Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 772 ggr
shintaida
0

Banta ner Buseman?

För tio dagar sen vägde Buseman 1511 gr.

I går vägde han 1551 gr!!

(Väger han EGENTLIGEN så himla för mycket?)

De andra två, Svante-Vante och Trasan väger som dom ska. Gått ner lite, har dom gjort.

NU har jag tagit bort havren, sen vet jag inget mer som jag kan ta bort.

Nu får dom fri tillgång till hö (som vanligt), gurka, sallad, gräs, vitkål och morötter.

Hur gör man för att banta EN gris, när man har tre???

// Shintaida

Mari
0

Du kan ta ur Buseman ur buren medans de andra får mat, låt de andra äta en stund och släpp sedan tillbaka honom så han också får äta :) Eller så matar du honom utanför buren så de andra får äta i fred.

sen är väl alltid motion bra, gör en hage att ha på golvet så de kan springa där någon timme om dagen :) De andra marsvinen kommer inte gå ner mer i vikt för det om de är i normalvikt.

Får de annat kraftfoder än havre så kan man ju ta bort det också.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sandra-B
0

Är du säker på att han är för tjock?
Vikten mellan olika individer kan ju skilja ganska mycket.
Vad brukar han väga i normalt fall?

Morötter sägs ju innehålla ganska mycket kalorier så det är kanske också något att dra ner på om han nu är så tjock.

Om man är rädd att de andra inte får i sig vad de behöver kan man ju ge dem extra medan man har den som behöver bantas ute och gosar med.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

shintaida
0

#1 Stirrup

De får inget annat kraftfoder. Vi har dom ute på golvet ibland, men han verkar inte vilja/orka/palla att springa och busa med dom andra. Trasan förösker att locka honom hela tiden, för HAN skuttar minsann runt! Annars bor dom i en hage som dom kan röra sig fritt i. Ingen bur.

#2 *Sandra*

Han har gått upp väldigt den senaste tiden. Innan låg han mellan 1300-1400 gr.

Det har varit Trasan som legat högst i vikt innan hela tiden annars. Det var ett bra tips! Att ge dom andra när Buseman är uppe.

// Shintaida

Currymarsvin
0

Jag föreslår också att du tar bort morötterna helt och inte ger ngt kraftfoder till honom. Samt försök få honom att motionera lite varje dag genom att lägga små gurkbitar på golvet utspridda i hagen. Ge heller aldrig mat i skål utan sprid ut på golvet så de får gå och leta. Det har funkat superbra på mitt före detta överviktiga marsvin som blivit mycket mer aktivt och går på födosök med jämna mellanrum (man vet ju aldrig om man missade något sist!). Han har gått ner 300g!

Cavia
0

Du kan ta med honom ner till mej, sätta honom i i stora uteburen med 23 honor, så lovar jag han är smal om några veckor….om du lovar ta hand om alla ungarna Förvånad

Nej, allvarligt talat så tror jag oxå på förslaget, att ta ut Buseman när de andra killarna äter.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

shintaida
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Cavia!

*skrattar gott*

Du kan då få till det!! Han hade fått ha livets fest, om han kommit till honorna! Jaaa, det blir att de andra får det goda när Buseman kelar med Husse på kvällen.

Här kommer en bild på alla tre. Ni ser nog vem som är Buseman!

// Shintaida

Cavia
0

Du, himla snygg han den där vita till vänster ;)

shintaida
0

#7 Cavia

Jaaaavisst ÄR han…VAR kommer han ifrån, tro??? Fundersam

Det är mammas lille gullegris, det. Men han säger inte så mycket. Dock är han en MÄSTARE på att koppla av! Har jag honom i knät, i sin mysmössa och puttar lite lätt på hans huvud och säger "ligg", så lägger han sig!!

Likadant när jag vill att han ska hoppa upp på mig, så säger jag "kom då, hopp opp" och så hoppar han upp!

Men det är bara jag som kan hantera honom så, Ronny lyder han inte och inte heller kan Ronny klappa/behandla Trasan som han tillåter att jag gör.

Joo, det är en fiiin liten gris Du har fött upp, Cavia!!

Som sagt: Det är mammas lille gullegris, det!

// Shintaida

Cavia
0

Håll oss uppdaterade hur det går med Busemans bantningskur =)

shintaida
0

Jaa, jag lovar!

Han saknar verkligen sin havre. Han gräver bland Toa-Lätten (kattströn) för att få i sig de sista fröna.

OCH….han tigger ju så SÖTT!! *suck* Skrikandes

Men svälter gör han nog inte…tror jag. Fundersam

Vi klippte klorna på dom idag och då fick Trasan och Svante-Vante belöning, i form av lite havre, på ett fat. Buseman fick ingen havre….Gråter

// Shintaida

shintaida
0

Uppdatering:

Buseman vägde idag 1498 gr. Så han är på rätt väg. Skrattande

// Shintaida

Achatina
0

Om möjligt servera maten ovanpå hus och hyllor och sådant i buren så får de hoppa upp där för att få tag i maten = de får muskler och tappar i vikt.

Tindrar
0

Vad roligt att han går neråt!:)

hasten
0

mer motion ;)

shintaida
0

HUR får man fart på ett matälskande marsvin?! Fundersam Han är som katten Gustav! Äter och vilar….

men innan idag var Buseman och Trasan ute i köket. Trasan sätter fart på Buseman, för Trasan är FULL av energi och hoppar och skuttar omkring. För att inte prata om att han SPRINGER som en galning och gärna vill ha med Buseman i leken.

// Shintaida

aliciia
0

locka med mat Flört

MarvinsMalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju svårt att säga om Buseman(Gulligt namn! <33) är tjock, det kan ju variera från gris till gris. :)

MarvinsMalin
0

Asså mina marsvin motionerar inte mycket nu förtiden för vi har just skaffat kattunge och det här tagit lite på deras nerver :S Dom är liksom 3 år och är världens fegisar! Men dom ska få en utebur arr springa och äta gräs i vid sommarstugan! :D  M&M <33