Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1486 ggr
luneas
0

Bebisinvasion

Oj vad jag ångrar att jag inte gjorde en omröstning för några dagar sedan..! Min sötnos Yalima har idag fått sina bebisar och antalet ungar var något fler än jag hade väntat mig. Jag har hela tiden trott att hon skulle få ganksa få ungar. Har skrivit flera gånger i min blogg att jag tror på tre stycken men så igår ändrade jag mig till fyra. Nu när jag kom hem för en stund sen hade de anlänt och de var inte mindre än SEX stycken. Jisses, vart gömde de sig!?

Yalima har varit så duktig, knappt ett spår av förlossning syns i buren och alla bebisar är noggrant tvättade. Två av bebisarna är små, väger bara 48 och 50g men de andra väger 61, 62, 84 och 88g så nästan 400g bebisar + moderkakor och fostervatten har stackars Yalima släpat runt på! Fem honor och en hane blev det i lite varierande raser. två self saffron, en self buff, två american crested saffron (varav den ena är fullcrestad!) samt en crested saffron (med pyttelite vitt i cresten men för lite för att kallas american).

Bilder kommer så småningom. Nu gäller det att hitta på sex E-namn. :p

paronskrutten
0

Åh, vad underbart, hoppas alla överlever, lycka till med dom små! :)

Helena

luneas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på Yalima tagen i fredags. SÅ stor var hon väl inte?

luneas
0

Bild alla bebisarna. En lång rad! ;)

luneas
0

Stolt mamma Yalima. :)

paronskrutten
0

Naw, vad fina dom var :)

Helena

Abico
0

Hoppsan ^^
Jag har trott på 3 - 4 och bestämde mig för fyra när jag läste din blogg igår :P

Här är ett namn tips: http://www.elvish.org/elm/names/e.html

Hanna 

Abico
0

Oj, Grattis glömde jag ju skriva ^^

Hanna 

lomsen
0

GRATTIS till jättesöta små knyten-jag längtar tills Cornelia föder närsomhelst!

E-tips:

Eric

Elin

Edit

Elsa

Emma

Ella

moonlights
0

Grattis!

FeliciaS
0

Vad roligt! :) De är jättefina, hoppas alla växer upp till stora och starka små marsvin ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Ojoj… hoppas det går bra. Vilken av dem är hanen?

Jag tragglar ju också med E-namn…

luneas
0

Tack alla för grattis! :) Yalima tar sin mammaroll på största allvar och vill knappt lämna bebisarna för att äta själv så hon blir serverad i huset och då äter hon som en häst. :)

#11 Hanen är längst till vänster på gruppbilden, han är ju näst minst och lite vimmelkantig så vi får väl se om han klarar sig. Tror att han är utställningsbar, även om det vita i cresten inte är i ett så "tjockt" lager så har han vitt i hela. Lite synd att alla crestarna blev mer eller mindre vita, det måste komma från pappa Audi (som jag har upptäckt har en liten vit fläck i nacken…) för Yalima har ingenting och Ruuben-linjerna som hon är efter brukar inte lämna något vitt alls.

luneas
0

Här är en bild på lillplutten.

FeliciaS
0

Åhh vad söt han är! Han måste klara sig :)

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Oj vad fin han var :)

Helena

paronskrutten
0

Förresten: är det bilden som gör att ena örat ser lite skumt ut?

Helena

idipidi
0

Mäh, var det tvunget att vara just den som var hane…  

#16 Det är väl bara lite vikt som de kan vara när de är nyfödda.

Skrotan
0

13# nej vad söt!  håller tummarna för honom:)

Thea-Cazzy
0

Åååh, så otroligt söta! Stort grattis till alla ungarna! Har aldrig sett 6 stycken i samma kull! :D

Bella-R
0

Herregud så söta!!
Grattis :D

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Creation
0

Wow, vilka fina! :) Grattis!
Man kan verkligen inte tro att sex ungar får plats i den magen! :o
Undrar som du:
Vart gömde de sig? ;P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Thea-Cazzy
0

Hon var ju inte precis så jättetjock, 6 ungar hade jag nog aldrig gissat på, kanske en eller två XD

CamillaS
0

Grattis Sophie till ur söta bebisar :D

parsley
0

Grattis till bebbarna. Man kan undra var mamman hade gömt alla dem någonstans.Cool

Förslag till E-namn:

Egon, Extrem, Extra allt, Earth, Wind and Fire, Eragon, Estrella (betyder stjärna på spanska), Email, Ester, Estrid, Emeli, 
Esmeralda, Elmer, Egina, Eh va, Eniro, Egen, Endless eller Every + ytterligare något ord, Edition…

