Priser & kritik på foder!
Undrar vad marsvinspelletsen från Oxbow går på såg nämligen en för 199kr för 2.2kg. Är det ett bra eller dåligt pris? Sedan vill jag ha kritik på dom pelletsar ni själva har provat. Har lite märken jag vill ha info från:)
Vitakraft
Gerty
Lottie (alla smaker)
Oxbow
Och dom ni känner igen
Skriver en liten lista nedan vad man (helst) ska skriva in.
Unga-Vuxna?
Pris?
Bra saker?
Dåliga saker?
Hittas?

Vitakraft använder jag.
Den passar till alla marsvinsåldrar. Den kostar 35kr där jag köper den och det är ungefär 1kg (finns större påsar). Bra med den är att marsvinen faktiskt äter den! Mina marsvin är lite kräsna och gillar bara vitakraft. Det dåliga är att det är ganska fett, så jag ger endast 2msk per dag till mina två marsvin. Jag köper Vitakraft på Hornbach och en liten zoo affär nära mig. Men det är ju ett stort märke och finns nästan i alla djuraffärer.
Angående oxbow så har jag ingen direkt erfarenhet av det så jag kan inte ge nåt bra svar.
jag orkar inte skriva massa
men Lottie & Carrier är väldigt bra :) om man har under stimulerade marsvin "ska" man ha Carrier, de pelletsen är ganska tjocka, å de tar lång tid att tugga :)

Jag använder Lottie Havre/vetekli och dt är jag mycket nöjd med :) mina marsvin gillar dt jättemykt :)
Jag anser att pellets är onödigt, om det inte är till växande marsvin (ungar), digivande/dräktiga marsvin eller marsvin som är svårfödda (vilket marsvin i allmänhet inte är). Det finns så mycket andra alternativa kraftfoder, och havre och kornkross är extremt bra exempel på sådant! :) Läs mer i artikeln Alternativt kraftfoder.
Av de sorterna du har nämt anser jag att Oxbow är bäst, sedan Lottie. Innan man kan uttala sig om någon av sorterna måste man veta vad den innehåller och om det verkligen är bra för marsvin (hur marsvinens kost ska vara). Det är lätt att säga att man tycker pelletssorten man själv ger är bra, men vet man inte vad den egentligen innehåller eller om det verkligen är bra för marsvin tycker jag inte man kan säga att den är bra - bara för att ens egna marsvin äter av den och man själv som ägare har valt att köpa den. Jag skulle gärna vilja se innehållet i alla ovannämda pelletssorter förutom Lottie och Oxbow (för de kan/har jag).
Marsvinen var ju trots allt vilda från början och i fångenskap får de inte direkt sämre eller mindre kost så varför ska man behöva ge pellets.
#2 Då låter det bättre med grenar, knäckebröd och leksaker istället för pellets…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har använt Lottie till mina två vuxna marsvin. Priset minns jag inte riktigt, men det var ju inte dyrt. Jag köpte det på Granngården men har sett att det finns i mataffärer också.
Bra saker: Marsvinen äter det med god aptit ;)
Dåliga saker: Det är väldigt fett, vilket gjorde att båda marsvinen gick upp mkt i vikt. Så därför slutade jag med pellets helt.