Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 997 ggr
Blavingen
0

Korn"gräs"

En "lat" och stressad småbarnsmor kom på att istället för att jaga bygden runt på morgonen efter bra gräs till grisarna, som sen måste torkas, innan jobb, så kan man ju så "kattgräs". Bekvämt och bra även inför vintern (ny sådd då…). Men när jag sådd "kattgräs" så var det havre och idag lyckades jag bara komma över helt korn. Går det lika bra? Någon som testat? Jag vet ju att det gror liknande och att marsvin tål kornkross (?), men ändå. Fortsätter jaga havre men testsår imorgon. Skulle det inte vara bra så åker ju bara "skörden".

Stormviskaren
0

vf måste du torka gräset? använder du de som hö?

Blavingen
0

Torka med papper/handduk, menade jag. Bör ju inte äta vått gräs vad jag lärt mig…

Abico
0

#2 - Det är ingen fara att äta blött gräs. Jag tror det är kaniner som inte ska ha blötagrönsaker…

Hanna 

Creation
0

#3 Hur påverkar det dem? =/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#4 - Jag kan ju knappast kalla mig kanin expert ^^'
Men det är väl trumsjuka man är rädd för isf.?

Hanna 

Meeris
0

Blött gräs kan ge mer upphov till gaser i magen. Så det bör man vara lite försiktig med har jag alltid fått höra… jag låter det också alltid torka åtminstone lite…

Till ursprungsfrågan dock: "korngräs" funkar för våra små lika bra som havregräs. Även vete och råg är ok så länge det är grönt - alltså inte mogna, hårda fröställningar än.