Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1539 ggr
Wiizy
0

Undebart... :'(

Jag har blivit röd mfl när jag hållt på med Maggie å Våfflan innan, men jag har liksom inte tänkt på det. Idag fick jag hem mina 2 till grisar, och ja… efter 4 timmar skulle jag och syrran ta upp dom och fotografera. Jag fixade och sånt så dom satt på stolen mfl, sedan skulle vi käka tårta, då såg jag det.  Utslagen, händerna/handleden sved och jag hade utslag. Fortsatte käka och sånt, och nu är dom kvar (kanske 2 timmar) å blev värre när jag höll på med dom igen sedan…

Så nu ska mamma boka tid för allergi test. Vi tror båda att jag är allergisk mot dom. Och mamma pratade om att vi måste ge bort dom. Gråter  Jag tänker dock kämpa, dom ska ha en BRA Summa, (Sandra blir informerad, om hon inte läser detta när hon kommer hem, naturligtvis. Om hon vill ta tillbaka dom) Men Maggie å Våfflan tänker jag annars lämna till Eragons, jag känner mig trygg med att dom får ett bra hem där.

Men mina älsklingar, dom får inte försvinna ut mitt liv. Gråter    Men som sagt, vi ska göra allergi test snarast möjligt, och dom måste tyvärr åka om jag är allergisk… :'(  Men jag tror jag är det….

Abico
0

Fy vad hemskt :'(
Jag känner av grisarna ibland, eller om det är höet. Hela familjen är ju mer eller mindre allergiska mot hö (förutom jag) och både jag och mamma är allergiska mot katter - så jag har ju inte de perfekta förutsättningarna för att klara marsvinen ^^'
Men om grisarna varit och klängt på mig och rivit mig och så, så kan det börja klia och svida väldigt där dom rivit mig. Och just handlederna upplever jag att det är vanligt att jag blir killig om när jag grejat mycket med dom. När jag grejat med marsvinen så tvättar jag alltid händerna noga med tvål (enda upp till armbågarna om jag känenr att det behövs) då försvinner ju allt bös och så iaf. Och det funkar för mig.
Håller tummarna för att det inte är något!

Hanna 

Wiizy
0

Jo, men eftersom jag rider och sånt, kan jag inte riskera att bli allergisk helt eftersom mitt liv tar slut då…

Abico
0

#2 - Jo, det är klart. Men många växer ifrån sin allergi :) Tänk så! Min lillebror var allergisk mot mjölk när han föddes, nu är han fem år och äter alla mjölkprodukter :)
En klen tröst för stunden visserligen, men det kanske hjälper att tänka så ändå.

Hanna 

Tezza
0

Jag blir alltid allergisk mot nya katter och marsvin men efter ca 2 veckor har jag vant mig och får inga symtom alls. Jag skulle ta det lugnt och avvakta och se vad som händer. Du har väll haft marsvin länge?

Creation
0

Gud, så trist! :(
Håller tummarna för att det inte är allergi mot marsvinen.
Är du säker på att det inte är något nytt som du ätit som orsakar utslagen då? :(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

MoaL
0

Varför inte bara äta någon slags allergimedicin?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

elinpelin96
0

åh stackars deejh :(:( hoppas att det bara är typ att du är alergisk mot typ ngt som var i tårtan elr ngt!

[Liinda]
0

Det behöver ju inte vara marsvinen, man kan ju få utslag sådär utan någon speciell andledningen också typ att du tvättat händer mycket och så får du utslag eller nåt? Jag trodde jag var allergisk mot mina marsvin förr några sommrar sen ´det rann ur ögonen och jag var alldeles tung i huvudet men jag kämpade på och mamma tänkte tvinga mig sälja dom vilket jag vägra jag tänkte vänta och växa ifrån allergin. Men det visade sig vara pollenallergi som tur är :) Så det var tur i oturen :)

Som sagt jag tycker du ska avvakta :)

Creation
0

Jag brukar få utslag när jag ätit något konstigt. Vet dock inte vad det är som orsakar det ;) Så länge det bara är utslag och inte rinner ur ögonen eller gör så att man har svårt att andas bryr jag mig inte om vad jag äter :P Fast eftersom att du kommer träffa marsvinen varje dag så är det ju en helt annan grej som kan utvecklas till det sämre. Så jag ska nog inte jämföra din situation med min. x)

