Tandproblem
Hej!
Min marsvinshona är snart 7 år gammal. Hennes två översta framtänder har blivit nästan helt nernötta, troligrn på grund av hennes sätt att dricka mycker vatten ur vattenplaska. Jag vet att jag borde kollat hennes tänder regelbundet så att det inte gick så långt. .. Nu dricker hon bra ur vattenskål.
Problemet är att hon inte kan bita av tex gurka, morötter etc. Hon äter fint gräs med god apptit, då biter hon av med kindtänderna. Jag är rädd att hon inte får i sig tillräckligt med näring, då hon redan är smal och har dessutom problem med njurarna. I höst och vinter blir det ju mest hö och müssli/pellets. Så länge hon äter och dricker vill jag ju inte avliva henne. Frågan är ju vad man kan göra åt detta.
Kan tänderna växa ut igen? Kan man mixa grönsaker/frukt och ge henne som puré? Har ni något annat förslag på näringrik mat som är lätt att tugga?
Tack så mycket för era svar!

Tänderna på marvin växer hela livet.
Om nu tänderna i ovankäken är så korta att hon inte kan äta så bör du nog klippa ner tänderna i nedankäken lite så att de där uppe får en chans att växa ner.
Du kan absolut mixa grönsaker om du vill:-)
Jag gör det ibland till mina för de verkar tycka att det är godare.
Om hon är smal kan du ju göra kigröt till henne, det brukar vara väldigt uppskattat.
Jag brukar oftast blanda i lite mixade grönsaker när jag gör kligröt till mina.
Här hittar du recept på kligröt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Min första tanke är ju avlivning. Hon är ju ändå 7 år och utan fungerande framtänder så käns det inte som om hon kommer kunna leva gott den sista tiden… Om hon dessutom är smal så kommer hon ju knappast lyckas behålla något hull nu när tänderna är nerslitna (Jag har själv en snart 7 årig gubbe härhemma som har svårt att behålla vikten nu på senare dagar - trots att han har lika fina tänder som alltid). Trots att det är hemskt att avliva ett i övrigt piggt och glatt djur så nämner du själv att hon har problem med njurar och att behålla vikt - jag skulle nog själv välja att ta bort henne medan hon ännu har någorlunda värdighet kvar istället för att se henne bli sämre och sämre… Men å andra sidan är det väldigt lätt att säga en sådan sak utan att ha några band till djuret, i slutändan är det ju i dina händer beslutet ligger.
Men det borde gå att mixa, alt. riva ner grönsaker. Jag rev morot (rivjärn) och liknande till mina bebbar som miste sin mamma. Kligröt borde hon väl också kunna få i sig, jag blandar det med solhavre (havredryck) till min gammel gubbe och små pojkarna som är lite tunna och tycker att det funkar bra.
Annars kan jag inte säga mer än lycka till :)
Hanna
Jag har aldrig varit med om eller ens hört om att tänderna blir nernötta på det sättet. Inte ens på gallergnagare eller såna med ovana att tömma vattanflaska. Hur ser det ut där tänderna ska sitta? Som korta tänder?
Normalt om tänderna går av så växer de snabbt ut igen. Det som kan hända är att själva tandanlaget kan bli skadat. Då växer det ibland ut små oanvändbara tänder. Jag hade en hane som skadade sig på galler. Han har nu en normal framtand och en som ser missbildad ut och ramlar av innan den blivit fullstor, varefter det växer ut en ny missbildad tand. Men med bara en dramtand i överkäken brukar de klara sig bra.
Din hona är ju väldigt gammal, kanske har tandkvalitén blivit sämre med åldern? (Även om jag bara hört om dålig tandkvalitet i samband med satiner.)
Så länge hon verkar må bra och har matlust så håller jag med dig om att det känns okej. Mjuka grönsaker och grönt utifrån brukar de klara att äta även om tänderna är av. Härdare grönsaker brkar gå bra om det är rivna eller finfördelade. Kligröt och vetegroddar (förväxla inte med groddat vete) är näringsrikt och lättätet.
Måste tyvärr hålla med #2 Här :/
Eftersom hon är så pass gammal och redan mager och har njurproblem så skulle jag rekomendera avlivning.. Det är inte roligt alls att stödmata och sådär för det har jag gjort med min som fick tandproblem, han levde i en vecka extra, hade jag vetat det så hade han fått somna in direkt det var bara plågsamt att se honom kämpa med att äta och inte ge upp.
Fast du behöver ju inte ta bort henne nu på direkten, men märker du att det inte fungerar att stödmata och att hon fortfarande blir magrare så tycker jag du ska tänka på din gris och låta henne somna.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack så mycket för era ärliga svar och tips!
Jag ska vänta och se om tandstumparna växer ut igen och stödutfodra henne, det är inte så mycket besvär. Jag tycker att det är min skyldighet att ge henne en chans så länge som hon inte ger upp själv. Hon är ganska liten modell och väger nu 680g så helt kört är det ju inte.
Hur klipper man undertänderna på ett marsvin och vad kostar det ungefär? Ett marsvin som jag hadde innan fick för långa tänder så att hon inte kunde äta, vetrinären ville inte klippa dem med motiveringen "man söver inte ett gammalt marsvin och klipper tänderna"
#5 De veterinärer jag pratat med om tänder säger samma sak att det inte är någon mening att söva ett gammalt marsvin då risken är så stor att de inte kommer vakna igen.
Min herre på 5 år som jag fick slipa ner kindtänder på de sövde de inte utan bara bedövade och gav lugnande och han blev pigg igen (han jag fick stödmata men dog 1 vecka efter). Fast det tog en sådär 4 timmar innan han kvicknade till riktigt.
En kompis till mig sövde sitt marsvin på 2-3 år för att slipa ner en avbruten tand och det marsvinet tog på sig 12 timmar att vakna till riktigt och börja äta igen.
Så jag tror inte att slvning och slipning är ett alternativ.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja. det känns för riskabelt. Får ge henne en chans.
Keep you posted! 
Jag har klippt själv med nagelavbitare eller klotång många gånger. Tänderna är mycket, mycket mjukare än man tror. De går ju att fila med nagelfil t.o.m. Men det är väl sånt man inte får rekommendera till folk så därför gör jag inte det. ;) Det ska finnas en risk att det blir sprickor. Även om jag aldrig hört om att det hänt för någon så finns det väl en liten risk.
Men söva för att klippa framtänderna skulle jag aldrig göra!

