Golvbur
Nu ska jag snart till och flytta och jag har bestämt mig för att bygga en bur direkt på golvet åt mina honor. Tänkte slänga in min idé om hur jag bygger här och se vad nu tycker.
Rummet finns i källaren men kommer vara ventilerat och ha ett element och lampor så dom får ljus, syre och värme. Men källargolv är ju av cement därför är min tanke att först lägger jag 1-2 filtar och över det en presenning och sen ovanpå det spån. Detta tänkte jag hålla på plats genom att avskärma rummet (avlångt) med en planka tvärsöver och sen tar jag ett kompostgaller och delar på mitten och försöker komma på nått bra sätt att fästa det i plankan när jag inte är där men ändå är smidigt att ta bort när man ska vara där och hålla på.
Hur låter det?
Några tips?
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
bra =)
Det låter utmärkt :) Du har tänkt på det som kan vara viktigt att tänka på när marsvinen hålls i en källare; belysning, värme och ventilering. Så det skulle nog gå bra.
Hur stort kommer det att bli ungefär när det är klart? ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag tror att det vore bättre med ett plant golv av något slag. Filtar + presenning blir inte helt plant och därmed svårt att skyffla bort spånet från. När det ligger rester av kissigt spån kvar börjar det lätt att lukta. Presenning kan de faktiskt gnaga hål på också.
Vet inte exakta mått än flyttar dit om några veckor. :)
Jo jag tänkte först ha direkt på golvet och 1 dm spån eller liknande men så funderade jag på om kanske kyliga golvet gick upp igenom även om det verkar otroligt eller det kanske bara är onödigt extra arbete med filt och presenning?!
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Jag har direkt på cement golv. Om du lägger filt eller något direkt på golv blir det fukt under. Annars kan du lägga pallar på golv och våtrums mattapå så det finns luft under. Mitt golv är inte målat och jag tvättar emellanåt med klor vatten för att decificera.
Jag tycker det låter bra! :)
Fast ang. golvet så kan du skaffa våtrumsmatta och lägga in istället, håller tätt och är till för golv. Jag har det i min bokhyllebur, verkligen jättebra! ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus