Evig brunst?
LIlla Amanda haåller på att kuttra HELA tiden. Medtävlande i Let's dance kan nästan slänga sig i väggen när det gäller rumba. Hon Fnattar runt i buren som en galning. Lilla Zlatan - som ÄR en hona (och döpt av en envis treåring) - får sig sina turer. Är det brunst (det låter så och ser ut så) eller är det dominansbeteende? Amanda är störst och är det som för det mesta bestämmer i buren (först till maten osv). Det har hållit på nästan oavbrutet i en månad!
Dominansbeteende. Brunst ser man på honornas kön.

Hurdå undrar en envis novis…
Ett marsvin ska inte hålla på och brunsta hela tiden! Har hennes päls blivit tunn? Har hon gått ner i vikt?
#4 - Läs #1. Honan brunstar inte utan att dom kuttrar och vickar på rumpan och parar sin burkompis kan också vara dominansbeteende.
Hanna
#5 Jag har läst hela inlägget. Det står väl "Är det brunst? det låter och ser ut så".
Jag har egen erfarenhet av detta. Det är inte normalt att ett marsvin har brunst/dominansbeteende hela tiden. Det kan bero på cystor på äggstockar/livmoder. I så fall kommer marsvinet att tappa vikt och bli tunnhårig. Främst på magen.

Periodvis har det lugnat sig men just för tillfället är det dags igen. Evigt kuttrande och buffande på Zlatan. Lyckades inte med novisblick utreda via könet. Dock lutar det åt brunst, medan hon lugnar sig i perioder och "bara" dominerar.
Så har jag i alla fall börjat tolka hennes beteende.
#4 (och #6) - Nej - hon tappar INTE i vikt - snarare tvärtom. Nu har vi bara två honor så det kan inte bero på dräktighet och vi har haft dem sedan påskas. Är hon inte av elefantsläkte och blivit parad av misstag i affären, så är hon bara som hon är helt enkelt… *fniss*
#6 - Jo, men samtidigt visste hon ju inte hur man såg att honan brunstade - det var så jag tolkade det iaf. Och då stämmer ju inte "Är det brunst? det låter och ser ut så".
#7 - Jag kan tro att de perioder när det är som värst så brunstar hon och när hon bara är allmänt dominerande så är det lugnare. Hur länge har dom gått ihop och hur gamla är dom?
Hanna
Jag tolkade det som det står "evig brunst" Mitt svar på den frågan är att det inte är inte normalt att ett marsvin brunstar hela tiden (om det nu är det hon gör). Nu hoppas jag att det inte är så med ditt marsvin Blavingen, men ha lite koll på henne för säkerhets skull. 

Tack för alla goda råd. Men som sagt - jag misstänker väldigt mycket att knorrandet och brunstljuden "mellan" är dominans. Det tar lite tid att lära känna sina små grisar…
Amanda bör vara ca 4,5 månader och Zlatan 4. BÖR beror på att vi gjorde nybörjarfelet - zooaffär och nada koll på annat. Så om man litar på deras ord (6-8 veckor) så är det deras ålder. (Var i butiken 14 dagar tidigare och då fanns inte dessa djur där kan tilläggas) Och de är inköpta från samma "fålla" så jag misstänker att de gått tillsammans sedan de blev satta där.
Men som sagt - även om det låter väldigt likt så tycker jag mig kunna tolka lite olika beteendemönster när det är som värst och när det är lite lugnare.