Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 19656 ggr
Hamzter95
3

När sover marsvin?

hej! jag har fått hem 2 söta marsvins systrar
Men har några frågor ! Ni som vet kan juh svara :)

1. hur många timmar sover marsvin på ett dygn ?

2. vilken tid på dygnet sover marsvin ?

Jag tror inte att dom är nattdjur som hamstrar tex.. men kan juh ändå fråga för att vara säker ? mina var ju vakna på dagen och är vakna nu vid 9 tiden så dom borde ha sovit på natten

Jag ändrade din rubrik, tänk på att skriva en så utförlig rubrik som möjligt - då fungerar sök funktionen bättre. //Hanna - medarbetare

Abico
2

Marsvin är vakna till och från hela dygnet runt och sover inte på några särskilda tider. Mina grisar är väldigt aktiva framförallt i skymningen och tidigt på morgonen och sover kanske tjugo minuter åt gången dygnet runt ^^

Hanna 

FeliciaS
3

Nej, marsvin är inte nattdjur. Eftersom att de är bytesdjur är de vakna och betar i gryningen och skymningen, då de syns sämst för rovdjur (i det vilda). Det finns även kvar hos tammarsvinen. De sover sällan i djup sömn som människor, av samma anledning som ovan - att de är bytesdjur och måste vara på sin vakt hela tiden. Ofta är ett/några marsvin mer vaket och på sin vakt när de andra vilar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hamzter95
1

Okej tack :D

Hamzter95
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

glömde visst lägga in en söt bild på mina små marsvin :)

HanneCa
0

jag har läst i en fakta bok att marsvin endast sover 10 minuter om dagen, men det beror ju på hur mkt dom rör sej och sånt.

parsley
0

Marsvin ligger ofta och dåsar med öppna ögon. De behöver ständigt vara på sin vakt eftersom vilda marsvin är bytesdjur och hotas av olika rovdjur. En del marsvin kan man få se sova i buren med slutna ögon. En del marsvin somnar om man virar in dem i en filt när man kelar med dem. Marsvin varvar vilstunder med aktiva perioder dygnet runt.