Marsvin 2-&-2
Jag har nu två marsvin, och undrar, när någon av de går bort så är dom ensamma, och med tanke på lagen som säger minst två marsvin, måste man skaffa ett till osv till dom går bort samtidigt? *lite svårt men aja* Eller hur gör man? Ska man skaffa ett äldre marsvin då? Eller låta dom leva själva till sista andetaget? Hoppas ni svarar foort:D

Det bästa är nog att skaffa en liten unge som sällskap. Är det hanar du har så skaffar du en liten hane och tvärtom :) Jag har bara erfarenhet av hanar, och de har accepterat småttingar direkt. Det är nog inte bra att låta dom leva ensamma efteråt när de är vana vid sällskap, de blir lätt deprimerade (och kan dö av sorg)
#0 Det beror ju på dig själv hur du vill göra, men om du bestämt dig för att fortsätta med marsvin när någon av dom dör så är det bästa att skaffa en unge till det marsvinet som lever. Man kan skaffa en jämn gamal kompis också, men då får man räkna med ibland att introduceringen kan ta längre tid. men om du inte tänker fortsätta med marsvin så får man vel omplacera det. det beror vel lite på också hur gamal h*n är när h*n dör.
Men det är vel det jag kommer på..
Det finns massor med alternativ. Ett bra är att ta ett annat marsvin eller två på foder.
Helena

:D Tack, har funderat länge, och jag grät ju i två veckor framåt efter att ett av mina marsvin dog, och kunde inte sluta, fortsätter nu också minst en gång i veckan. Blir ju tårögd varje gång jag tänker på det… Iaf, så funderar om jag pallar sorgen med att fortsätta ha marsvin, men skulle ju vart lika ledsen ifall jag inte hade något djur alls, har haft äldsta marsvinet i 5år, i år och Trolla (namnet) i 3år, så det var ju ett tag sen.

puttar
#4 - Man får tänka så att trots att döden är jättesvår att ta så fick man ändå flera härliga år tillsammans med marsvinet. För det antar jag att dom åren skulle du ju inte ha velat byta bort, så här i efterhand bara för att det innebar att du slapp sörja hennes/ hans död?
Hanna