Tricks?
Kan era marsvin några tricks eller särskilt inlärda egenskaper?
Vad kan de?
Hur har ni lärt dem det?
Vad tycker ni om att lära marsvin konster/tricks?
Mina kan typ, om jag ropar typ "Gooooodis" med riktigt lång o, så brukar dom springa till burkanten, sätta upp tassarna och vänta tills jag kommer. Annars kan dom väl bara lystra till sitt namn IBLAND :P
Min sista tant som är kvar kan egentligen bara två tricks, hon har aldrig varit den rätta typen för att lära sig något, har inget sådant intresse och är inte nog intresserad utav människor/mig…
Hon kan dels snurra runt och så kan hon ställa sig på bakbenen. Går bara när hon inte är rädd och denna tant är rädd för typ allt och alla…
Hon har lärt sig både dera på det enda sättet mina marsvin lyckas få in något i skallen värkar det som… Genom att man belönar med godis så fort de gör rätt och mkt genom att följa godiset 
Signal för att snurra runt är en hand-gest och för att ställa sig upp knäpper man med fingrarna lite ovanför henne.
Inga fler som lärt in något som helst i sina marsvin?
Börjar ingen annan skriva är det risk att det kommer massor med inlägg med vad mina andra marsvin har kunnat och vad jag skulle vilja prova att lära in… :p

Mina stod på bakbenen och tiggde när jag sa sitt fiiint. ;-)
Men det var länge sedan dessa gick till de sälla jaktmarkerna.
Sedan kom de när man ropade på dem, fast det är knappast ett trix.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Sera kan inga tricks =P Mitt förra marsvin Cacao kunde ett tricks: när man sa "ekorre" snabbt och med kort e tog han upp tassen på nosen. Calypso kan "puss" (jag säger puss och calypso slickas på läppen), "bit i näsan" (jag säger till honom att bita mig i näsan och han nafsas lite) och "hopp" (jag s'ger hopp samtidigt som jag med eller utan godis håller fingrarna ovanför huvudet) :) Calypso är lättlärd och väldigt duktig ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ÅsaF: allt som man lyckas lära dem är välkommet :)
Mina tidigare har bla kunnat gå fot, kallas in, be dem gå framåt och stanna, stå på bakbenen, hoppa upp i knätet, klättra upp emot axeln med lite hjälp, öppna luckan ut ur buren (fö inte det bästa att lära dem eftersom de sedan kan ta sig ut ur den buren sedan… :P), en har kunnat bära på en leksaksboll…
Finns det inte fler som lärt sina marsvin tricks eller liknande?
en av sötnosarna familjen hade då man var liten brukade stå på bakbenen bredvid köksstolen eller spisen.. sen om det var någon som satt på stolen eller nån ens var inne i köket spelade ingen roll. Hon stod bara där och hoppades på att det skulle trilla ner något… hur söt som helst!
Xtanlover: Hur lyckades du lära honom ekorre? Jag försökte idag med ett av mina marsvin men jag lyckades inte ens nå nosen med hennes tass
Stå på bakbenen har de precis lärt sig och så springer de gärna efter mig och kommer när jag ropar (ibland iaf :P)
#7 Varje gång han tvättade sig med framtassen sa jag "ekorre" för jag tyckte att han såg ut som en ekorre när han gjorde så. Ibland fick han även godis efteråt. Sedan, efter ett tag (några veckor), testade jag att säga det efter att ha sagt det varje gång jag såg honom tvätta sig och då kunde han det och jag belönade honom med gurka eller en liten godisbit :)
Mvh Felicia
Okej då vet jag då ska jag börja säga ekorre så fort jag ser att dom tvättar sig i ansiktet, dom i min familj kommer ju tro att jag är dum :P haha
#10 Ja typ… haha :)
Mvh Felicia
jag måste prova iaf. lät ju jättekul!
Ja, hihi :)
Mvh Felicia
Sune har ett medfött tricks, han andvänder det dagligen ^^, så fort någon i huset kommer innanför dörren med en plastpåse (alt. tar fram en platspåse ur skrubben) så börjar han tjuta. Signalen betyder: GE MIG MORÖTTER! Och han ger sig banne mig inte förn han fått sina morötter XD För övrigt är Sune inte alltför begåvad ^^ Men jag för väl göra som er andra och börja "ekorra" honom, vem vet man kanske kan lära gamla hundar att sitta (Sune är visserligen ingen hund, men ja, ni fattar :P)
Kram Hanna och Sune
Hanna
#14. Haha! Ekorra honom du :P
#15 - Jo jag gjorde det för en stund sedan när kan tvättade sig. Men Sune bara stirrade på mig som om jag vart helt störd, sedan började han pipa ^^
Hanna
#16. Hahaha! Kan tänka mig det, mina två skulle vällans se på mig som att jag ahde en skruv lös, de enda dom förstår är sina namn å när dom ska få mat osv :P
provade på min Groa, men det funkade nog inte…har inte sett några resultat…..

