Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1440 ggr
Abico
0

Spänd mage

Tidigare idag så tyckte jag att Donkens mage kändes mer spänd än vanligt och han tyckte inte alls om när jag klämde lite hårdare på den. Jag misstänker att det beror på att grisarna fått en del blomkålsblast de senaste dagarna - visst måste blasten ha samma effekt på deras magar som resten av blomkålen?
Dom är vana vid att få vitkål och jag har aldrig märkt av att magarna blivit spända eller nästan ömma av det…
Är det alltså så stor skillnad mellan olika kålsorter eller har det bara blivit lite för mycket för hans mage? De andra mår prima och inte heller Donken tycks må dåligt av det utan äter och bajsar som han ska.
Har ni några bra tips på grönsaker som är snälla mot magen nu det närmsta? Jag vet ju själv med min mjölkmage som blir irriterad av allt att det tar ett par dagar innan magen mår bra igen ^^

Hanna 

FeliciaS
0

Jag har också varit med om lite spänd mage någon gång när de fått mycket kålsorter, det har gått över under en dag. Det är säkert vad som hänt lilla Donken, tror jag :) Inget att oroa sig för.
Just blomkålsblast innehåller ju mer näringsämnen och sånt än själva blomkålen, så det är nog som du säger. Vitkål är av de mildaste kålsorterna (speciellt färsk som finns mycket nu) och innehåller en del vatten, så blomkålsblast borde definitivt vara "starkare" mot magem ;)

Du kan vara lite försiktig mer kålsorter den närmasta veckan (inte sluta ge det helt) och ge mycket grönt utifrån, persilja, rotfrukter m.m. Det ska gå över snart ska du se ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Håll bara koll så att han rör på sig och inte bara kurar. :/ Emma satt bara stilla hela tiden eller snubblade fram när hon hade trumsjuka. Stackars liten.. :(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.