Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1021 ggr
MarvinsMalin
0

Banta marsvin?

Ska man banta marsvin om dom väger över 1500g? Mina väger inte det men vill gärna veta, om dom nu skulle komma upp i det ngn gång.. Jag tycke inte att det är "för mycket" men ändå, jag vill veta! :) tacksam för svar! x'd

MikaTela
0

Ja det ska man!

Ett vanligt marsvin ska ligga runt 1 kg för att må bra, lite skillnad beroende på pälsmängd och benstomme.

En liten cuy eller CuMa (korsning cuy och vanligt marsvin) kan ligga runt 1,5 kg.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

fiorano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett marsvin som väger 1,5 och han mår jätte bra.

Currymarsvin
0

#2: Hur vet du det, har du frågat honom?

MikaTela
0

Jag kan inte svara för din, som jag skrev så skiftar det lite beroende på hårlag och benstomme också, precis som hos människor.

Min ena hona var TJOCK när hon kom till mig och hon vägde runt 1,5 kg. Nu ligger hon bra i vikt runt 1 kg. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

FeliciaS
0

Attans… Jag skrev ett jättelångt inlägg och nu försvann bara allt! *morr*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Kort och gott kan man sammanfatta det jag skrev så här: Väg marsvinen regelbundet och se till att de inte ökar för mycket i vikt. Då ska man se över marsvinets vanor och ändra kosten. Inte när de väl väger alldeles för mycket. För vanliga sällskapsmarsvin är det ofta pellets, färdigblandningar och sk. "gnagargodis" som orsakar övervikt. Skippa det helt och hållet så minskar risken för övervikt och dålig hälsa hos marsvinet ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Currymarsvin
0

#6 Jag håller med dig, men om marsvinet redan väger för mycket pga fel kost så är det ju inte kört för det. Det finns alltid möjlighet att ändra kosten och därmed få marsvinet att gå ner i vikt och må bättre.

Alla har ju faktiskt inte jättekoll när de först skaffar marsvin (tyvärr)