Men eftersom att du haft marsvin en så lång tid är det ju lite konstigt att du reagerar först nu… :/ Innan du ger upp hoppet helt, gå och gör allergitest ^^

MoaL
0

Det är inte särskilt konstigt.. Jag har haft råttor i massor med år, men för cirka ett år sedan började jag få oerhört kliande utslag av dem, så nu kan jag inte hålla på med mina älskade råttor utan att det kliar utav sjutton. Men det bryr inte jag mig i, jag behåller dem ändå. :)

Mvh,
Moa

Wiizy
0

#4 - Jag har haft dom i 2 år nu nästa månad. 2 av dom iallafall, och det senaste halvåret har det börjat klia även av dom 2, men det var ju ingen fara då - så jag fick 2 till men ja… det blev ju jätte kul,

nu typ 4-5 timmar efteråt svider det och utslagen är kvar trots att jag inte har vart med dom igen efter, (tvättat med tvål typ 3 gånger)

#6 - Eh… :S Nä tack. jag älskar mina grisar, men jag kan inte äta piller, tyvärr…  Sen vad DU gör är en annan sak.. det går inte att jämföra, tvr. (täknte på ditt rått inlägg nu)

Och sen vet jag inte vad ni fått det ifrån. Jag ska göra allergitest och jag tänker då inte göra mig av med dom om jag inte är allergisk mot precis marsvinen! :/ Jag tänker inte dumpa av dom imorgon! :S  Tror ni att jag gör detta med nöje?!

busdax12
0

stakars dig

Creation
0

^^' Jag menade inte att jag trodde att du tänkte ge upp marsvinen snar, när jag skrev "Innan du ger upp hoppet helt". ((Fattar hur det kan misstolkas. :P)) Menade att du ska hålla tummarna på att det inte är marsvinsallergi och inte bli nere för att det kanske kan vara det :)

MoaL
0

Jag äter ingen allergimedicin. Min enda fråga var bara varför inte du gör det, ifall du nu är allergisk och det enligt dig verkar vara enda alternativet att göra dig av med dem. Varför göra dig av med dem när du kan behålla dem - ifall du nu är allergisk mot marsvinen?

Du pratar om att du inte vill att de ska försvinna ur ditt liv, men du vill inte äta medicin mot allergin (om det nu är allergi mot marsvin)? Varför går det inte att jämföra med min råttallergi? Djurallergi som djurallergi. Det finns alltid medicin. Jag älskar mina djur för mycket för att göra mig av med dem för en ynklig allergis skull.
Det är ingen som har sagt något om att du ska göra dig av med marsvinen om du INTE är allergisk mot dem. Jag gav bara en lösning på vad du kan göra om du är allergisk men vill behålla dem.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Wiizy
0

#13 - Tänkte på vissa andra, inte dej.

#14 - Jaha, okej. Jo, men vaddå? Måste jag äta medecin för att jag inte ska bli av med dom?! :/  + min mamma vill inte det, och ja. :/  Utvecklar det sej vidare kan jag inte rida (inte vara med hästar = inte resa till landet längre -.-)   Sedan kommer jag inte kunna träffa syrran, vara hoss någon av mina vänner… alltså… ja…. det är jobbigt, okej? jag är tankspridd angående det här….. det är inte ett roligt besked på sin födelsedag precis…

Abico
0

På tal om allergimedecin, under kortare perioder så kan man ju äta det. Men att äta medecin varje dag i 3 - 4 år, eller ännu längre är inte nyttigt. Det kan tillochmed bli så att medecinen slutar fungera efter ett tag, så man måste ta någon ny (starkare kanske) och så lär det ju fortsätta…
Bara lite tankar från mitt håll.

Hanna 

Wiizy
0

Jo, jag är lite på din stig med Hanna. Hur kul är det att äta det i kanske 5 år till? :/

[Liinda]
0

Lugna dig wiizy det är ingen som menar något illa mot dig vi vill bara ge dig lite hopp :)

Tänkte på en sak, du skrev att du har tvättat 3 gånger och du har fortfarande utslag. Så länge du tvättar kommer inte utslagen gå bort det gör det bara värre. Smörj in istället med någon hudsalva så ofta du kan :)

Wiizy
0

Jag är lugn.

