske menar olika saker med kela?

elinpelin96
0

#19 jag har aldrig sakt att man varjedag måste kela med dom … men man måste endå bry sig om dom.. den ena uppfödaren jag köpte hos städade rent buren 1 gång varannan vecka … e det snällt eller ?

idipidi
0

#22 Men det är en helt annan sak. Då har de inte rent i burarna.  Och då förstår jag inte varför du valde att stödja en sån uppfödare genom att köpa djur där?

elinpelin96
0

#21 det kanske vi gör … när jag sägewr kela menar jag typ hälsa på dom varje dag… göra dom trygga och tama …..

elinpelin96
0

#22 därför att jag ville att dom skulle få det bättre!

idipidi
0

#24 Ja det är inte kela för mig. Om du hade köpt djur av mig och frågat om jag kelar med dem hade jag också svarat nej… Kela för mig är att sitta och ha "gosstunder" med dem i famnen.

#25 Och därmed såg du till att den uppfödaren kunde föda upp fler djur som också får det dåligt. Man väljer själv vilka man vill stödja…

elinpelin96
0

sry då …… lätt för mig att veta jag e 12 år herregud

trocadero
0

Jag tycker att marsvin verkar uppskatta att få springa runt på golvet eller i stora burar med sina kompisar betydligt mer än att sitta still i knät och inte göra något alls. Tänk hur tråkigt det måste vara för dom egentligen =)

Inte ens min hund vill bli gosad med, han uppskattar mycket mer att bli aktiverad och få göra saker än att bli tvungen att sitta still i mitt knä och bli klappad på.

Så visst kan man ju tycker mycket om sina djur och sköta dom bra även om man inte sitter med dom i knät varje dag.

peaches
0

Det är väl bara upp till var och en av oss om vi vill kela med våra husdjur i soffan varje kväll eller inte? Bara djuren får någon sorts mänsklig kontakt bildar de ju en tillit till oss, vilket gör att själva kelet kan ses "onödigt", men det är grymt mysigt :D

Stormviskaren
0

Jag är uppfödare och jag kelar med mina 10 grisar. Jag kan säga att man tjänar absolut inte på det. Jag avlar och ställer ut pga att jag tycker att det är jätte roligt! Just jag är ju bara ung så jag går ju i skolan änu då har man kanske lite mer tid än en som är vuxen oxh jobbar.

MonaF
0

ja köppte alban i djuraffären

Wiizy
0

#31 - Hör ju inte till saken…

elinpelin96
0

#31 tycker inte jag heller ! men jag har fått reda på de saker jag behöver så nu kan någon låsa tråden :)

CamillaS
0

Ok #33 låser tråden på din begäran ^^

//CamillaS - Sajtvärd på mif

Inlägget är låst för nya kommentarer