Klippa ner teddy?
Nu har jag hittat mer svamp på Donken -.- Jag som verkligen jobbat för att få bort den som varit *suck* Det käns ju som att ju mer jag badar desto torrare blir huden och desto större risk att det blir kvar lite funkt i pälsen som skapar ny förb. svamp.
Just nu sitter jag här och funderar på att klippa ner all hans päls… På så sätt borde det ju vara mindre risk för att fukten ligger kvar mot huden, det borde bli lättare att få in luft…
Han har ju så sjukt tjock och lång päls nu (värsta CH-teddy -.-) så det skulle nog underlätta att klippa ner honom kort-kort.
Om man skulle klippa ner honom så är det helt kört med rasutställning sedan eller?
Hanna
jag tror inte de går så bra i ras på ett bra tag då ^^ och jag tror att de bara blir tjockare när de växer ut. men ja bara gissar ^^
Jag har ju inte mycket att förlora, som det är nu så kan han ju faktiskt inte ställas alls och jag vill (!!) bli av med den här äckliga svampen nu -.- Det blir lite frisering av teddy imorgon då…
Hanna
Om svampen går bort på det sättet så är det ju värt det, hans hälsa är viktigare än hans utställningskarriär, eller hur? :)
Har du pratat med veterinär och hans uppfödare? Om inte vore det väl värt att göra det.
Har du testat annat än att bada honom i just det schampoot?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 - Jo, precis. Förvisso mår han ju inte dåligt av det (med undantag för de dagar han tvingats bada -.-') men ohyrefria marsvin ska det vara.
Har inte pratat med veterinär nej, tvivlar på att dom kan råda mycket mer än jag redan gjort.. Jag har ju använt flera olika svampsalvor och även badat. Har pratat lite med uppfödaren ja.
Jag har ju då smörjt med lamisil, pevaryl och daktar - samma sak i olika tuber skulle jag tro… Samt badat i PROB-schampot. Det senare har ju faktiskt givit resultat och jag har ju blivit av med den första omgången men tydligen blev det inte 100% snustorrt sist så det är väl därför det kommit nytt nu -.-
Som sagt, imorgon klipps han ner.
Hanna
#4 Okej ^^, Vad sa hans uppfödare då?
Mvh Felicia
Klipper du med sax eller vad hade du tänkt dig? (ps, visa resultatet sedan, ds)
Mvh Felicia
Nu är Donken nerklippt (med sax) och sitter i badet för att bli av med löst hår (jag har blåst av honom med hårtork innan också…) och svamp.. Bilder kommer såsmåningom.
Hanna
Okej ;) Så du har en överbehårad Skinny nu då? *fniss*
Allt gick bra?
Mvh Felicia
*längtar efter bilder* hahah :P
Sådär nu är Donken ner i buren igen, Vincent flinade lite åt hans frilla och åkte på stryk direkt ;P Nu är det snaggat som är det nya modet och Vincent vill också ha en haircut *s*
Bilder finns i bloggen.
Hanna
nauw han liknade en rex kanin ^^
Oj så skoj att du hittade lite andra färger också ;P
Han såg inte så dålig ut inte :) Tjusigt! ^^, Förstår att Vincent är avis! *liiite ironi*
Mvh Felicia
#11 - Ja, jag tyckte det också ^^ Men jag har hört att rex kaniner har mys päls, Donken är som en liten igelkotte nu ;P
#12 - Jo, jätteskoj ;P Jag kanske skulle öppna marsvinsfrisering?
Snart ska ju lunkan klippas också, fast inte riiiktigt lika kort ;P
Hanna
Jag har haft terrier och den fick man absolut inte klippa för då blev pälsen mjuk. Det är väl det som kan ställa till det för dig i utställningssammanhang. Om detta händer även på marsvin alltså. En kullbror till min hund klipptes och han blev mjuk och lockig som ett litet får.
Söt blev han i alla fall! Nu vill min teddy också få sommarsnagg…
#14 - Okej :/ Nåja, det får jag väl ta då ^^ (lockig som ett får lät fö. väldigt lockande *s*) Bara jag blir av med den jobbiga svampen. Det är ju faktiskt pet klass som han kommit längst i under sin enda utställning där han blev BIS pet junior :P
Hanna
#13 Ja, det kan du göra ;) Jag kanske blir din ända kund, men ändå ^^,
#14 #15 Hahaha, lockig som ett får! ;) Hanna, du kan ju köpa in lite Teddys, klippa dem och låtsas att du avlat fram en ny ras ;P
Mvh Felicia
#16 - Det kanske är så dom fått fram "teddy-textel"n som jag såg i djuraffären? ;P
Hanna
Så söt han blev :D Han påminner lite om ett rakat får :P Måste vara mysig att gosa med nu.
Visste inte att rexar hade så mycket päls *s* Det ser ju så mycket mindre ut när man tittar på avstånd!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#17 Ja, eller hur! ;)
#18 Donken är ju en Teddy, det är Vincent som är Rex :) Fast detsamma gäller väl Rex iofs ^^,
Mvh Felicia
#18 - Haha ;P Igår var han jättesticksig att gosa med men idag har han blivit en mys bubbla ^^
Jag tror faktiskt att Donken är lite extrem på pälsfronten ;P Och sen är han aldrig trimmad heller…
Hanna
#19 Blandar ihop *s* Hanna har så många grisar nuförtiden att man blir förvirrad x) En rex, en teddy, en teddyssinier, en lunkarya, en self, en nonself, ett semilånghår… man borde egentligen bara kunna skriva tre och sedan lägga till ett "osv" för att det är så många ;D
#20 Kanske en av anledningarna som gjorde att han fick återkommande svampattacker(hehe, det ordet låter som han fått anfall som går ut på att han tror att han är en svamp xD).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#21 - Sune, Wilma osv… ;P
#21 - Jo, förmodligen. Vincent har ju väldigt tät päls han också men han har då aldrig fått svamp annat än i öronen.
Hanna
"Sune with friends" är mitt förslag ;D
Helena

Vad är skillnaden mellan teddy och rex? Trodde det var samma sak…

#24 På SHMs hemsida så står det så här:
"(Raserna rex och teddy ser i princip likadana ut, de skiljer sig endast genetiskt. Därför har de samma standard. Parar du en rex med en teddy blir avkomman släthårig.)"
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

De som håller på med raserna brukar säga att rexmarsvin mognar senare än teddymarsvin. Det tar t ex längre tid för en rex att få riktigt sträv päls.
#26 - Det stämmer inte här hemma, teddyn har varit en riktig mjukis jämt ^^ Fast det kan man ju iof. inte basera på bara två marsvin :P
Kan meddela att Donken inte längre har fall på sidorna eller rumpan ;P
Hanna

**Hahaha, ska kanske testa att klippa ner de med dålig pälsriktning då?;-P
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#21 Haha… :D Ja, hon har gått snabbt framåt - från 1 till 7 grisar!
Mvh Felicia
#28 - Ja, det kanske vore något? ;P
#29 - Fast innan det så hade jag ju upp till 6 stycken samtidigt :P Jag låg bara lågt i några år med Sune *s*
Hanna
#30 Japp, och det är vad som räknas ;P
Mvh Felicia

#25 Ok, då hade jag inte helt fel för mig i alla fall då, om de ser likadana ut :) Jag då som har någon sorts inavlad teddy/rexmarsvin, jag kan alltså inte ta reda på vilket av det han är om jag inte DNA-testar honom? (För jag skulle givetvis inte ta ungar på honom)
#32 Nej, det kan du inte få reda på ;P En fråga utan svar helt enkelt ^^,
Mvh Felicia

#33 Hihi, jag tror inte han bryr sig så mycket själv ;) Ska föreslå i skolan att vi testar lite marsvinsDNA på nästa lab - lite resurser kan de faktiskt lägga på oss biologstudenter! 
#34 Nej, det gör han nog inte ^^, Hahaha :D
Mvh Felicia

Saxen kanske är vägen till riktigt lockiga rosettcurly? 
#36 Haha, ja, precis :)
Mvh Felicia

Skillingsrydssalva ska vara effektivt mot svamp hos marsvin har jag hört. Youghurt (typ grekisk) kan hjälpa mot svampinfektioner, men jag vet ingen som smörjt in sina marsvin med youghurt. Du kanske kan vara den första att testa, Hanna? 
#38 - Haha, ja det kanske vore något ;P Vi har jordgubb/ grapefrukt youghurt här hemma, det kanske funkar? *s*
Hanna
På vilket vis ska det vara effektivt? *positiv nyfikenhet hos en som använt "universal"salvan till häst* :p
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

#38 Jag fick tipset av en uppfödare som använt Skillingsrydssalvan mot svamp hos marsvin. Det funkade men varför visst hon inte.
Kan meddela att igår näs jag kollade så såg jag inga tecken på svamp på Donken längre :) Jag är lite rädd för att tro att en klippning + ett enda bad ska ha tagit bort all svamp så det blir ett till bad i veckan för att vi ska vara helt säkra ^^
Hanna
Härligt! :D
Mvh Felicia