Blått öga.
Det började med att snobbens öga blev blått och rinnit, sen magrade han av och nu tillsalu dog han trots medecinering. Nu har en av de andra skinnysarna också fått ett blått öga. men de rinner inte, inte änu i varje fall. Någon som vet vad det kan vara, snälla hjälp mig. Kan man bota det? jag är så orolig, vill inte att hon också ska dö. Vetrinärerna vet inte vad det är. de tror bara att de stuckit sig på ett höstrå. jag skickar in en bild på de. men den är inte den bästa.
Putt, ingen som vet! jag är jätte orolig!!
jag vet inte..
Helena
Finns det ingen bra veterinär där du bor? Det är inte svårt att ta reda på om det är höstick eller infektion. Det går att se om hornhinnan är skadad eller inte.
Blev Snobbens öga också blått först och sen rinnigt? Vad fick han för medicin?
Snobbens öga blev blått och rinnigt på samma gång. han fick en som heter Bactrim.
Medans Puss öga bara är blått och det är en vit prick i. och ögonvitan är röd.
Här är bara massa hund-katt och häst vetrinärer. :/
Ser ut som om hon fått något i ögat. Kolla så att det inte är nått som ligger och skaver. Har dom stuckit sej på ett höstrå brukar man även kunna se en vit punkt där själva skadan är. Kan vara bra att behandla det med Noviform om det är en stickskada, men ligger det något och skaver så måste det ut.
jag tycker det är så märkligt att detta skulle hända just nu när snobben precis dött av nått med blått öga och där var inget stick vad vi kunde se. jag har tvättat ögat med koksalt. Noviform. kan man köpa det på Apoteket?
Har ni hört talas om nått sånthär förr? vet någon om de kan vara smittsamt?
Jag håller med #5 helt och tror också att det var två olika saker som hon och Snobben fick.

Jag har samma problem med Maggie. Men jag funderar på att sticka till smådjurs kliniken här i närheten och kolla upp det? Eller ska jag strunta i det och bara behandla henne?
blev ju jätte orolig nu… Båda Maggie's ögon är förövrigt blåa så… ;S
8# Kan du ta bild?

nja, alltså. jag gämförde med din bild (inte tillgågn te kameran just nu) och det var likadant… typ lika blått o sånt… :/ Båda ögonen…
#10 om du åker till vetten, så får du gärna berätta för mig vad din vetrinär sa om det.
Om det kommer långsamt och framför allt om det är på äldre djur, så kan det vara katarakt, alltså gråstarr.

#11 - Jadå, jag kan säga det. men jag vet inte när vi åker…
detta kom över natten, hon hade det inte igår. och hon är bara 11mån gammal.

Förlåt om jag snor din tråd nu Anna. *S*
#12 - Min tjej har fått det mindre o mindre, så det blir blåare o blåare, men jag har inte riktigt "sett" det, utom jag trodde hon blitt fri (att det bara var hö i ögat eller nått) med det. Hon kan ha haft det i 1 månad! (Dåligt samvete nu…) Hon är 2 år min tös. Tror du det kan vara gråstarr?
15# det gör inget. jag vill bara veta vad det är. så ställ så mycket frågor du vill och de som kan får ge svar eller säga va det tror.

men min kompis marsvin har typ ett sånt öga och hennes vetrinär säjer bara att den är blind :/
då är de inte blått på samma sätt. jag har sett ett blint marsvin, färgen var lixom mer vit i de blåa.

oki.
Mitt ena marsvin fick liknande, åkte till vet och fick nån grej där man skulle "sprutdoppa" i ögat .. aja, nu är hennes öga normalt i gen ;/ Lycka till.
vi har haft lite problem me hö i ögonen på marsvinen på jobb där d har sett ut likadant.. han fått pilla ut strået (som oftast ligger under nedre ögonlocket typ) sen har vi behandlat me en gul salva..kan va den någon längre upp nämnt…
hade en gammeltant som fick en reva i ögat antingen av att hon rev sig själv eller att burkompisarna gjort d o d förblev blått……
ser dom på ögat som e blått?? jämför om dom reagerar likadant som med d friska ögat….
jag provade, hon är nog blind på båda ögonen XD jag kunde pilla henne i båda ögonen :S men hon går inte in i saker och sånt, så jag tror inte hon är blind :P mina andra reagerar också så ^^ ingen reaktion.
Skumt, har aldrig sett liknande. För övrigt, Calypso fick ett litet frö från en fröställning i höet under ögonlocket, ögat blev större och grå/vitt-grumligt och lite rött…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#23 o svulnade d oxå? under själva kanten på ögat….?
#24 Japps.
Mvh Felicia
#22 De har ju långa morrhår så om de kommer för nära något så behöver hon inte gå in i det. Så hon kan ju vara blind? Bara en tanke :)
Mvh Felicia

Har han blivit frisk nu? *hoppashoppas*
Hon är helt frisk nu :)

#28 Vad skönt. Blev du klok på vad det var för något?
Marsvin 4-ever
.
Snobben vet vi inte. men han dog ju. Men puss tror vi bara fått ett höstrå i ögat.