Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2718 ggr
Abico
0

Duvtransporter

Ja, nu är jag inne på att skaffa en duvtransport. I dagsläget har jag tre katttransporter + en korg för att frakta marsvin i. Men det är ju rätt bökigt.. Och egentligen skulle jag behöva ytterligare två transporter. Så jag funderar på om jag istället för att köpa ytterligare två katttransporter som är dyra och tar mycket plats så kanske man skulle investera i en duvtransport… Så jag undrar vad det är för pris på en duvtransport? Om det finns någon bra leverantör över nätet eller om man ska tvinga djuraffären att ta hem en åt mig? Och sedan även om det är olika storlekar på dom? Jag har sett både "dubbel" transporter där det är två på varran och enkel med bara en, men de dubbla kan man väl ta isär så att man får två enkla, eller?
Ja. Lite information vore bra *s*

Hanna 

FeliciaS
0

Jag har också funderat på det nu efter Rävlandautställningen, men jag har ju bara 2 (3) st så jag avvaktar :)

Du kan ju kika på Blocket, Tradera osv. Inte borde de kosta så mycket begagnade. Olika storlekar på själva lådan har jag inte sett, vid närmare eftertanke, men mellan mellanväggarna - alltså "rummen" på storlekarna varierar beroende på var man sätter mellanväggarna. Det kan man ju välja själv har jag förstått :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

De finns i flera olika storlekar. Vanligast är 8-fackare (4 fack uppe, 4 fack nere) och 12-fackare (sex fack uppe, sex fack nere). Det finns 16-fackare också, men de är inte lika vanliga. Ett normalt marsvin behöver 2 fack, gärna 3 om det är längre resa.

Det är ganska svårt att få tag på begagnade, det är många som vill ha. HåPe är väl de som importerar transporterna tror jag. Kicki ställer ut marsvin ibland och brukar kunna leverera transporter till utställningar hon åker på.  

Men visst kostar de en del, det gör de.

parsley
0

Abico, du bor ju inte så långt från Landvetter så du kanske t o m kan åka dit och handla. Jag har en tolva och tycker den är lagom stor. En tolvfacksbur rymmer 12 duvor eller 6 marsvin.

[starlights]
0

Kicki brukar främst åka på västras utställningar, så leverans dit brukar kunna ordnas.=)

CamillaS
0

Hur mycket brukar dom kosta?

Vilken storlek är lagom till 4 marsvin som inte går ihop (bara i par)

[starlights]
0

Jag tror jag gav 320kr för en 6-fack, alltså transport till 3st marsvin.
En 12-fack tror jag priset ligger på 800-900kr.

#5 Till 4st marsvin är en 8-fack minimum, tycker jag. Kan väl kosta runt 600kr…

CamillaS
0

#6 ok tack för svaret :)

CamillaS
0

brukar ni bära dom i handen eller har man dom typ alltid på en pirra? vissa folk har det har ja sett, men är dom tunga att bara bära som dom är?

Stormviskaren
0

Pirra??

Jag bär min, men jag ska sy ett överdrag till handtaget för det är ganska vasst när de blir tungt.

Abico
0

Okej, tack för svaren :)
Jag behöver nog en tolva då om jag förstått er rätt. Sedan reser ju sällan alla marsvinen samtidigt men det käns bra att ha plats för alla iaf. Dom kostar ju en del, såklart… Men samtidigt så behöver jag i annat fall lägga runt 450 kr på kattransporter och det är ju inte så jättemycket billigare.
Jag får fundera på det ^^

Hanna 

parsley
0

Ett budgetalternativ är hopfällbara plastboxar från något varuhus. Stapla 3 boxar ovanpå varandra och använd en fjärde som lock. Bunta ihop dem med en bagagerem. Fleece i botten istället för spån så det inte bôsar.

Duvtransporter har ett bra andrahandsvärde. Jag tror att det är betydligt lättare att sälja en duvtransport som är begagnad och få vettigt betalt än vad det är att sälja ett antal vanliga plasttransporter.

Ett budgettips till gamla hamsterburar.

CamillaS
0

#9 en pirra är en sån där grej på två hjul som man brukar sätta lådor på, en sorts kärra alltså, t.ex dom kan finnas i stall för att frakta hö balar på. Är inte så bra på att förklara, men hoppas du förstår endå . ;)

idipidi
0

En 12:a behöver du ju bara om du räknar med att åka runt på utställningar och ofta ha med fler än fyra marsvin. 8:or är betydligt enklare att bära omkring på tycker jag. Om man som jag ofta bara ställer ett eller två marsvin så är det betydligt mer behändigt med en 8:a.

Abico
0

#13 - Jo, det är klart. Jag hade faktiskt tänkt "säga emot" här men så ångrade jag mig efter lite eftertanke ^^ Jag har ju faktiskt kvar kattransporterna (blir bara krångligt att försöka sälja och jag lär inte få mycket för dom heller) så vill jag ställa fler än fyra djur så kan jag stoppa en gris i en av dom..
Så jag satsar nog på en åtta när allt kommer omkring.

Men det är alltså bara vi transporten som man behöver ha transporten "dubbel" när man kommer fram så knäpper man loss den över delen för att kunna ta ut grisarna eller?

Hanna 

CamillaS
0

Är alla dubbla?

idipidi
0

Jag vet inte om det säljs såna som bara är en våning. Jag har sett någon enstaka sån bara. Men man kan ju använda bara övervåningen om man vill. Och japp, det är bara när man ska bära runt på den som man behöver ha vånngarna ihopsatta.

