Foderstat ?
Eftersom jag ska göda upp Kålan så har jag tänkt ut en liten foderstat :
2 msk pellets/dag
1 msk solrosfrön/dag
2 msk helhavre/dag
+ hö & vatten
Tkr ni att dt låter bra och lagom ? Detta ska dubblas också så dt blir lika mkt till hennes burkompis ;)
//Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag tycker det låter mycket funderar på om hon ens kommer orka käka allt det där på en dag :) Men grönsaker ska hon väl också få?

Rekomenderar tillskott av vetekli eller vetegroddar också.
Äter dom mycket? Annars kan du väl ge dom så mycket havre så det alltid finns. Solrosfrön ska du nog inte ge i så stor mängd. Ifall du verkligen vill ge det skulle jag rekomendera att ge dom kanske 1 tesked att dela på, inte mer. Ge dom mer morötter och mycket av olika kålsorter istället och andra grönsaker.
Jag tycker det käns väldigt mycket jag med ^^ Men jag skulle inte ge så mycket solrosfrön - det är ju inte nyttigt direkt :P
Men jag kan rekomendera "morots dieten" det har jag kört på här hemma på alla grisarna nu under ett par månader och fått positiva vikt ökningar. Den består av förutom all vanlig mat ge en morot (liten) till varje marsvin om dagen, alt. en stoor på två.
Hanna
Jag tror inte att marsvin(iaf inte de jag hade) skulle orka äta mer än 3 msk torrfoder per dag :/ Men ge mkt havre, de älskar det och går upp i vikt av det! ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Glömde förstås grönsaker men dt är klart att dom får och även kligröt på kvl ..:P
#1 aa dt är frågan dt , men jag får väl göra så att jag testar mig fram och kollar hur mkt dom äter per dag ;)
#2 okej vrf dt ? Elle vad är dt bra för ? (:
Ska fodra på med morötter då ;) Men vi hade ingen ren havre utan dt innehller även lite korn, gör dt nått ? :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Det är för mycket Jenny… Du får minska lite - grisarna kommer inte äta allt det. :/
jag har en hona som fött ungar för en månad sen & hon klämmer lugnt i sig 4-5 msk havregryn + lite pellets, grönsaker & hö + lite kligröt vissa dagar.. så man ska ju aldrig säga att de inte kan ;) men nu har hon ju diande unge + att hon verkligen behöver gå upp..
men jag föreslår att du har fri tillgång på havren om inte den andra grisen i buren äter hela tiden då + fortsätter ge kligröt, grönsaker & hö som vanligt.. (se till att grönsakerna är nyttiga saker & inget gurka eller sallad eftersom det bara fyller ut
)

#8 okej tack dt hjälpte mkt ;) Men tror du at dt gör ngt att dt är lite korn inblandat i havren ? Jag ska fortsätta ge henne pellest också va ? (:
Jenny
#9 nej jag tror inte att det är ngt problem att det är korn i havren :) ja du kan ha fri tillgång på både pellets & havre om hon behöver gå upp i vikt, se bara till att hennes kompis inte blir för tjock ;)

#10 okej , hennes kompis äter inte så jätte mkt så dt ska nog gå bra (;
Jenny

#4 Körde ungefär lika fast med gurka, då vattenflaskan var på tvättningxD För det fungerar (väl?) istället som vatten om jag inte minns fel. Dom hade ju såklart en vattenskål också, men dom är inte så skickliga i grenen dricka vatten ur vattenskålxD

Gav inte så mycket då alltså, utan varannan dag då jag samma dag jag började läste att det kunde ge trumsjuka osv. Så det blev ju ist vattenskål, men dom fick tillbaka vattenflaskan samma dag några timmar, så egt otroligt onödigtxD Men man vill ju vara säker…

#12 dom går inte upp i vikt utav gurka eftersom det inehåller så mkt vatten :P
Jenny

Hur gammal är hon? Unge el vuxen. Har hon magrat el har hon alltid varit tunn? Är tänderna OK så att hon tillgodogör sig fodret?
Marsvin 4-ever
.
Kopierar mitt tips ifrån en annan tråd.
- Havrekligröt, 1/4 dl havrekli blandat med 1 msk havremust och en skvätt Oatly havredryck.
- Morötter
- Energi- och fettrik pellets (inte för mycket fett, Lottie är bra)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#15 , 3 år , vuxen , hon magrade lite under sitt skabbangrepp i vintras gått upp lite sen dess , tänderna är OK (:
#16 toppen :D funkar Carrier pellets bra ? :P
Jenny