Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 853 ggr
lomsen
0

Är hon sjuk?

Mitt nya marsvin Meggie ett och ett halvt år väser så konstigt när hon andas, inte hela tiden men ibland, hörde det tidigast igår kväll. Är hon sjuk i lunginflammation eler nåt? Hon gåtr med hane i vår källare där det är ca 15 grader, ibland kallare, ska jag ta upp henne eller vänta o se. Kan jag ge nåt bra att äta osv ?

Jag vill inte att hon ska bli dålig!

Abico
0

Är hon rinning/ kladdig om nosen?

Hanna 

lomsen
0

nej det tror jag inte

jag ska kolla bättre snart!

Wiizy
0

Meggie (A)  Fint namn :)  påminner om min ena flickas namn! ^^

FeliciaS
0

Lunginflammation tror jag inte det är… Då borde hon varit rejält förkyld först. Kanske "luftrörskatarr"… Då låter de "rossligt" när de andas, men är ofta snoriga också. Sätt örat mot sidan och lyssna efter ett pip-ljud mellan ut- och inandning. I så fall är det sk "luftrörskatarr".

Det kanske är lite för kallt, ja, ca 20 grader brukar vara lämpligt då det är lite mer normaltemperatur för dem. Men de kan klara sig i 15 grader med, men då gäller det att de är vana vid det. Men jag tycker att mindre än 15 grader låter alldeles för kallt. Jag har inte mina marsvin utomhus om det är under 18 grader, men så bor de i ca 22 grader också. Men viktigast av allt är att det absolut inte får förekomma drag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

Tycker att det kan vara bra att ha henne på ett varmare ställe om hon är förkyld. För om hon inte fått lunginflammation nu så kan ju risken finnas att hon får det ifall hon fortsätter att bo kallt/svalt. Då kan du ju också kanske ha bättre koll ifall hon snabbt skulle bi sämre. Kan ju även påpeka att det kan vara väldigt svårt ibland att upptäcka lunginflammation då dom inte behöver vara snuviga, rossla eller hosta. Utan enda symptomet kan vara att andas ansträngt vilket kan vara väldigt svårt att se på pälsade marsvin. Bl.a. därför det inte är en så ovanlig dödsorsak hos marsvin.

MonaF
0

nej jag vet inte men kanse

Creation
0

Har du hört det då och då ända sen du skaffade henne? Isf kanske hon har trånga luftvägar? ;) Fast iofs tror jag att förra ägaren hade berättat det då :P

#6 Onödig kommentar? -.-'

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Wiizy
0

Lite kallt där inne…?

lomsen
0

Tack för alla tips

jag ska se vad jag kan göra, ev har de fått dragigt då vi öppnat källardörren ibland! Hon går ju med hane därnere men jag kan ev ta upp dem hit, för jag tog just emot 2 andra marsvin som kommer från mig och som nye ägaren ej kunde ha kvar längre o de är vana rumstemp så då kan ju burarna stå ovanpå varann kanske, så har vi haft förr och det gick ju!