Jag (eller rättare sagt pappa) har klippt framtänderna på en del av mina marsvin vid ett par tillfällen.
Jg skulle inte heller gå till veterinär och söva marsvinet för att klippa tänderna.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Man behöver inte söva för att klippa tänder hos veterinär, på min Curry knipsade de helt enkelt av framtäderna utan att söva honom. Lite obehagligt för marsvinet men 1000 gånger bättre än att söva. Har även klippt min kanins kindtänder ca 10 ggr hos vet utan att söva. Gå till en annan veterinär om din säger att man måste söva!
nej söva för att klippa framtänderna behöver man inte! jobbar i djuraffär o vi klipper tänder, näppar, klor osv så hör me djuraffärer i närheten om dom kan hjälpa?
tycker inte man ska avliva ett djur me livslust oavsett hur gammalt eller smalt det är!
har vatt me om marsvin som förmodöligen inte haft så bra kvalité på sin tänder som brytit dom mer än en gång men kunnat äta bra ändå…..
hoppas d fixar sig för gammeltanten! :)
glömde säga att min äldsta hane på 4 år nu fick i vintras dra ut en framtand i nedre käken o han klarar sig bra me tre tänder. dock får ja hålla lite koll för dom växer sig ganska långa ganska snabbt så jsa klipper av dom me klosax om d behövs……..
Att gå till en annan veterinär för att den man har vill söva kan ju också vara svårt för de som bara har en veterinär i staden och de är en sånhär mobil som är där 2ggr/veckan..
Tycker att det är konstigt att veterinärer säger så olika :S att vissa vill söva och andra inte, ska inte veterinärer ha samma utbildning? Känns lite olustigt att veta att de gör olika hos olika veterinärer :S
Ursäkta om det blev lite utanför ämnet.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#13 Ja, det är väldigt konstigt, eftersom att alla måste ha utbildats på samma högskola. ;/ Fast så har de säkert lite olika inriktningar och kommer ihåg olika saker, samt att de tycker olika om saker. Men ändå skulle man ju tycka att alla är uppbyggda på samma sätt. ;) Det finns bara en högskola i landet där man kan utbilda sig till veterinär, vad jag har förstått.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
kanske d e lite missförstånd för när kindtänderna ska filas så söver dom ju…….. att dom tänkt på dom tänderna när det kommit på tal?
#15 Kanske är så :) Men #10 skrev ju att de inte sövde hennes kanin när kindtänderna skulle klippas :S Min syrras kanin blev sövd för att klippa framtänderna och hon vaknade knappt efter 8 timmar och var dålig i nästan 2 dagar efter det, hon var knappt ett år så henne fick vi ta bort :(
Ja detta var ju en kanin men de ska ju sövas också :S
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jaha då vet ja inte =/ ja menar på jobb klipper vi ofta kaniner me bettfel osv som inte kan slipa framtänderna sj…. vi destilerar tången osv men söver gör vi inte!! sen beror d på, vissa kaniner blir vansinniga eller livrädda o e omöjliga att hålla…………
#11 Det finns en bra djurafär här i närheten som utför klo och näbbklippning, dom kanske kan klippa hennes undertänder. Får jämföra med mitt andra marsvin som nästan är lika gammalt. Vgar inte ge mig på det själv :S
Tack för tipset!
vad bra :) kanske dom kan visa dig hur man gör om det måste upprepas? men tänderna växer rejält fort så det ska nog inte behövas =)

#16 Nej, veterinären ville verkligen inte söva min då 6 år gamla kanin för att klippa tänder. På slutet klipptes de väldigt ofta och med hjälp av stödmatning då och då var han väldigt pigg ända till 9½ års ålder, då han snabbt försämrades och avlivades.
(Vet att detta gäller marsvin men måste ju vara samma?) Alla 3 veterinärer vi var hos med Nuffe (kaninen) sa samma sak: man ska INTE söva för att klippa tänder.
Jag gick till en zooaffär som klippte hennes framtänder i underkäken utan problem. Kostade bara 75kr. Nu äter hon med stor glädje!
Tack så mycket för att ni hjälpte mig att få tillbaka mitt lyckliga och matglada marsvin! :)
Vad bra att det löste sig :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vad bra att det löste sig ^^
Hanna

Vad skönt att hon mår bättre!
vad skönt att det löste sig :)
Hann inte komma med svar innan problemet var löst! ;) Men skönt att hon mår bra!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus