Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 487 ggr
Miss_Kitten
0

Allergifråga

Hej!

Jag har blivit väldigt sugen på att skaffa marsvin. Tycker det är trevliga djur och är faschinerad av att man kan ha dom iknät länge och klappa utan att dom far runt :)

problemet är att min sambo är lite allergisk mot pälsdjur, men vi har tre katter och det går bra. Men så läste jag nånstans att marsvin är väääldigt alleriframkallande, stämmer detta?

Nästa problem är att han inte tål hö…och ett marsvin måste väl ha hö?Eller finns det nåt annat man kan ha till marsvinet istället?

Är det grymt att bara ha ett marsvin,? tänkte att ett borde vara mindre allergiframkallande än två…och han/hon kommer ju ha sällskap av oss och katterna.

Snälla hjälp mig, jag vill så gärna!!

elinpelin96
0

kan inte svara ppå alla frågor men på två iaf

Marsvinets basföda e hö så dom måste ha hö

Och det är lag på att man minst ska ha 2 marsvin och även fast den kommer ha dig och katterna så kommer den nog bli deperimerrad eftersom varken du eller katterna kan deras språk så den kommer ju inte ha någon att prata med och sånt .. så Ja 2 marsvin ska det vara!

idipidi
0

Egentligen kan man väl inte säga att ett djur är mer allergiframkallande än något annat. Olika djur har olika allergener. Alltså man kan vara allergisk mot katt men klara marsvin och tvärt om. Om man misstänker att någon i familjen kan vara allergisk bör man verkligen testa det innan man skaffar marsvin.

Det är inte något alternativ att ha bara ett marsvin. Det  är grymt och strider dessutom mot de regelverk som finns.

Och tyvärr finns det dåligt med alternativ till hö också. Jag skulle vilja på stå att det inte finns något alternativ som funkar lika bra. 80% av marsvinens kost ska bestå av hö.

FeliciaS
0

Du har fått bra svar, kan inte annat än hålla med #2.

Att ett marsvin får sällskap av katter och er är oerhört stor skillnad mot marsvinskompis. Att man dessutom skulle känna av mindre allergi av ett marsvin skulle vara väldigt konstigt, tycker jag. Antingen kan ni kontakta en uppfödare och fråga om ni får ha marsvinen på prov eller så tycker jag att ni ska, för marsvinens skull, låta bli.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Strumpa
0

#0: på gerbiler.ifokus har du skapat en tråd om att du vill så gärna skaffa gerbiler. jag tror kanske inte att din pojkvän kommer må speciellt bra om du skaffar både marsvin och gerbiler på samma gång. min kille är allergisk och klarar inte av marsvin, men gerbiler går bättre. det är självklart individuellt förstås! bara en tanke.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Strumpa
0

vill tillägga att jag inte menar nåt illa med mitt inlägg utan att jag bara ville dela med mig av mina erfarenheter av saken :) hö är ju tyvärr inte så lätt att 'gömma undan' i en lgh heller..det brukar finnas lite överallt,på kläder o på golvet osv;)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Abico
0

Jo, jag skulle också tro att gerbiler är mindre allergiframkallande än marsvin - just pga. höet. Men det är ju väldigt individuellt såsom Idipidi säger.

Hanna