Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 713 ggr
Currymarsvin
0

Sliter inte framtänderna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Curry hade väldigt långa framtänder som vi fick klippa hos veterinär när han flyttade hit för några månader sedan. Jag tycker att de växer fort trots fri tillgång på hö och grenar. Nu har jag insett att han inte använder dem över huvud taget! Han stoppar in all mat som är hård vid kindtänderna och tuggar med dem, kan tom mata in hela grenar som en persiljekvist.

Har någon varit med om detta tidigare och har nåt tips på hur man kan få honom att använda dem mer? Känns ju tråkigt att behöva klippa dem hela tiden.

FeliciaS
0

Det måste ju finnas någon anledning till att han inte använder framtändera. Kanske han har ont? Vad är anledningen till att de var för långa när han kom? Om de har varit långa länge och han inte är van vid att använda dem så är det kanske en vana som håller i sig, att inte använda dem?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Currymarsvin
0

#1 Han var ca 5 år när jag fick honom och inte så bra skött så jag vet faktiskt inte. Antagligen har han aldrig haft något att gnaga på innan + fel mat. Svårt att säga om han har ont, veterinären tyckte att allt verkade normalt annars. Kanske är det som du säger, att han bara vant sig. Om han aldrig har haft något att gnaga på i sitt liv så blir det kanske så.

Men finns det något man kan göra för att stimulera gnagandet? Funderar på att gnida in en gren i något gott eller så. Förslag?

idipidi
0

Normalt sätt slits framtänderna när de tuggar, i princip oavsett vad för mat de äter. De sliter dem mot varandra. Om de inte gör det brukar de ha bettfel.

Currymarsvin
0

#3 Hmm, då är det kanske bettfel han har… Inte så mycket att göra åt kanske nu när han är så gammal. Man får väl helt enkelt klippa under de här sista åren.

Achatina
0

Klipp dem själv istället. Det är typ som att klippa en hårdare nagel. Billigare och kanske mindre stressande för grisen.

Currymarsvin
0

#5 Ja, det hade jag tänkt göra om det behövs igen. Det är himla dyrt att gå till veterinär och som du säger ganska stressande. Har en kompis som är bra på sånt så hon får visa mig :)

FeliciaS
0

Min första virvelpojk hade bettfel som visade sig vid 4 års ålder. Vi fick klippa tänderna regelbundet, men det blev inte så väldigt länge…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

hasten
0

testa köpa gnagar pinnar

Currymarsvin
0

#8 Nja, som jag skrev så har han fri tillgång på grenar. Vet inte riktigt vad du menar med gnagarpinnar?

hasten
0

#9 jag menar sånna du stoppar fast i bur gallret å det finns i djuraffären. som hänger ner så dom kan tugga på dem hela dagen

Currymarsvin
0

Ok, som godisstänger alltså? Fast det vill jag inte ge mina, bara en massa socker. Vanliga pinnar har de redan att tugga på hela dagarna. Men tack för tipset ändå.

hasten
0

#11 Så hette de , hade glömt bort att de hette de.

ok, de kan jag förstå att man inte vill ge dom för mkt socker.