Ögondroppar?
Jag har en marsvinsunge som är 2 dagar men hon är jättesvag och har precis börjat försöka sig på att gå men det verkar som att hon har fått en skada på ena ögat av tillexempel spån eller ett höstrå så hon inte kan se med det ögat men när ett av mina vuxna marsvin hade fått ett höstrå i ögat fick ögondroppar (chloromycetin, tror att det stavas så) utskrivet av en veterinär och hans öga blev helt bra igen. men kan man ge såna ögondroppar till marsvinsungen fastän hon bara är två dagar?
Hrm… Ingen aning, men det bästa är väl att försöka få bort det som irriterar. När Calypso hade fått ett litet frö från höet under ögonlocket räckte det med att jag tog bort det och svullnaden försvann till dagen därpå.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har tagit bort spånet från ögat iförrgår men det är som en blå hinna över ögat
Någon som vet? Jag ska ta med henne till veterinären imorn så får dom kolla på ögat
Noviform heter en receptfri ögonsalva som finns på apoteket. Jag har haft flera små ungar som fått ögonskador av hö och det har läkt bra utan någon salva. Men ring veterinären och fråga, jag är inte helt säker på om man ska ha salvan i ögat om hinnan är skadad. Men viktigast är att se så att det inte finns någon smuts i ögat eller under ögonlocken som ligger och skaver.
Det är inte inåtrullat ögonlock då?
#5 nepp men hon har som en "repa" i ögat

Kan det ha att göra med att h*n är för tidigt född?
Jag har haft ett par kullar som varit för tidigt födda och flera av dem har fått en blå hinna över ögat efter en eller ett par dagar.