Wiizy
0

För 5 marsvinshonor, hur stor bör jag ha? :)

idipidi
0

Om du ska kunna ha med dig alla fem samtidigt behöver du en 12:a.

Wiizy
0

Ah, det jag tänkte..  är dom svåra att få tag på 12:orna?

parsley
0

Misstänker att 12:orna nog är ännu svårare att få tag på begagnade än vad åttorna är. Köper man nytt finns båda sorterna.

FeliciaS
0

Men man kan väl ha 2 st 6:or istället för en 12:a…? :)

Mvh Felicia

idipidi
0

6:or har jag inte sett vad jag vet. Menar du då att de har alla 6 facken på samma våning?

FeliciaS
0

På uställningen i Rävlanda hade de som satt snett framför mig väldigt smarta "transporter". Det var plastbackar, jättefina verkligen. Kanske finns med på något foto..

Mvh Felicia

Abico
0

#23 - Såna med "skjuttak"?

Hanna 

FeliciaS
0

#23 Ja, jag tror det ;)

Mvh Felicia

Abico
0

#25 - Okej :) Jag har sett sådana i någon affär i göteborg.. Femmans zoo kan det ha varit. Men det är ju mycket behändigare med duvtransport ^^

Hanna 

idipidi
0

De två vanliga storlekarna på duvlådor. LÄNK

FeliciaS
0

#27 Tjusigt! :) En sån där med 12 fack skulle inte sitta fel. Använder du duvtransporter? Hur många har du? Vad kostade de?

Mvh Felicia

idipidi
0

Jag har en av varje. Skaffade först en 8:a men hade i en period  många marsvin att ställa samtidigt och då skaffade jag en 12:a också. Att ha båda har varit ovärdeligt när jag har flyttat t.ex.

Nu använder jag den som passar bäst för tillfället, beroende på hur många marsvin som ska ställas och hur länge vi ska vara borta.

Minns inte vad de kostade tyvärr, varför inte maila HåPe och fråga?

Abico
0

Jag har skickat iväg ett mail till HåPe nu för att ta reda på vad det kostar och lite sådär :)

Hanna 

FeliciaS
0

#29 Okej, tack :)

#30 Du får gärna meddela mig om priset, bor ju bara 10 min från Landvetter så att åka dit är no problemas för mig ;)

Mvh Felicia

Abico
0

Jag har fått svar nu :)
Åtta fackaren kostar 650 kr på HåPe.

Hanna 

Creation
0

Åh! Jag såg just en sak på blocket… ;D

Tips!
http://www.blocket.se/vi/16029921.htm?ca=11_s

Perfekt plats för dig, Camilla! xD Rimbo! :o
F*n vilken bra tajming ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Oh, den vill jag ha ^^
Synd att det inte var närmare… Det är väl bara att börja cykla iof.

Hanna 

Arcticas
0

Jag köpte en 12-fackare på utställningen i Rävlanda av Hå-Pe och gav 850:- för den.

CamillaS
0

#33 Ha ha det där var verkligen ett sammanträffande :D
Bor ju i Rimbo. ;) Den ska jag nog ta mig en närmare titt på. :)

Tack för tipset. :)

Har mailat henne nu. men funderar om den kankse blir för liten för 4 marsvin :/

parsley
0

Den utannonserade buren ser ut att rymma 4 marsvin. Två uppe och två nere.

CamillaS
0

#37 Ok. Hon bor precis några hus ifrån mig så jag ska gå och titta på den. :)

parsley
0

Ser ni någon duvtranport till salu på annan ort, kolla om säljaren kan tänka sig att skicka den med bussgods. Kostar ca 100 kr tror jag.

FeliciaS
0

#32 Låter rätt dyrt tycker jag ^^, Men tack för prisinfon.

Mvh Felicia

Abico
0

Jag tror att jag kommer å investera i en åtta fackare innom en inte alltför avlägsen framtid… Fick en femhundring och gammelmormor och konfirmationen och sen har jag lite månadspeng *surfa in på swedbank* Oj, okej mycket månadspeng då ;P Men sen kostar ju anmälning till SM lite också och sedan vill man ju spendera lite pengar i Italien och Kroatien ^^ Jaja, vi får se. Men mamma kan ju alltid sväng förbi HåPe och köpa en påväg från jobbet, så det blir ju inga extra fraktpengar eller så.

Hanna 

CamillaS
0

Nu har jag äntligen köpt en duvtransport :D
Det blev en 8 fackare för 595kr helt ny :)
Så nu kan vi resa till SM utan problem med massa transportburar^^

Abico
0

Härligt Camilla :)
Jag ska ta och skjuta på mitt köp till hösten, just nu finns det inte pengar och inget större behov av fler transporter heller.

Hanna 

CamillaS
0

#43 oki :) men är glad att jag hittade den för det priset iaf. annonsen på blocket skulle ha 400 kr för sin begagnade, men det var endå en tjej som hade förtur på den som köpte den.
Så det var nog bra att jag inte gjorde det så jag hittade en helt ny istället. ;)

FeliciaS
0

Jag hittade en liknande duvtransport i trä, som jag ska åka och kolla på (främst känna på tyngden…). Endast 100 kr :)

Mvh Felicia

marsvin-90
0

Jag skulle oxå behöva köpa mig en duvtransport :/