Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1639 ggr
ElinaK
0

banta marsvin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hört att man inte får banta marsvin på grund av deras känslighet för fodret. De får absolut inte ha brist på nånting för då kolar de.. Så hur gör man annars för att ett marsvin ska vara i bra hull? Morre har ju fortfarande sina gravidkilon kvar.. Lite har försvunnit, men jag är orolig för att det ändå är ohälsosamt för mkt.

Jag vet ju att motion är bästa sättet, men hon vägrar i princip. När de andra springer iväg så går hon antingen runt en liten stund, eller så sitter hon där hon sitter eller hoppar in i buren igen. Vi har en hylla i buren (se ovanför morrorna på bilden) som hon gillar att hoppa upp o ner på, det är tack vare den hon gått ner det lilla för. Det är inge fel på hennes spänstighet heller.. Hon är bara lat!

Några tips på motionslekar som kanske piggar upp henne??

Diana61
0

Så bra att hon har hyllan! När hon är ute och springer så skulle du kanske ha olika typer av hyllor eller platåer som hon kan hoppa upp och ned på eller tunnlar att springa igenom, men det kanske hon ej gillar ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

joo, ska nog ta o bygga mer hyllor, men inga tunnlar för då stannar hon :P haha. sen placerar hon sig i den o sträcker ut bakbenen.

Peppe
0

Sally är likadan. hon sitter där hon sitter breve buren. men eftersom alla 4 drar sig till tjejornas bur (Sigge oxå självklart) så om dom inte vill springa så släpper jag dom i andra änden av huset sen får dom springa hela vägen tillbaka till buren, sen bärs dom tebax längst bort igen. Haha

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Diana61
0

Peppe!: Himla bra idé!Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Roy får i varje fall motion här när han ska fjäska för Vanessa. hihi…

Peppe
0

Ja Sigge är väldigt enkel att motionera. han springer runt tjejornas bur och ställer sig på bakbenen för att se in. det kan han göra i flera timmar

ElinaK
0

Ja det va en jättebra idé peppe! Tänkte också att hon kommer få mkt mer motion när hon får gå med Korven igen, för hon följer honom oavsett vart han är på väg. put put put låter det bara.

ElinaK
0

Trodde jag ja, inte kommer hon få mer motion med Korven nu.. Dom ligger o gosar i garderoben.. Latare än nånsin kan man väl säga..

ElinaK
0

Ska ta bilder nu, ni får se snart!

ElinaK
0

Här är garderoben.. Morre är lite misstänksam där.

ElinaK
0

Här är inne i garderoben.. Korven är det vita som syns bakom den stora bruna . he he.

Diana61
0

Oj vad gullit! Dom ser ut att trivas himla bra där.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Ah, fast bilden gör inte de rättvisa, för de vaknade när jag kom. De låg utspridda när jag lämnade rummet tidigare.. Ni vet väl vad jag menar med utspridd? benen åt alla håll, ser jättebekvämt ut, och kroppen ligger helt platt.

Diana61
0

Jag vet vad du menar och det ser så härligt ut att man blir rörd.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Peppe
0

ååh va gulligt!

ElinaK
0

Fortsättningen på kärlekshistorian: När jag kom hem för ett tag sen, kollade jag in till marsvinen. Då bestämde jag mig för att jag aldrig mer ska sära på Korven o Morre. De hade hoppat in i buren och åt middag tillsammans.. Korven försökte som vanligt ingenting, utan tog hand om Morre bara.. Sen efter maten så hoppade de ut ur buren och Korven satte fart mot garderoben och ville att Morre skulle följa med.. Hon orkade bara halvvägs sen stannade hon när hon insåg att hon var tvungen att hoppa. Korven var redan inne i garderoben och väntade. Då plötsligt nån av tjejerna började skrika. Fort som elden slängde sig korven ut ur garderoben som stålmannen och skyndade sig först till morre för att kolla om hon var okej o sen till tjej-buren. Vilken hjälte..

bejtedejte
0

Jag skulle ge dem bara hö och så magra grönsaker som vitkål, persilja, sådant utan för mycket socker. Morötter innehåller mycket socker som omvandlas till fett i kroppen.

Kraftfodret ska ju bara vara som ett litet tillskott med vitaminer och mineraler, men det kan man egentligenminska ner massor på när marsvinen "bantas". 

:)

ElinaK
0

Tack för tipset! Då blir det inga morötter på ett tag alltså :P OJOJOJ va de kommer skrika !

Diana61
0

#17, Så sant så det du säger!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Nu har Morre gjort en helomvändning och blivit jättepigg! Hon mår jättebra med Korven och hon tar, hör o häpna, till och med egna initiativ till att springa en favoritrunda!

FeliciaS
0

Sera är likadan som Morre i #0. Jag vet inte vad jag ska göra för att hon ska bli lite tunnare… Hon rör inte på sig utanför buren liksom! I buren är hon lite aktivare men inte mycket Räcka ut tungan Fast hon äter, dricker, gnager på grenar och hoppar upp på huset och ner igen osv…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
[MatildaW]
0

Haha, ngn som kommit på någon bra motionslek? Mina två börjar se ut som riktiga julgrisar nu :P

Thea-Cazzy
0

#23 Ja. Jag har funderat på "marsvins agility".

Lägg ut lite tunnlar (eller rör) Och några låga hinder. Marsvin är inte gjorda för att hoppa, och därför ska man bara ha låga, så dom inte skadar sig. Sedan kan man ju lära dom att gå slalom också!

Det kanske kan bli kul. Tänk bara på det med hindren…. =)

paronskrutten
0

Jag brukar hoppa lite med min hane

Helena

ElinM
0

ElinaK vart får man tag på en sådan hylla, sklle gärna vilja ha en sån :)

Tindrar
0

Bästa är om du drar ner helt på pelletsen (om du har någon) och motionerar dom. Ta ut dom på golvet och sprid ut persilja, gurka, kål osv och låt dom leta. Eller ha labyrinter, ha dom i en stor rasthage.