Har någon provat att lära sina marsvin gå baklänges? Eller det kanske inte går??
Om man ropar godis så kommer dom rusande:)
Och en anna sak som inte är lika önskvärd är att dom brukar skaka galler tidigt på morgonen när don vill ha mat:/ Och för att dom ska sluta så ger man ju dom mat. Så dom har lärt sig det av sig själva hihi
#19 ingen aning:P Men det skulle nog se himla roligt ut:)
Hihi jag börjar skratta bara av tanken:D
#14 Ja, visst kan man lära gamla hundar att sitta :) Jag lärde en gammal hund ligg hihi…
#19 Bra idé! Ska testa på Calypso :)
Mvh Felicia

Min kan stå på bakbena….haha…kanske inte är nått trick direkt….hihi =)
Jag har försökt lära dom ekorre men varenda gång jag säger ekorre när dom tvättar sig i ansiktet så stannar dom upp och kollar på mig som om jag vore störd haha :P

Haha…. vad vill du att de ska göra när du säger ekorre då?? =)
Att dom ska sätta tassen på nosen som en ekorre haha :P Men jag är ju fortfarande i stadiet att dom ska koppla ihop ekorre med att sätta tassen på nosen och det går väl inte sådär jättebra haha :P

Haha…ja då förstår jag bättre…verkar vara ett svårt trick…hihi…. Lycka til med det =)

#22 Säg till direkt om ni lyckas!
mitt ena marsvin Sindi kan sitt vackert (om man har sallad som mutning) :P
#19. Haha, det skulle jag vilja se 
#28 Jadå, ska börja träna med honom imorgon.
Mvh Felicia

Hade ett marsvin som stod på bakbenen när man gav henne något gott eller när hon fick mat, vilket var uppskattat

Båda mina små "grisar" kan stå på bakbenen och en kan ta typ ett steg på bakbenen. Sen om jag börjar krypa på golvet kommer båda krypande efter mej :)
Jag har lärt mitt ena marsvin att snurra runt när jag säger runt. Alltså han springer ett varv runt sig själv eller vad man säger :P

Mina kan stå på bakbenen, och säger jag hoppa så springer dom upp på taket ;)
skit sött ^^

mitt kan gå upp på hus asså på komando och hoppa och gå slalom och hon kommer när jag ropar mm.

Jag har börjat lära Mulle ett trick! (Han är den enda som vill, haha) Det är att komma när man säger hans namn. Jag tog en morot och visade honom den, sen satte jag honom kanske en meter/en halv meter ifrån mig på golvet och visade honom moroten samtidigt som jag sa hans namn och då kom han! Sen så kunde han det efter ett tag utan att visa moroten! :D
Nu har jag även lärt Konrad stå på bakbenen när jag säger stååå. Ibland funkar det när jag säger det men ibland måste jag visa lite med handen. Och han har blivit en kung på att snurra :P Han snurrar så fort ibland att det är konstigt att han inte springer in i nåt :P

Mitt ena kan stå på bakbenen när man säger stå :) Han kan även snurra runt vid handtecken och ta godis uppe på ryggen när jag petar där. Dom andra två är för öhum.. osmarta ;P
ni som har lärt era marsvin olika trick, skulle ni inte kunna filma det när dom gör det och visa upp här? iaf skulle jag tycke det vore roligt att se hur det ser ut när dom gör tricken och så :)
Jag har filmer på min när han gör det men jag har glömt mitt youtube kontos lösen. Kan lägga upp filmen om jag kommer på det :P
Åh fasiken jag behövde bara söka på you tube och jag vart atomatisk inloggad :P Jag lägger in filmen när kameran har laddat klart , filmen ligger nämligen på kameran fortfarande.
http://www.youtube.com/watch?v=R4ii-JD1X1Y
här är videon på konrad när han gör runt och stå. Men jag fuskar lite på stå och visar honom med handen :)
43# naaw vad sööt :D hur lärde du han att snurra runt? vad gav du som godis? dom var jättesöta alla som stack fram nosen för en liten godisbit :)
#44 Jag tog nåt han gillade och så tog jag det vid hans nos och sen drog jag den runt han så han gick efter den och då blev det att han gick runt och samtidigt sa jag runtruntrunt. Inte så svårt tog 2 veckor för honom att lära sig. :) Det var vitkål dom fick, dom älskar det :) Tillomed katten som syns på slutet äter vitkål så hon är alltid med när jag matar dom med vitkål för hon vill också han en bit :P

Mina kan hoppa…kanske inte så imponerande men det är roligt att se. Fast har igentligen inte lärt dom det, dom hoppade över grenar och annat i buren när dom kom till mig så jag testade och gjorde en bana och det tycket dom var jättekul.