FeliciaS
0

Det finns en hel del fina spanska namn på E… :)
Esmeralda (smaragd), Estrella (stjärna), Esposo (man/make), Exitoso (lyckad), Especial (speciel), Éxito (framgånd/succe), Energia (energi), Encanto (glamour). Det var de jag kom på ^^,

Mvh Felicia

luneas
0

Lilleman kommer nog inte att klara sig, han är den enda bebisen som inte fattar att man måste dia. Har verkligen försökt lära honom genom att ha bara honom och amma uppe i knät och formligen stoppa in tutten i munnen på honom men han snuttar bara några gånger och släpper sen taget. Lillasyster som vägde mindre än honom vid födseln greppar tag och suger så det är nog något med direflexen som inte funkar med lillplutten. Såg också att han var lite "sned" och vimmelkantig efter förlossningen, vilket ingen annan av bebisarna var, så något galet är det.

paronskrutten
0

Åh, vad tråkigt. Hoppas han klarar sig ändå *hålla tummarna*

Helena

tantnett
0

GRATTIS. Och här hålls alla tummar o klor för den lille grabben.

Tycker #24 namnförslag Eniro var ett häftigt namn på honom.

Har mamsen tillräckligt med mjölk till dom? Det är ju en stor kull.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

luneas
0

Lillkillen fick somna in imorse, han började aldrig dia och då är det förstås svårt. De andra fem bebisarna verkar allihop pigga än så länge och alla diar. Tar upp minstingen (48g) och mamma Yalima emellanåt så att hon får dia ifred utan de större syskonens konkurrens. Ska köpa babysemp idag och börjar göra gröt åt dem, de kan behöva lite extra när de är så många.

Skrotan
0

29 va tråkigt:( jag som verkligen höll tummarna för den lille killlen. men lycka till med minstingen nu! håller tummarna:)

tantnett
0

Ledsamt  men han var nog inte helt OK från början.

Tänker på dig o dom små.

FeliciaS
0

#29 Neej, så tråkigt :'( Jag som verkligen hade hoppats att han skulle överleva!
"…fick somna in…" Dog han inte "av sig själv"?
Har du funderat på namn? :)

Mvh Felicia

luneas
0

#32 Han var så dålig att jag hjälpte honom…

Nej, har inte kommit på några namn ännu, eller klurat ens. Vill avvakta ett tag och se hur många bebisar som klarar sig.

FeliciaS
0

#33 Jaså, okej, stackarn. Men tjejorna verkar hyffsat krya?

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Tråkigt att han inte var kry nog att klara sig, rip Odöpt snutten

Helena

luneas
0

#34 Jodå, tjejerna är tuffa! :) Är väl rätt säker på att fyra av dem kommer att klara sig iaf. Minstingen däremot är jag osäker på, hon är fortfarande under sin födelsevikt men hon hänger med sina systrar och klämmer sig in och diar emellanåt så hopp finns det iaf. Näst minsta bebban som är kvar med en födelsevikt på 61g har redan ökat till 68g och de två största är uppe i sina födelsevikter igen. Alla är pigga och spralliga och knaprar på gräs emellanåt. :)

luneas
0

Har varit bortrest sedan igår morse och visste inte vad jag kunde förvänta mig i bebisburen när jag kom hem. Minstinghonan är ju som sagt liten och det kan gå fort utför för en sån liten krabat. Men nejdå, där satt de alla fem små tjejerna, pigga och tuffa. Vägde minstingen som hade gått upp flera gram sedan igår, nu är hon uppe på födelsevikten igen. :)

Har valt ut namn till dem nu också. Det får bli Luneas:

Elodie

Elysia

Estelle

Edonia

Emi

Minstingen ska heta Emi om hon klarar sig, de övriga har namnen har jag inte fördelat ut ännu. :)

Kommer antagligen att spara någon av honorna, förmodligen den största self saffronhonan, men resten blir till salu.

Caspia
0

# 37. Vilket roligt sammanträffande. Jag har ju ett marsvin som heter Emi! Hon är också minst men helt klart tuffast, så ska din Emi brås på min kommer hon att klara sig fint.

Emi är i mitten på bilden, lite inklämd mellan sina betydligt tjockare sambor.

Envishet och drömmar

luneas
0

#38 Nämen! Haha, det hade jag ingen aning om. :) Min lilla Emi diar och tuggar gräs för glatta livet så hon kommer nog mest troligt att klara sig. Det är en tuff liten tjej! :)

tantnett
0

Roligt att läsa att det börjar se ljusare ut nu.

Kramisar till dom små liven.