Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 741 ggr
jessi_twini
0

skaffa marsvin

Jag har tänkt att kanske skaffa marsvin igen.. Men då tänkte jag på att i mitt rum, Ligger solen på hela dagarna och rummet kan bli vändigt varmt på sommaren. Och på vinter är det tvärtom, Det blir ganska kallt i mitt rum. Och eftersom det står i dom flesta bökerna om marsvin att dom är känsliga för värme och kyla så tänkte jag på hur jag ska göra då? Då kanske jag inte kan skaffa marsvin.. För min pappa säger om jag ska ha något djur ska det stå uppe i rummet.

Så.. jaa vad tycker ni är det bästa? =)

idipidi
0

Värmen är mer att oroa sig för än kylan. Om du klarar av att bo där på vintern så gör marsvinen det också.

En lösning sommartid är att dra ner persiennerna när solen steker och ha fönstret öppet så mycket som möjligt. Det brukar vara tillräckligt i de flesta rum.

Abico
0

Det finns lösningar på det flesta problem, det gäller bara att vara uppfinningsrik :)

Som sagts så är värmen det större problemet. Själv drar jag ner rullgardinen, startar fläkten (inte riktad mot buren - marsvin är även känsliga för drag), öppnar ibland fönstret och sedan lägger jag in kylklampar (frysta) invirade i handdukar i burarna.
På det här sättet har mina marsvin klarat sig igenom de varmaste sommardagarna :) En annan grej man kan göra är att om det blir olidligt varmt så kan du ta ut dom i uteburen på gräsmattan, i skuggan. Det brukar vara ganska svalt i gräset. Men det sättet funkar ju inte alla dagar såklart.

Hanna 

jessi_twini
0

Okeej :) Men tack då vet jag =D

FeliciaS
0

De andra har skrivit bra svar, men på vintern så kan du ju ha på  elementet :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

#4 Fast marsvinen brukar bara må bra av att det är svalt. Det finns en anledning till att de flesta uppfödare väljer det svalaste rummet till marsvinen och stänger av elementet om de kan.

FeliciaS
0

#5 Men om det är för svalt ^^, Här skulle det bli ca 10 grader på vintern om jag inte hade på element.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Dels så skulle hon troligen inte ha någon lust att bo i rummet själv om det vore 10 grader. Dels går 10 grader utmärkt för de uppfödare som har det så. De enda som inte ska ha så kallt är skinny. Pälsade marsvin äter lite mer och får jättefina, tjocka  pälsar. Men det ska självklart inte vara i kombination med fukt eller drag.

jessi_twini
0

Okej! sorry om jag inte har svarat.. :/ Men vad är det bästa att ha, Två tjejer eller två killar? =)

parsley
0

Det spelar ingen roll. Huvudsaken är att du har två.

Lovizaa
0

köp en fläkt!

jessi_twini
0

#10 jag har redan en :)

Currymarsvin
0

Tänk på att även ge extra gurka då det är varmt eftersom marsvin kan vara lite dåliga på att dricka och få i sig vatten. Det förebygger värmeslag.