Normal vikt?
Hej. Jag har en marsvins pojke på snart ett år.Och jag tycker han börjar bli lite tjock, han väger 1750g, är det vanligt eller?
Vad är han för ras?
han är en virvel
1750 låter lite väl mycket för ett "vanligt" marsvin är du säker på att din våg vägde rätt?
ska kolla en gång till för säkerhets skull
vart fel förra gången nu vägde han 1400g, är det bra eller väger han ändå lite för mycket?
1400 gram är mycket för ett marsvin också men är det muskler så är det ju ingen fara. Om du tycker att han känns tjock så kan du ju kanske ta bort pellets eller ge mindre av det . Och låta honom springa mer ute. Det är ju svårt för oss som inte känt på honom att avgöra om han är för tjock. Men du har ingen bild på honom?
okej, ska ta en bild snart så ni kan se.
Tycker ine att han ser tjock ut, han har ingen kompis du kan jämföra med?
Helena
#8 - Jag tycker ju inte att han ser överdrivet tjock ut direkt. Vad ger du honom för mat?
Hanna
tycker inte han ser speciellt tjock ut fast det är ju ganska svårt att avgöra från en bild. Men han har inga typ valker vid benen? Det är iallafall vad jag har fått höra att man ska kolla efter valker framför eller var det bakom benen, har dom valkar där så är dom överviktiga.
Bakom frambenen på marsvinen kan man känna fettvävnad. Den fettvävnaden ska helst inte vara större än 1-2 ärtor (vet inte vad jag ska jämföra med).
Jag tycker inte han ser fet ut… Släpar magen i marken när han går? =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Dom får hö,pellets,sallad,persilja,morot,broccoli,blomkål,och äpple gurka tomat men dom tre sista får dom bara i bland

lycka till

vad söta marsvin

Ta bort pelletsen då..
Tack, men han går ju i samma bur som den andra
sallad kanske du bör avstå i mellan åt från pga syran som gör att de kan få muns svamp (eller har jag fel?)
Vilken sorts pellets är det du ger då? Du skulle kunna minska på mängden iaf. din andra gris lär nog inte lida av det, han ser inte direkt smal ut han heller utan ser fint ut i kroppen tycker jag :)
Hanna
okej, på pellets påsen står det bara Vitakraft och menu.
#22 Jag rekommenderar dig att byta till t.ex. havre blandat med kornkross eller något liknande kraftfoder :) Läs gärna artikeln "Alternativt kraftfoder" för tips och idéer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
okej, tack för tipset

Hänger på tråden.
Undrar lite vad en "normalvikt" är på ett marsvin. Har två nya tjejer som jag ännu inte vägt. Är ca 2,5-3 månader. Äter bra och varierad kost. Ska dock sätta Amanda (den vita, största/äldsta) på vågen ikväll för att kolla. Hon behandlas med Pevaryl så frågan är om det kan påverka vikten. Dock äter hon allt hon får i buren - matvrak!
Har ni tips och idéer på HUR man väger ett marsvin så dela gärna med er.
#25 - Själv har jag mammas köksvåg. Startar den, sätter på en plåtburk - så att vikten på burken inte räknas in. Och sedan i med en gris.
"Normalvikt" finns det väl ingen direkt. Det beror ju på hur och vad dom växt upp - om föräldrarna är stora eller små, om dom själva fötts stora eller små, vad dom får för mat osv. osv.
Och jag tycker väl inte att man ska jämföra med andra för mycket heller. Men om du tittar på marsvinen så bör du se om dom är extremt underviktiga eller överviktiga - eller helt normala :) När min minsta pojke kom till mig så var han 6 veckor och vägde 375g. Så mer än så tycker jag iaf. att dina töser ska väga ^^
Hanna

OK, vi köpte våra svin i Zoo-affären. Visste inte bättre då men ändå. Nu är de här och vi älskar dem högt redan efter några veckor. På skylten står det 6-8 veckor, men vem vet?
Lyckades väga båda små igår. Och små verkar de vara. Satte dem på digitala köksvågen där de så snällt satt kvar. Skräckslagna kan jag väl tro, men dom är så snälla!
Då till det tråkiga. Amanda, som vi misstänker är äldst vägde igår 412 g. Zlatan det lilla livet vägde inte mer än 354 g. Så jag misstänker att det är fritt fram för "godismaten" som de får ca 1-2 tsk i pelletsen av (foderblandning med torkade ärtor, lite pellets, torkade växter mm = testpåse) Fösvinnande gott tycker tjejerna och ratar gärna pelletsen de får (små runda pellets för "bebisar"). Ska även fixa till kligröt ikväll. Fler tips för dem att lägga på hullet? Får givetvis varierat grönfoder + massor av hö (höhäck, golvet, i huset…)
TIPS!!!

hur gammla e dom ?
#27 - Okej. Det finns en artikel om kligröt, kika i den. Och sedan vet jag inte vad det är för torrfoder du ger riktigt? Nog för att godisblandningar är feta och sådär så får man ju tänka så att det finns bra och dåliga fetter ^^ Jag rekomenderar att du försöker få tag i Lottie eller Oxbow (tror dom har någon för tunna/ växande djur) pellets. Xtanlover har många gödningstips tror jag, försök få kontakt med henne ^^
Hanna
#27 - Och sedan tycker jag att du ska ta bort höhäcken, fastnar marsvinen i den så blir det inte kul (har varit med om det själv…) och dessutom är det onaturligt för dom att sträcka på dig för att äta hö - munnarna sitter på undersidan av huvudet :)
Hanna
#27 när min sambos marsvin var magert gav jag honom vetegroddar i kligröten. Det var inte så dyrt, finns på mataffären och räcker länge. :)

#28 Kan bara gissa men det stod som sagt 6-8 veckor på skylten när vi köpte dem för tre veckor sen, så är de ärliga (vi var där några veckor tidigare och då fanns inte dessa marsvin där) så skulle de vara 11-13 veckor, dvs 2,5/3 månader.
#29 Tyvärr vet jag inte vilket märke pelletsen är. Inte de mest vanliga, men säljs i djuraffären vi köpte svinen. Såg att det fanns speciell sort för "upp till 6 månader", "släthår"… osv. Inte vanliga pelletsformen utan små beigegröna kulor. Tyvärr har jag inte paketen kvar då vi hällde över i burk istället för att bevara fräsch-heten. Kan kolla nästa gång vi är i butiken, men det dröjer. Kanske någon annan som känner igen sig? Inköpte apå Zoo-giganten i Lomma.
#30 Det är en utanpåliggande höhäck. Kan omöjligt se att de ska fastna. Mesta höet får de dock på burgolvet, men jag behåller den för fräschetens skull. Byter höet i buren 2 ggr/dag (det som är kvar) men ändå.
#31 Bra tips med vetegroddar. Ska försöka få fatt i det idag när jag ändå ska inhandla övriga inredienser.

ojj då väger dom lite för den ålder mitt ena marsvin theo är 5 veckor och han väger 300g
#32 - Okej. Det låter som om det skulle kunna vara någon konstig pelletssort :/ Men du kan väl kika om du kan få tag i Lottie iaf. i närheten av dig? Tillsvidare så kan dom ju äta det dom får nu :)
Jasså, ja då kan den väl får vara kvar då :)
Hanna