Tips om förkyldning!
Mitt marsvin Kaj har nu äntligen fått hem sin hona och dom trivs tillsammans, men hon har inte vart brunstig ännu men hon kommer bli det mellan 3-7 september iallafall! Men u till saken, när jag kollade till Kaj för några timmar sedan så såg jag att han hade snor i näsan och nös ungefär var 5-10 minut, Är marsvinsförkyldning livsfarligt? Och har han förkyldning? För han är pigg och springer runt i buren som han brukar! Snälla ge mej tips…
Det låter som om han har blivit förkyld, ja. Det påverkar inte alltid marsvinets betende, utan de kan vara pigga för det. Däremot är det jätteviktigt att han inte utsätts för köld eller drag och att han får i sig mycket vitaminer (du kan ge honom ½ brustablett i vattenflaskan/dag tills det har gått över + mycket c-vitaminrika grönsaker förstås). Det är inte livsfarligt så länge det inte blir värre, utan nästan lika ofarligt som när vi har förkylning (marsvin är mindre och därmed känsligare). Se bara till att göra som ovanstående så ska du se att det snart blir bättre ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1 tack för tipset! Men kan du säga några mycket c-vitaminrika grönsaker?
#2 Javisst :) Gul paprika, persilja (c-vit. bomb! ^^,), broccoli, grönkål (svårt att få tag i nu) och även maskrosblad och gräs - fast det är ju inte grönsaker ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#3 okej, tack så mycket :D

Ge saffran. Saffran botar förkylning hos marsvin. Köp en påse saffran. De brukar finnas i kassan i livsmedelsaffären, pga stöldrisken. En påse saffran kostar ca 20 kr och väger 0,5 gram. Blanda ut saffranet med ca 0,5 dl vatten och ge marsvinet ett par droppar morgon och kväll, ca en vecka eller tills det verkar blivit friskt. Man kan ge några droppar saffransblandning på en tesked eller med hjälp av en medicinspruta, som man brukar kunna få gratis på apoteket.
Saffran är giftigt i större mängder, men inte i så små mängder som det är fråga om här. Vet flera uppfödare som använder sig av saffran till marsvinen vid behov och har själv testat med gott resultat = marsvinen har blivit friska.
Förkylning orsakas av virus, inte bakterier, så pencillinet Bactrim hjälper inte mot förkylning.