Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1744 ggr
piffpuff
0

Grönsaker när??

Hej

Är nybliven ägare till 2 underbara marsvins hanar  på 7-8veckor.

Jag har en fråga vad gäller foder. Jag fick höra från djuraffären där jag köpte marsvinen att jag inte fick ge dom något annat än pellets och hö att äta förrän dom är 6 månader, stämmer verkligen det?? Då dör dom sa han… jag har 3 olika nya marsvinsböcker hemma som jag lusläst och de står inte någonstans att man inte kan ge grönsaker nu. Överallt står de ju hur viktigt det är att dom får färsk frukt o grönsaker varje dag.

Jag ger dom nu Vitakraft för marsvinsungar med extra C-vitamin i som dom rekomendera mig plus ängshö o vatten.

Tacksam för svar snabbt.

moonlights
0

Det stämmer inte. Marsvinsungar och dräktiga honor behöver mer c-vitamin än "andra" marsvin. Marsvinsungarna brukar börja äta grönsaker redan när dom bara är något dygn hos uppfödare.

Magda
0

du ska absolut börja ge dem grönsaker på en gång.. djuraffären har helt fel där :)

men börja mkt försiktigt med lite i taget eftersom de inte fått innan & lätt blir dåliga i magen om man ger för mkt för snabbt..

Caspia
0

Det där var bland det dummaste jag hört. Jag skulle uppskatta om du ville skicka namnet på djuraffären samt ort i ett PM till mig, någon behöver göra den försäljaren medveten om verkligheten runt den.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Som de andra sagt, det där är ren lögn! Marsvinen mår bara bra av grönsaker, det är något de måste ha för att få i sig alla näringsämnen osv. Ge de paprika, kålsorter, broccoli, persilja, rotselleri, selleri, persiljerot, palsternacka…

Det där med att det är c-vitamin i pelletsen ska du inte "haka upp" dig på, de försvinner ändå vid tillverkning och förvaring. Jag rekommenderar pelletsen Cavy Performance från Oxbow Pet Products till dina marsvin, de mår bäst av den :) Finns inte att köpa varsomhelst, men du kan se efter på hemsidan hos de som importerar den; Chalimac. Det finns många andra, bättre, alternativa kraftfoder till pellets. Se artikeln "Alternativt kraftfoder" :) Finns många andra Artiklar om kost, kolla in dem.

Välkommen till Marsvin iFokus!
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

Dom skulle ju dö om dom inte fick grönsakermed c-vitamin i på 6 månader….

idipidi
0

Ja, det där är en djuraffärsdumhet som jag hört förut. Helt sjukt och livsfarligt för marsvinen!

Dessutom. Ju mer olika grönt de vänjs vid under den första tiden, desto mer varierierade grönsaker brukar de acceptera som äldre.

Cavia
0

Hos mej börjar ungarna smaka lite på vitkål (och andra grönsaker) redan när dom är några dagar. Har fött upp runt 300 ungar vid det här laget, och än har ingen dött av det!

Så en ren och skär okunnighet från Djuraffären är det =(

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Thea-Cazzy
0

Man skulle ju behöva skicka djuraffärerna på kurs! xD

piffpuff
0

Hej

TACK för alla fina svar!
Ja jag fick en chock när han sa det, men han e så himla barsk inte känd för att vara speciellt kundtrevlig.

Va tillbaka igår o pratade med en tjej som jobbar där o hennes svar va
-vi brukar säga att man ska vänta EN månad från det att man köpt dom.

Men jag trottsa de och gav mina små älsklingar lite isbergsallad igår o ida, men nu har jag ju fått era svar. Misstänkte de skulle vara som ni alla svarat. då de står hur viktigt de e och att unga marsvin ska ha mer. Så nu ska jag iväg och handla  fina grönsaker till dom imorgonl

Idag har dom för första gången haft "golvtid" åh va dom busat och sprungit runt o haft kul!

tack än en gång för alla era svar!!!

Fiona
0

#3 Caspia haha på dom bara xD

Håller med alla andra ;)

Välkommen hit förresten :D

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

paronskrutten
0

Isbergsallad är inte jättebra, ge hellre vitkål, broccoli, paprika etc :)

Helena

Creation
0

Persilja är gott och bra ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

piffpuff
0

Nu har dom provat vitkål, en liten klyfta äpple, melon och bladpersilja. Puff ÄLSKAR bladpersilja!

Wiizy
0

Alla marsvin älskar persilja… xD

FeliciaS
0

#13 Så skoj :) Broccoli, blad/stjälselleri, persiljerötter, morötter och palsternacka är bra också ;) Man ska inte ge för mycket av kålsorterna bara. I artikeln "Handla rätt till marsvinen" finns många tips på grönfoder.

Mvh Felicia

Bella-R
0

#14 Verkligen inte. Mina avskyr persilja ;P

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Abico
0

#14 - Nja, men är man riktigt hungrig så måste man äta ;P Det är iaf. den minen Vincent gör när han får persilja. "*suck* Persilja… jaja"

Hanna 

FeliciaS
0

#16 Oj! Det har jag aldrig varit med om att något av mina marsvin har ogillat ;)

Mvh Felicia

Tindrar
0

Antar att djuraffären vill tjäna pengar, och då säljer dom marsvin och säger ungefär "ge dom lite mat". För antaglien dör marsvinen, och man köper ett nytt från samma affär, och dom tjänar pengar. ELLER att dom är okunniga…