Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1562 ggr
DianaG
0

Uttråkad

Hej!
Mitt ena marsvin Skippy har börjat med olika ovanor och jag tror det är för att han har tråkigt. Tex. gnaga på gallret/huset springa runt jättensnabbt i buren, in i väggar och allting, dricka jättemycket med lustig teknik ur vattenflaskan. Har ni något tips på vad jag kan göra för att sysselsätta honom? När han har mat gör han inget, men han börjar redan bli lite för tjock…Generad  Glömde säga att jag gosar med honom och släpper ut honom så att han får springa fritt på golvet en stund varje dag

Mari
0

har du modellen större bur så kan du lägga in rör och tunnlar och lite sånt :)
Har jag till mina pojkar men jag tar ur den ur buren med jämna mellanrum för dom tröttnar så lätt på dom annars :)

Eller att du gör nån sorts mat-fälla snurrar eller flätar ihop höet och hänger ner från taket :) De är uppskattat hos mina grisar :'D
Eller att du köper ensånhär boll i djuraffärer där man kan tycka ner tex sallad, gurka, gräs eller annat de gillar så får de jobba för maten :)

Annars så försöka att ta ur honom ur buren oftare, du kanske kan göra någon rastningsbur att ha på golvet? så blir de lite mer variation :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

DianaG
0

Tack för tipsen! En sån där boll har jag, den tycker han om men han tömmer den på 5 minuter.. :) Ska pröva det där med höet. och jag försöker övertala mamma att vi ska skaffa nån hage iallafall. Måste bara komma på något sätt så att den kan fällas ihop, för vi bor i en liten 2:a.. :(

Mari
0

Skaffa sånthär vanligt kompostnät de är lätt att ta isär och sätta ihop :)

för att fläta ihop höet så behöver man rätt långt hå, kanske inte dilikatesshö man köper i affärerna för de är lite kortare än annat.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

DianaG
0

okej, bra idé :) vet du var man kan köpa det?

Mari
0

Granngråden har det mesta :P
annars Öb borde ha nät iaf så man kanske kan göra nått eget om man är händig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

DianaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej, tack! Här är föresten en bild på mina små grisar :)

parsley
0

Hur gammal är han? Är det den mörka som har tråkigt?

monkan
0

Jag brukar gömma maten i en äggkartong. Jag tar bort "låsmekanismen" på kartongen, lägger i maten och sen ställer den i buren. Det tar ett tag innan de kommer på hur man får upp den. 

Vi har också en hopfällbar hage som vi satt ihop med buren och lagt en vaxduk under. Marsvinen får hoppa fritt in och ut i buren. Ute i "friområdet" har vi ett rör vi hittat på en byggarbetsplats samt en sovpåse jag köpt på marsvinshjälpen.

elvida
0

Om du har stor bur kan du köpa Leksaker  och såna där saker .. Jag brukar lyfta upp mitt marsvin nästan varje dag och han mår bra !!!

DianaG
0

tack för alla tips! ja deet e den mörka och han är snart 1 år :)

Tindrar
0

Han är i samma bur som Muffin eller? För annars kan det ju vara ensamhet. Men det finns flera sorters tips i andra trådar om billiga leksaker till marsvinen. Har funderat på att själv dela en toarulle och sedan lägga i paprika/gurk/sallads(mm.)bitar och låta dom leta:)

DianaG
0

#11 Han bodde i samma bur som Muffin förut men de kan inte bo tillsammans längre eftesom att de bråkar hela tiden. Mamma vägrar köpa nya kompisar åt dem :( Måste ev. lämna bort Skippy till hösten iaf eftersom att jag har blivit jätteallergisk så jag hoppas att han då kommer till någon som har marsvinskompisar åt honom.

Just nu har iaf problemet med att han är utrtåkad gått över :)

EmiZ
0

Hur gjorde ni när ni satte ihop hanarna då? Städade ni allting osv?

Sedan ska du inte "försöka", utan ha ett KRAV på att dom nya ägarna ska ha marsvinskompisar åt dom. Det är ju faktiskt lag på det. :)

//Wizy