Vilken ras??
Läst lite om marsvin här ikväll, har aldrig trott att marsvin faktiskt har en likastor värld där ute som kaniner o avel.
Jag sitter här hemma med ett marsvin jag fått gratis. Mitt livs andra marsvin, ägde ett då jag var runt 6 till jag var 12. Den blev bara 6 år.
Bestämde mig för att mina barn skall få samma minnen av ett husdjur (förutom våra kissar, o hundar).
Om jag sätter in en bild kan ni se då vad det är för ras.
Den är släthårig, brun,vit o svart. Och pratar mycket. Kurrar, fräser, och tjuter.
"Bara sex år" hehe, det är inte så bara för ett marsvin.
Marsvin ska enligt lag bo med minst en artfrände, annars mår dem inte bra, så se till att skaffa en kompis till den lilla grisen :)
Helena
Av beskrivningen låter det som att ni har en nonself(i färgerna golden, white och black ev.?), men visa en bild ändå, så är det lättare att avgöra.
Marsvin mår bäst med en kompis, så jag föreslår att ni skaffar en kamrat åt din vän.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Som de andra har sagt, marsvin ska enligt lag bo med en artfrände. Dessutom mår de inte bra om de bor ensamma… Finns mycket info om det på sajten. Hur menar du att "den" (hon/han har väl ett kön?) fräser? Marsvin brukar inte direkt fräsa… ^^,
Av beskrivningen att döma låter det som att ni har en Nonself i färgerna golden/white/black, dvs. vanlig ras och färg :) Den färgen h*n har mest av skriver man först och den h*n har minst av sist osv osv.
Välkommen till Marsvin.ifokus förresten! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Oj det visste jag inte. vi får åka och köpa en kuse till då till vårt lilla monster :-)
Skickar en bild här. På vå lilla kuse.
Han är vit (mest), guld, svart (minst)
Vi måste byta i buren dagligen då han dricker o kissar jättemkt.
5 dl vatten om dagen minst. Är detta normalt.
Han är så tam. sitter vi ute kan han vara lös med oss. Han går ingenstans. äter bara gräs.
Kaninen får vara med ibland och dom trivs ihop. Det gör väl inget om man har dom ihop under uppsikt eller skall man akta sig för det. Tänkte på sjukdommar dom kanske kan ge varandra
5 dl vatten om dagen är absolut inte normalt. Antingen har han njurproblem, eller så är han bara uttråkad och har utvecklat en ovvana att tömma vattenflaskan. Det senare är inte helt ovanligt för ensamma marsvin.

Oj skall ringa vet. o kolla om han kan komma in för en koll.
Lät ju inte bra alls. Nu blev jag lite rädd.
Hur gammal kan dessa bli. Min förra blev ju 6.
Hej och välkommen hit! :)
Funderar på din vattenflaska, ser du att han dricker så mycket, eller kan det vara att flaskan läcker? :/
Du har fått bra information från dom andra så jag behöver inte komma med å mycket mer. ^^,
Marsvin kan vel bli c:a 4-7 år finns dom som blivit äldre, men är nog lite ovanligare.

Ja nu har jag kollat med vet. Hon sa samma som camilla s. kolla vattenflaskan när han dricker. Jag gjorde det nu och det rinner vatten. Skall åka o köpa en ny. Sen skulle jag kolla hur mkt han dricker till i morgon. Är det lika mkt skall jag åka in med han.
Min lilla kuse är alltså rasen nonself??
Ja, vattenflaskan kan förstås vara trasig också. Men annars är det inte ovanligt att ensamma marsvin får som ovana att fördriva tiden med att tömma flaskan.
#5 Din vattenflaska ser ut att läcka väldigt mycket, på bilden under vattenflaskan så är det jätteblött. Jag har en likadan och den läcker mycket ibland. Gör då så att du skruvar isär den och lägger metalldelarna i kokhett vatten några minuter. Diska resten (var noga så att allt diskmedel försvinner).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus