Orolig!!!
Jag hoppas verkligen att ni ids läsa igenom allt!
Min goa men för det mesta ganska småsura tjockis Polly har alltid varit världens matvrak! Nu äter hon knappt några grönsaker alls (men tillräckligt med broccoli för att få i sig c-vitamin, krävs ju bara 12 gram). Jag funderade först över ifall det var tänderna, men hö och gräs äter hon utan några bekymmer alls.
Så vad i hela världen har det tagit åt henne? Hon fullkomligt älskar broccoli, men hon ids inte ens äta upp allt jag ger henne nu. Tidigare åt hon upp före sin syster, nu går hon ifrån grönsakerna och tuggar hö istället.
Dessutom har hon blivit jätte jättesur mot sin syster Molly. Igår i buren gick Molly förbi det stora huset där Polly låg, på väg mot det mindre huset. Polly rusade efter och jagade bort Molly från båda husen.
Därefter när jag hade dem ute på toalettrumsgolvet, började hon vibrera och "morr"-kurra medan hon humpade in Molly i ett hörn med rumpan. Därefter började hon slänga våldsamt med huvudet åt sidorna, innan hon fortsatte att skrämma Molly, som till slut hoppade över Polly för att komma undan, varefter Polly trängde in henne i ett annat hörn och gjorde om samma sak.
Varför gör hon såhär? Hon verkar inte sjuk i övrigt, utan är pigg och pratglad. Hon verkar heller inte alls ha förlorat något i vikt. (Däremot har Molly lyckats trycka i sig nästan dubbla portioner grönsaker innan jag hann märka att hon rusade fram till Pollys matskål efter att hennes var tom, så hon känns lite större. ;) )
Jag börjar bli väldigt orolig!
Tack på förhand.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Vad konstigt :/ Det här med att hon kurrar och vickar på rumpan kan bero på att hon brunstar och isf. kommer det gå över inom kort. Hur länge har det pågått?
Broccoli problemet, tja.. Hon kanske har tröttnat på broccoli? Eller så har du köpt någon annan sort kanske *s* Jag vet inte hur kräsna marsvin är, men som duktiga människor kan känna skillnad på vin kanske marsvin kan känna skillnad på olika sorters broccoli? Lite otroligt vore det dock.
Jag tycker ju att sålänge hon får i sig så att C-vitaminbehovet fylls och äter hö + dricker vatten som hon ska så kan hon nog hållas så att du kan se omd et går över. Men man vet ju aldrig med grisarna..
Hanna
Hon har aldrig betett sig sådär surt mot Molly tidigare, och jag har haft henne sedan januari (hon är snart 2 år gammal). Hon har varit sur i ett par dagar kanske.
Nej, det är samma slags broccoli, och som sagt så har hon varit världens matvrak som har ätit nästan allt man har ställt fram till henne. Det enda hon hittills inte alls äter är tomat och sura frukter, och gurka är inte heller särskilt populärt, men hon äter det. Hon åt broccolin idag med glädje, så jag får ju se imorgon eftermiddag hur det går. :)
Det handlar ju heller inte om enbart c-vitaminbehovet. Deras enda foder är hö och grönsaker/frukt/gräs, och av enbart hö får de ju inte alla vitaminer. Därför måste de även äta det gröna jag ger dem, så att de inte får brist på allt möjligt. :)
Mvh,
Moa
Gissning: Hon kanske helt enkelt var mätt(varför hon inte åt broccolin) och satte kompisen på plats lite(varför hon skrämde molly) ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hon brukar aldrig vara mätt på grönsaker, efter att hon bara har ätit en liten broccolibit. Aldrig. :) De har ju bara hö i övrigt, det är deras helfoder. Polly brukar vara omättlig.
Molly brukar aldrig behöva sättas på plats, hon är fruktansvärt undergiven. :)
Mvh,
Moa
hon har inte ont i magen? bara en tanke som slkog mig…. då kan dom ju bli lite griniga (vem blir inte d liksom)
hur gamla e dom?
Jag har ingen aning. Mina marsvin blir alltid griniga om man ska känna på magen, så ifall hon har ont eller inte har jag ingen aning om. Dock tror jag inte det.
De blir två år i slutet av juni.
Mvh,
Moa

Djur som får plötsliga beteendestörningar eller ändrar sig på någon omfattande sätt har ofta ont någonstans, eller något annat fysiskt problem. Jag rekommenderar en allmän undersökning hos veterinär för säkerhets skull. Och vad gäller tänderna hade mitt ena marsvin jättelånga framtänder men kunde fortfarande äta hö - som han tuggade med kindtänderna.
Hoppas det ordnar sig :)