Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 5339 ggr
Emma-U
0

"Gnisslar"/"knäpper" med tänderna

Vår bäbis Enzo har de senaste dagarna sprungit runt och knäppt med tänderna - som att han har gnisslat med framtänderna men att det låter mer som knäppningar. Inte att han hackar tänder alltså - åh, det är så svårt att förklara hur det låter :S
Men det är den bästa förklaring jag kan komma på.
Vad kan detta bero på? Det har inte varit i samband med att han ska få mat eller så, han bara gör det lite då och då när han bara springer runt på golvet.
Jag har kollat tänderna och jag tycker att de ser ut att vara i bra längd och i fin form, men något verkar där ju vara med dem. Någon som har varit med om något liknande?

Dessutom verkar det som att han har lite problem med att äta. han äter alltså, men antagligen alldeles för fort för ibland måste han spotta ut en del av det han stoppat i munnen - är det normalt? Att de är så sugna på maten och att han vill hinna äta upp innan Douglas kommer och tar det ifrån honom att han helt enkelt stressar med tuggandet och försöker svälja det halvtuggat?
Sen verkar det som om han sätter i halsen då han står och gapar och det ser ut som att han får kväljningar.

Han äter och han fortsätter öka i vikt, men varför gör han såhär? Bör vi ta honom till veterinären? Kan det vara i samband med knäppandet med tänderna?
Tacksam för svar.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

Vad jag hört så knäpper marsvin med tänderna när dom myser och har det gitt - tex. när du gosar med honom. Jag har bara hört knäppande en enda gång och det var i samband med mys.
Att han spottar ut mat och sådär har jag ingen aning om varför han gör :/ Men det låter ju vettigt det du säger.
Tilläggas ska göras att det ofta när det är problem med tänderna är de bakretänderna som det är fel på, inget du kan se genom att bara kika in i munnen. Så är det det som är problemet så får du ta honom till en bra veterinär.

Hanna 

Emma-U
0

#1 Tack :) Alltid skönt att få något svar på alla frågor :)

Men är det okej att avvakta och se hur det utvecklar sig tror ni? Jag vill inte utsätta lill-stackaren för ett veterinärbesök i onödan, kanske löser det sig av sig själv? *knack knack - ta i trä*

Så länge jag ser att han både äter och dricker så borde det inte vara några problem - eller tänker jag fel nu?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

#2 - Det är vad jag är här för ^^
Själv tycker jag att sålänge han äter, dricker och inte börjar tappa vikt så kan du avvakta. Det kan ju faktiskt vara någon "grej" han kommit på bara.

Hanna 

Emma-U
0

*putt*

Någon som känner igen detta?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

idipidi
1

Marsvin kan knäppa med tänderna utan att det är något fel och de kan vara så glupska att de sätter i halsen. :)

Men det kan också vara ett tecken på knas med tänderna. Hur kan du veta att tänderna ser okej ut? det är nästan aldrig framtänderna som är problemet utan kindtänderna. De är väldigt svåra att se och i det krävs i regel en erfaren veterinär för att kunna säga med säkerhet att det ser bra ut. Jag skulle hålla noggrann koll på så att han inte börjar tappa i vikt, då är det veterinär som gäller direkt. Inte sällan märker man av tandproblem först när det gått för långt.

piggie
0

Jag vet inte om jag får svara på detta, för jag är varken medlem i SMF, uppfödare, eller har haft marsvin i mer än 5 år, men jag chansar (Ni får väl ta bort mitt inlägg om det skulle vara så)

Min teori är att Enzo och Douglas kanske har lite rangordningsproblem. Som du nämnde så stressar Enzo när han äter och det kanske beror på Douglas. Och är det inte så att marsvin "klapprar" tänder när de känner sig hotade, eller hotar? (rätta mig om jag har fel)

Jag hade två marvinskillar (bröder) som var lika gamla, hade gått ihop hela livet, allt var jättebra ända tills de blev ca 4 mån. Då tog det hus i …De blev skogstokiga. De hetsjagade jagade varandra, bet varandra, kissade på varandra, klapprade tänder som galningar och tog varandras mat. Ganska snart insåg vi att de skulle ha ihjäl varandra om vi inte särade på dem. Nu lever de lyckliga, på var sitt håll, i nya "förhållanden" och det går jättebra. Personkemin stämde helt enkelt inte mellan dessa killar.

Kan det vara så för dina killar?

idipidi
0

#6 Det där var väl onödigt? Klart att alla får svara på alla frågor. Det är klart att det är okej så länge man skriver "min teori är" eller "jag vet inte egentligen, men jag tror…". Det som folk (inkl. mig själv) ogillar är när det skrivs väldigt exakta svar där man utger sig för att kunna och veta en massa saker som man inte vet.

Personligen tror jag att din teori är fel. :) Marsvin hackar visserligen tänder när de hotar varanda (i kombination med rest ragg, vickande på bakdelen och att de liksom vaggar när de går), men det är skillnad på att hacka tänder och att det knäpper då och då. När de hackar tänder mot varandra låter det nästan som en symaskin. :)

piggie
0

#7 Ok, jag överdrev väl lite, men tonen i inläggen på tråden om sajten, kändes lite på det sättet. Folk som bara antog och gissade skulle undvika att svara. Jag fick lite den känslan bara. Är på riktigt dåligt humör idag, inte meningen att det skulle gå ut över er, förlåt =(

Ang. "min teori" så var det ju som sagt bara en teori baserad på liknelser från en egen erfarenhet. Med andra ord, jag tyckte att jag kände igen beteendet och ville dela med mig av det jag upplevt :)

Kramar!

Emma-U
0

#5 Jag menade såklart att framtänderna ser bra ut, de bakre har jag ingen aning om. Så det är inte uteslutet att det är tänderna det är fel på - men förhoppningsvis är det lugnt.
Dock tror jag absolut på din glupskhets-teori - båda två är väldigt glupska och det verkar vara så att han var särskilt sugen på mat just då för nu har han slutat öppna munnen så som han gjorde.
Dock "knäpper" han fortfarande med tänderna, det hörs att det är framtänderna han knäpper med, men inte alls lika ofta som det var under de dagarna som jag skrev inlägget :) Så det är så klart väldigt skönt.

#6 Jo, det kan mycket väl vara så. Men som jag skrev till idipidi så har det tack och lov lugnat ner sig med det där, så jag håller tummarna för att det bara var något han fick för sig att göra just då :)

Tack för era svar - alltid en lugnande känsla när man loggar in och ser att ens tråd är skriven i :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Wiizy
0

Min tös som ramlade från min axel gör så med tänderna nu… =/ Konstigt.

lomsen
0

ömsar marsvin tänder och kan det isåfall bero på det??

Emma-U
0

#10 Oj då, såg du hur hon landade? Om hon kanske slagit i tänderna på något sätt? Tråkigt i alla fall, hoppas att det blir bättre.

#11 Hmm, som vi tappar våra mjölktänder kanske? Jag har inte hört talas om det. Däremot kom jag att tänka på att de kanske kan ha tandvärk - när de växer menar jag. Och växer gör de ju hela tiden, kanske kan det bero på det?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Creation
0

#11 Det tror jag inte ;/ Vore konstigt isf… :s

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Wiizy
0

#10 - Ja, och huvudet blev inte träffat, och tänderna är helt okej vad jagser, hon käkar å allt. Så visst mår hon bra alltid. :)