Nu bötjar mitt ena marsvin lära sig runt och att hoppa upp på taket när jag visar med handen…

Mina svin är så lata så de orkar inte lära sig några trix, hahaha xD
jag har inte lärt känna mina marsvin än så bra, har ju inte haft dom så länge heller, så jag vet inte riktigt va som har blivit deras favoritmat. vad tycker ni, när kan man börja lära dom tricks? och när kan man säga att dom känner mig och jag känner dom?
Jag vill försöka lära Kozzan at snurra runt :P Vill gärna lära Loppan något annat trix.. stå på bakbenen ycker jag inte är nån konst xD Dom följer ju bara godiset upp :P
Våran skade Puss säger man det så pussas hon jäte gulligt *L*
Kan ju komma med lite tips innan man ska träna dem:
- Ta spån från buren (det får inte vara helt rent/nystädat) och gnid in händerna med så fastnar deras lukt på dig och de blir mer samarbetsvilliga :)
- Träna de någon timme innan de är matdags så är de extra hungriga och lättlärda om man lockar med någon favoritmat ;)
Mvh Felicia

Thea och Cazzy kan stå på två ben. Jag höll en liten morotsbit ovanför deras huvud, och de snappade direkt! Dom ställde sig på två ben och tog morotsbiten =). Varje gång när dom gjorde det fick dom en liten bit morot eller gurka eller nåt. Så nu så fort man öppnar kylskåper ställer dom sig på två ben och börjar skrika :P. Dom springer alltid in i en viss hörna och ställer sig upp. Insidan av buren i den hörnan är alldeles repig, bara för att de ställer sig mot vägger för att komma högre upp, ibland tar dom hjälp av varandra och ställer frambenen på den andras rygg xD Sååååå gulligt!
Jag tycker att det är roligt att lära dom tricks. Mitt nästa mål blir att försöka lära dom snurra runt och give me five, det hade varit helsött!! =)
Jag jobbar nu med att få mina grisar att stå på två ben för att få sitt godis (pellets och morötter ;P). Av tjejerna så är det bara Greta som fattar vad som förväntas av henne, ibland. Annars blänger hon bara på mig när jag håller maten för högt upp ^^' Sune ställer sig automatiskt upp på bakbenen när jag börjar skrammla med pelletslådan. Donken ställer sig upp snabbt som attan när maten vankas och Vincent är lite trög så där går det lite långsammare. Han har gjort ett par försök. För övrigt så har han giraff/ teleskåp hals som han fäller ut när maten hålls för högt upp, så han når maten ändå ;P
Hanna
Lilla Mazza kan bara stå på bakbenen, men jag försöker lära henne runt, i början gick det bra men nu vrider hon bara på sig :)

Jag försöker få Thea och Cazzy till att våga leka med vippbrädan, så jag lägger en liten typ morotsbit i kanten så att dom ska behöva gå upp för den för att nå biten, men nej då… Dom går till andra sidan, sträcker lite på halsen och käkar upp godiset xD Dom är lite rädda när den vippar över, så jag ska hålla i den så att den inte tippar över så snabbt nästa gång =)
Är det någon som har försökt att klickerträna marsvin?
Efter att märkt hur snabbt och enkelt det går med kaninen, alltså hur effektivt det verkligen är, så är jag lite sugen på att testa med något marsvin också. Får se om jag gör slag i saken. :)
Ett länktips för er som klarar engelska: http://www.clickerbunny.com/
Det handlar inte bara om kaniner utan om andra smådjur också.

# 57. Ja, min kompis försökte med marsvinen i brist på hund. Jag ska höra med henne hur det gick.
Envishet och drömmar
#57 ja, det har jag funderat på. och jag har ju en klicker hemma så jag tror jag ska börja öva med den^^
#57 Vet inte så mycket om det men har hört en hel del. Vad går det ut på? Verkar värt att testa, åtminstone med Bindi som behöver mycket att göra, annars blir hon helt galen *s*
Mvh Felicia
Xtanlover: jag tror att det är så här: man klickar med klickern och ger dem snabt godis. sedan gör man så ett tag tills dom fattar att dem får godis när det klickar.
det är så mycket ajg vet^^
Det är en metod för att belöna väldigt exakt kan man säga. Man har en dosa som klickar när man trycker på den. Först lär man djuren att klick betyder belöning. Sen kan man använda det för att forma beteenden genom att belöna små steg mot målet. Klick betyder "exakt nu gjorde du rätt och belöning är på väg". Det finns massor att läsa på nätet om man vill.
Man kan kolla på min kanin också. ;) Hon har lärt sig toksnabbt. Jag köpte klickern i torsdags…

mitt marsvin kan osså hoppa, 24 cm *stolt* och försöker läraa honom runt, kan stå osså….
Jag såg ett marsvin som kan klättra i trappor. Snacka om bra träning!

#64 - Så hemskt om dom ramlar ner… :/
Småpluttarna kan stå på två ben. ;) De har lärt sig att jag tycker det är så sött att de får mat för det xD Fast oftast brukar de ställa sig just när de vet att jag har hämtat mat åt dem. :p
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
min phille på 4 år kan sitt fint, snurra runt puss o tass :) o han kan det alltså på kommando inte bara när man visar :P ´han har alltid varit min gosse o alltid varit med så d va inte svårt att få honom intresserad (värre me mina två sista killar som e lite smårädda ibland) vincent kan oxå sitta fint, puss o tass o han lärde sig det jättesnsabbt men det var nog för att phille kunde redan :)
tycker det är jättekul o bra att träna marsvinen. dom får använda huvet lite o d e bra kvalitétstid man får tillsammans :)