Ja, jag märkte det. :/

CamillaS
0

Så tråkigt, om det nu skulle visa sig vara marsvinen du är allergisk mot :( Håller tummar och tassar här hemma att det inte är dom du är allergisk mot :/ :)

Abico
0

#17 - Precis. Jag äter allergimedecin under ett par månader varje vår, det räcker gott och väl ^^'

Hanna 

FeliciaS
0

Neej vad trist! Hoppas det är höet, spånet eller något annat :) Annars måste det lösa sig med medicin, hoppas hoppas hoppas!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MikaTela
0

Har läst igenom här lite så nu tänkte jag komma in och vara lite förnuftig i tråden.

Jag själv har hela mitt liv varit frisk som en nötkärna tills för ca 5 år sen då både astma och allergi flög på mig bl a.

Jag har haft häst i 10 år och marsvin i 4 månader, jag bor på landet och marsvinen bor med mig i min etta. Jag är även allergisk mot hö så att jag får utslag av det. Jag är allergisk mot vissa hundar och även katter. Ser du vart jag vill komma?

Iaf om man inte utsätter sig så blir allergin ännu värre. Tänker då på att du säger du måste lägga av med dom om det är så för att kunna fortsätta rida och åka till landet. Lägger du av med dom så du inte har dom i din hemmiljö kanske du blir ännu mer allergisk när du är i stallet och på landet.

Jag själv äter receptfria allergitabletter när det är som värst, vad jag vet kan kortisonsalva hjälpa mot svidandet och utslagen?!

Min kompis som föder upp katter och hundar har en sambo som är allergisk mot katter, hon har hittat ett schampo som hon badar katterna i så tål han dom sen. Det var nått mjäll-/ohyreschampo. Kan också kanske vara värt att testa?

Sen har inte marsvin och hästar samma sak som man är allergisk mot och därför behöver du inte vara orolig för det.

Förstår att du tycker det här är jobbigt, men du kan ju testa i 1-2 månader om tabletter och nått schampo hjälper dig, ha hemma kortisonsalva som du kan ta på utslagen när det är som värst. Du känner själv om det är värt det och hur mycket du behöver hålla på.

Bara en tanke! :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

peaches
0

Allergitabletter har fungerat jättebra för mig. Sedan så växer mycket av allergin bort med tiden, jag fick utslag av hö som liten, men nu reagerar jag inte alls.

Wiizy
0

#23 - Tack för typ, undebrart svar. ;) Det har du ju rätt i, ska säga det till mamma. ;)       

Men eftersom jag åt tårtor och sådant samma dag, så tror jag att det är någonting i tårtan jag är allergisk mot! :-) Fick ju inget igår, å käkade inte tårta då. ;) Det hänger kanske ihop. ^^'

Sandra-B
0

Usch så tråkigt, hoppas verkligen att du inte är allergisk mot marsvinen.

Självklart tar jag tillbaka Asta & Sally om du inte kan ha dem kvar!

Kan ju säga att jag är mer eller mindre allergisk/överkänslig mot hö. När jag är sjuk (förkyld) klarar jag inte av att vara i marsvinsrummet alls så då tar min mamma hand om marsvinen (matar, ger hö, vatten osv).

Jag använder ett sorts kortisonnässpray dagligen och ibland även allergitabl. och det fungerar utmärkt för mig.

Hoppas att testerna inte visar nåt om du kommer att göra några.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Wiizy
0

Okej. Jag kommer göra tester, ofc - men jag ska med säga till mamma att jag vill testa att ha kvar dom, även ifall jag vore allergisk. Det är ju värt att testa, åtminstone. :)

Men som sagt, så ska vi göra dom så fort det går =). Jag tror inte jag är allergisk mot dom, men man vet ju inte så bäst att kolla ;)

FeliciaS
0

Låter bra :) Det verkar som om den ev. allergin inte verkar göra ett alltför stort problem av sig ändå då :D

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus