Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1933 ggr
destroytheantx
0

Börja avla

Hej!

Jag är superintresserad av att starta marsvinsuppfödning (i liten skala) och undrar om ni vet några hemsidor där jag kan läsa ALLT om marsvinsuppfödning. Tack i förhand!

sawa
0

eftersom ingen svarat så kan ja tänka mig att du ska söka här på uppfödning elelr liknande elelr sök på googel så borde det komma fram en hel del,hoppas du hittar vad du söker^^

Sandra-B
0

**Vad har du för baskunskap om marsvin?

Att sitta och skriva allat om avel går inte, det man möjligtvis skulle kunna göra är att skriva ner ite allmänt om avel men även det är tidskrävande och det blir mycket.

Det blir lättare om du skriver ner specifika frågor, det är betydligt lättare att svara på än att skriva allt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

Precis som Sandra (#2) säger så kan man aldrig skriva ut precis allting, för man lär sig nytt hela tiden :) Men Humlans marsvin är en bra sida, vet dock inte hur mycket avelsfakta som finns där. Men vi har många kunniga uppfödare här på iFokus, så fråga det du undrar i tråden :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

destroytheantx
0

Okej jo jag undrar ganska mycket..

**Vilken tid på året är det bäst att ta ungar på sina marsvin?

Behöver marvinen någon bolåda som kaniner har när dom ska ha ungar?

Hur lång tid ungefär. tar det innan ungarna föds?

När man ska sätta ihop två marsvin med varandra, är det något man ska tänka på då?**

Det var väll typ det jag undrade, om ni kan svaren så får ni gärna skriva :D

Sandra-B
0

**Vilken tid på året är det bäst att ta ungar på sina marsvin?
**När de har ålder och kondition inne för att bli parade.

**Behöver marvinen någon bolåda som kaniner har när dom ska ha ungar?
**Nej, ingen bolåda men de uppskattar att ha ett hus som de kan föda i.

**Hur lång tid ungefär. tar det innan ungarna föds?
**Ett marsvin är dräktigt i cirka tio veckor.

**När man ska sätta ihop två marsvin med varandra, är det något man ska tänka på då?
**Jag tycker det är bra att väga honan innan jag sätter ihop henne med hanen och sen regelbundet (var vecka) så ser man att hon ökar som hon ska i vikt.
När det är tre veckor kvar av dräktigheten brukar jag väga henne oftare (upptill var dag) så ser man snabbt om hon int äter lika mycket som vanligt oh kan då sätta in stödmatning vilkt många gånger kan rädda hennes liv.

Ett litet tillägg:
Att para sin hona är en stor risk för honans liv (jag miste en av mina honor förra veckan pga dräktighets/fölossningskomplikationer).
Det gäller ävn att veta att man antingen har plats att behålla ungarna eller köpare av dem när de blir tillräckligt stora.
Jag anser även att det gäller att läsa på mycket innan man bestämmer sig för att börja avla. :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

destroytheantx
0

Okej tack för svaren.
Vi får se om jag får börja ta någon kull, det skulle vara jättekul, men jag vet inte ens om jag får. Men det var kul att få veta lite mer om avel iaf :)

parsley
0

Bestäm dig för en ras du vill hålla på med och kontakta uppfödare av just den rasen, så du får hjälp att välja bra avelsdjur. Se också till att du har möjlighet att behålla ev osålda ungar.

Creation
0

Du kan mkt om marsvin i allmänhet då? ;) Dum fråga kanske? xD Typ raser, färger, sjukdomar menar jag.
Nu förutsätter jag att du kan allt om skötseln av dem. ;P

Sen måste du ju läsa på mkt om avel(komplikationer, handmatning, dräktighet, ungar) såklart.

Ifall du skulle starta uppfödning, skulle du ställa ut? Vilken ras skulle du föda upp? I vilket syfte? ^^
Fråga dig själv det. Läs här: =)
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1028255

Men allra först borde du ju ta reda på om du ens får. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Wiizy
0

Om man redan bestämt ras och t.o.m färg, och vill ta en kull - och har möjlighet att behålla ungar som inte blir sålda, och har tid/pengar/ork osv..

Och vet att man vill ställa ut…

Finns det någon sida man kan läsa mer om på då? (än på den Zoonen länken…)

paronskrutten
0

Måste man ställa ut för att få ta en kull? ;P

Helena

Wiizy
0

#10 - Meh… jag meanr att jag tänker ställa ut dom och sådant…. det är la rätt självklart när man srkiver så eller? ;P

FeliciaS
0

#4 Svar har du ju fått, och Sandra är ju själv uppfödare så jag struntar i att svara :) Något jag kan tillägga är att man alltid ska vara beredd att kunna ta hand om ungarna som föds, om de inte blir sålda. Det bästa är att ha rastypiska marsvin att avla på och välja raser så att ungarna blir rasrena :) Om du ska bedriva en godkänd uppfödning, dvs. reggad i SMF är det en del krav som ska uppfyllas, bl.a. ska du genomgå kunskapstest och ställa ut avkommor i utstl.klassen Uppfödargrupp. Läs mer om det på SMF's hemsida ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Swea
0

Man måste innan man börjar med kullar veta väldigt mycket om marsvin och allt och läsa mycket. Är väldans bra om man kan känna nån uppfödare registrerad i Svensk marsvinsförening.

Wiizy
0

#13 - Men hon försöker ju läsa på just nu…

destroytheantx
0

Tack för alla svar.
Ifall jag skulle föda upp en kull, är det främst till kel.