Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 6955 ggr
AliceK
0

Göra eget hö?

Jag undrar om man skulle kunna plocka lite hö och ha det i t.ex. förrådet i några dagar så att det torkar och blir som hö, och ge det till marsvinen?

elinpelin96
0

det e välldigt svårt att göra hö

Wiizy
0

"Plocka hö" "göra det till hö" ;P

FeliciaS
1

Det är ju inget man direkt tjänar på… Gräset du plockar kan väl marsvinen få färskt istället? Hö kan man ju köpa för 1,50 kr/kg.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[PixelMollan]
0

Vill du ha billigt hö så köp INTE i en djuraffär. Åk ut på landet och prata med något stall/bonde.
Nu vet jag inte var du bor, men här nere i skåne är höet svinbilligt från en bonde :)

Caspia
0

#4. Om man bara hade haft en bil…

Envishet och drömmar

[PixelMollan]
0

#5 Det är mycket sällan man INTE känner en enda person MED bil.

Caspia
1

#6. Skrik inte åt mig. Jag känner ingen som har någon bil i närheten av där jag bor. Det var det jag ville ha sagt. Många studenter som studerar långt från sin hemort har det så, särskilt i storstäder där p-avgifter och försäkringar är väldigt dyra. Ens sociala nätverk består till största del av personer som också bor långt ifrån sin familj och är hyfsat fattiga (så att de inte har råd att prioritera att ha en bil). Hö är ju dessutom skräpigt och för vissa allergiframkallande så ska man få låna någons bil är det ju inte säkert att man får det av grannens klasskompis mosters  barnvakt, eller vem man nu kan hitta som har en bil.

Nu är vi utanför ämnet i en tråd som handlar om att tillverka hö av egenplockat gräs. Vill du eller någon annan fortsätta påpeka att det skulle vara onormalt att inte ha biltillgång kan du använda dig av PM till mig.

Envishet och drömmar

Mari
1

Ska du göra eget hö så ska det inte ligga i ett förråd, det ska ligga ute i solen så det torkas, man ska även vända på det minst en gång per dag, tror även att det ska ligga ute i minst 4 dagar om jag minns rätt :)

Kan kolla upp det lite mera, i mitt första stall så skördade vi eget hö första året och det blev jättebra :) Bara man har tur med vädret så det inte regnar på gräset medans det ska torka så brukar det alltid bli bra :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[PixelMollan]
0

#7 skriker inte. betonade två ord.
tror hon vet nån som har bil om hon är 14 år o bor i stockholm, antagligen hemma, så jag menade. inget du behöver ta illa vid dej. Jag tror att de flesta känner någon med bil.

Kan tilllägga att om man hämtar från ett stall/bonde så stoppa höet i en eller två stora svarta sopsäckar så kommer de inte i hela bilen.

idipidi
2

Något som kan vara kul att göra om man vill göra eget hö är att plocka t.ex. maskrosor, brännässlor eller solrosblad och torka. Vanligt gräshö går det ju åt såna mängder att eget hö inte gör så stor skillnad om man inte har stora marker och bra möjigheter att torka. Dessutom ska man ha koll på när gräset ska skördas för att få bra näringsvärde. Däremot "specialhö" som t.ex. maskroshö kan ju vara trevligt att plocka fram som lite extra gott till marsvinen när det inte finns färskt ute längre.

Mari
1

#10 Vet du hur det är med torkade brännässlor?
Det är ju bra för hästar så då borde man väl kunna torka lite till marsvinen också?

Att torka löv från träd gjorde jag förra sommaren och det avr uppskattat hos kaninerna, tog aldrig in till marsvinen då det skräpade så mkt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

#11 Hur menar du? Jag föreslog ju brännässlor? Mer om det vet jag inte om jag har att säga. :)

Mari
0

#12 Oj missade att du skrev brännässlor :) Läste allt utom det :P
Så min kommentar kan ju strykas :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fiona
0

#9 dt uppfattas väldigt lätt som skrik när du skriver med stora boksräver och ingen smily .. :P

Dt går att göra eget hö, men dt måste ligga och torka ute i solen tills dt är väldigt torrt, svårt att säha exakt tid dt beror på hur mkt sol dt är. Tänk bara på att inte plocka gräs nära en väg eller där man rastar hundar, om man plockar nära en väg är gräset förorenat och dt är inte bra att få in hundavföringn i käket .. ;) Lycka till

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

linkinpark
0

TjenA har också undrat om man kan görahö eftersom jag har riktigt stora marker elr min pappa har så skulle det gå att göra eget hö om man frågar Pappa om han kan låta lite hö liga kvar?

Creation
0

#16 Läs #8 hur i så fall ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#16 Du skriver till dig själv? ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

*s* Menade 15 :P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

parsley
0

Om man inte har möjlighet att få tag på hö från stall/bonde så kolla på Lantmännen / Granngården motsv om de har hö i säckar. Billigare än småförpackningarna i zoo-affären. Även en del zoo-affärer har hö i säckar. Väntar man tills kommunen slår diverse gräsytor längre fram i sommar så kan man med lite tur lyckas rafsa ihop en del gräs.

Chessan
1

För att faktiskt svara på frågan. Om att tillverka eget hö, då jag faktiskt har erfarenhet av det även om jag nu oftast atr den lata vägen och köper en bal för sisådär 10-20 kr.
1. Du behöver en gräsyta där det växer gräs (vilket låter självklart, men du vill inte ha ogräs som tistlar och hundkex i höt.)
2. Bästa tiden på att slå höt är i juni, (eller där runtomkring, förmodligen senare i norra sverige) när gräser är grönt och saftigt. Senare på sommaren blir det torrare och inte lika näringsrikt.
3. Själv använder jag lie, men ajg antar att andra saker med liknande funktion går lika bra, du vill dock inte ha något där det kan komma ut bensin på gräset.
4. Gräset behöver ligga och torka, lättaste är att låta det ligga kvar på marken, låt det ligga ett par dagar och vänd sedan på det så båda sidorna torkas och det är torrt rakt igenom. Under torkperioden så får du hålla tummarna för regnfritt väder, kika på väderleksraporrten i förväg.
5. Ta in höt och förvara det på en torr plats, ett tips är att plasera det på någon sorts ställning, plankor liggand eöver låder, eller något liknande. Så luft kan cirkulera under för att minska risken för att det blir fuktigt och möglar.

När jag har skrivit det sådär låter det väldigt mycket mer komplicerat än vad dte egentligen är. Kanske finns det andra sätt när man har andra förutsättningar, men detta är hur jag har gjort det.

linkinpark
0

Men kan man inte köra traktor .. liksom det är det man får från bönder och s+ånt

linkinpark
0

Okej nu har jag gjort det och jag tkr det va skit lätt