Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1402 ggr
Emma-U
0

Ekologiskt?

Jag är en av de jobbiga personerna som alltid försöker köpa så mycket ekologiskt och närodlat som det bara går.
Hur gör ni? Köper ni besprutat eller tänker ni till och köper ekologisk sallad, gurka med mera till era grisar?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Tezza
0

Jag är oxå en sånn som helst köper ekologiskt, likaså försöker jag göra det med grönsaker MEN det finn så dåligt med ekologiska grönsaker den här årstiden iaf i Umeå. Hur är det hos er?

Emma-U
0

#1 Jag vill nog påstå att utbudet ser ganska bra ut här i Göteborg även nu när det är vinter/vår och kallt.. Förutsatt att man handlar på de stora kedjorna.
Dock finns det inte väldigt mycket som är närproducerat - men det kommer nog snart.
Det finns åtminstone sallad, broccoli och morötter som är ekologiska och det är jag evigt tacksam för.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Creation
0

Ekologiskt, utan tvekan, även till mig själv och svinen. Mkt nyttigare!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Wiizy
0

Ekologiskt tror jag..

paronskrutten
0

Våran sallad och gurka är jag nästan hundra på att den inte är ekologisk, men det får dom inte så ofta, gurka kanske nån gång per år, för det gillar dom inte nåt särskilt.

Helena

Emma-U
0

*putt*

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

paronskrutten
0

Höet är ekologiskt förresten^^

Helena

FeliciaS
0

Vi köper i princip alltid ekologiskt, oavsett om det gäller mat, tvål, tandkräm :) Mycket hälsosammare, nyttigare, godare, bättre för allt och alla ^^,
Dock får inte just marsvinen sallad och gurka utan de får mer kål, morötter, broccoli, paprika, selleri, persiljerötter, palsternacka och rotselleri. Gurka, tomat och sallad är ju absolut inte bland de bra grönsakerna att äta f.ö..

#1 Här finns bra grejor :) Vi beställer från en kedja med ekologiskt (Årstiderna) så får vi hem när vi beställer ;) Grönsaker, frukt osv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jag vet inte vad jag köper för jag kollar inte på märkena när jag handlar jag bara tar en påse eller plockar det jag ska ha

Hatasallad
0

Hö är ju inte direkt ekologiskt. Det är bara som man säger. Visst kan man kalla det för ekologiskt om man inte har gödslat med konstgödsel eller handelsgödsel som man kallar det för.

Och man besprutar ju inte gräset heller, så jag tycker man inte kan kalla hö för ekologiskt.

Samaraz
0

Jag kör så mkt ekologiskt jag kan till mig och grisarna.

#10 Vadå inte direkt ekologiskt?

Alltså det finns ekologiskt eller krav hö att köpa om man vill ha det, det är stränga bestämmelser hur det skall vara odlat då…det är inte bara ohyre besprutningen man inte får göra om det skall vara ekologiskt. Om dina kor tex inte bara får ekologiskt foder så kan man inte använda deras bajs att gödsla med där du skall odla vall/hö då räknas inte höt som krav/ekologiskt. osv, det är en hel vetenskap.

MVH//Sara

Skrotan
0

Xtanlover: vad heter den kedjan? nyfiken? ksnke ska börja handla däri från?:)

FeliciaS
0

#9 Det man köper har stor betydelser för allt och alla, inte ska man bara "plocka" lite :) haha 

#10 Jag förstår inte riktigt din sista mening - "Och man besprutar ju inte gräset heller, så jag tycker man inte kan kalla hö för ekologiskt." Du säger emot dig själv, ekologiskt = obesprutat vilket gräset är, ändå säger du att man inte kan kalla det för ekologiskt… Varför skulle inte hö kunna vara ekologiskt, förstår inte riktigt? ;)

#12 Vi köper från 2 st, Hedenborgs där man väljer varor själv(som bara levererar i Gbg-området) och Årstiderna som har färdiga lådor med frukt, grönt osv., vet inte vart de levererar riktigt.

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#13 hehe ja kanske men jag orkar inte lägga ner energi på att köpa ekologiskt som desutom brukar vara dyrare.

paronskrutten
0

Vi har också börjat köpa nå lådor med grejer, grönkål hittade vi förra veckan :)

Helena

Bella-R
0

Vi köper alltid ekologiskt, det är mycket godare.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

#14 Ja, men varför är det dyrare? Bättre kvalité eller vad man ska säga - bättre för djur, producenter, miljö och de som äter det ;) Mycket godare också :)

Mvh Felicia

gulzebra
0

Jag köper ekologiskt sålänge det finns och inte är för dyrt. Vitkål tex har jag kollat efter som ekologiskt men såg att det kostade runt 20-25 kr/kg som ekologiskt medan vanligt gick på 6-7 kr/kg… De enda jag hittat är dessutom hela vitkålar på typ 3 kg så det kändes verkligen inte värt det, så rik är jag inte :/

Finns det inte ekologiskt men det finns närproducerat så kör jag på det närproducerade. Ibland blir det närproducerat istället för ekologiskt om båda finns. Vet helt enkelt inte vilket som blir bäst så det blir det billigaste :P

Höet jag köper är ekologiskt också. Har bara funnits det där jag handlat och då till bra pris och i bra kvalité dessutom. Brukar ha problem med damm från hö annars men den sorten jag köper nu är skitbra på den fronten :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Liinda]
0

#17 Japp men med min ekonomi så fungerar inte det och så blir inte mammsen glad om jag ska göra det dyrare än vad det redan är. Men visst ibland har jag råkat köpa ekologiskt :P

FeliciaS
0

#18 Ekologisk vitkål dyrt…? Morötter, kål, bananer, kaffe m.m. kostar samma oekologiskt som ekologiskt här :) Mjölkprodukter skiljer det inte många kronor mellan heller, samma sak med juice.

Mvh Felicia

Skrotan
0

#13 tack:D

gulzebra
0

#20: Jepp, här är det det… Nästan 20 kr mer och då bara i kilopris, ett vitkålshuvud på 3 kg blir mao 60 kr dyrare än ett oekologiskt vitkålshuvud O.o Helt sjukt!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ittna
0

Pappa köper bara Ekologiskt ibland.

Tindrar
0

Jämförde gurkorna (KRAV och vanliga) och priset på KRAV vart 16.90:- och vanligt 6-8:-. Då priset var för vanliga 19.90:-/kg och KRAV 49.90:- Så en stoor skillnad^^ Köper oftast vanliga då…