Trefärgad = hona?
Hejsan!
Har en fundering.
Inom katt världen, hamstervärlden osv så är det BARA honor som kan vara trefärgade. Är det samma sak med marsvin?
Mvh Malin
Nope.
Jag har två trefärgade grabbar här, Kenneth (golden/black/white) och Örjan (grey/white/golden) :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Nej, det är inte ett könskromosombundet anlag på marsvin.
OKej :)
Är det verkligen så för katter? Jag har hört att det bara är en myt?
Att de är så på marsvin stämmer iaf inte, för jag har en hane som är Golden/Black/White :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är så på katter, men hanarna KAN få nått fel i kromosomerna och blir trefärgade men blir sterila :(
#5 Hrm, jaså okej..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är absolut så på katter! Anlaget sitter på x-kromosomen. Det behövs ett gult och ett svart anlag för att de ska bli sköldpaddsfärgade och bara honor har två x-kromosomer (hanarna har ju XY). Därför är sköldpaddsfärgade katter är alltid honor. (Om hanen inte har fel i sin kromosomuppsättning.)
För att få en röd katt krävs två röda anlag för honor men bara ett för hanar. (Eftersom att anlaget ligger på X-kromosomen och hanarna bara har en x-kromosom så syns alltid anlaget om det finns där.) Därför är det mycket vanligare med röda hankatter än röda honkatter. Det är helt möjligt med röda honkatter, men det är mycket ovanligare.
Rödgrön förgblindhet och blödarsjuka är två exempel som ärvs på samma sätt på människor. Det är också mycket vanligare hos män än hos kvinnor.