Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 6677 ggr
Currymarsvin
6

Odla persilja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte två krukor persilja till grisarna från ICA och planterade om dem i en större kruka. Vattnade sedan en massa men såg dem dö på ca två veckor. Hur gör ni som odlar själva? Från frö eller? Hur ofta ska de vattnas?

Från en med icke-gröna fingrar

Abico
0

Mamma köpte en lite kruka persilja i våras och satte den i en stor kruka tillsammans med ett par andra kryddväxter. Krukan står i trädgården så vi vattnar den inte själva utan det sker automatiskt ^^ På ett halvår har persiljan tagit över hela krukan, det växer som ogräs ;P

Hanna 

FeliciaS
0

Sådana krukor som man köper i affären har begränsad hållbarhet och är odlade i växthus för att använda som krydda alltså… Odlar man själv får man köpa fröer och så, det har jag gjort - blev jättebra ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Vi köpte en kruka på blomsterlandet eller liknande, inte mataffär alltså.

Hanna 

FeliciaS
0

#3 Tänkte väl det ;P

Själv menar jag från mataffärer.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

parsley
0

Färska kryddörter från livsmedelsaffären är så gott som omöjliga att hålla liv i. De är framodlade för att säljas och användas strax efter försäljningen.

Man kan odla persilja själv. Lite omständigt, men inte omöjligt. Persilja tar lång tid på sig för att gro. 

På våren och sommaren brukar det finnas persilja och andra kryddörter till försäljning på plantskolor, om man inte vill så själv. 

Kolla efter bladpersilja i livsmedelsaffären. Den säljs ofta till ett ganska vettigt kilopris, ekonomiskt eftersom en bunt inte väger så mycket.

Currymarsvin
1

Jag brukar köpa i lösvikt men mina närmaste affärer har inte det. Tänkte att det kan vara trevligt att ha egenodlad om man inte hinner köpa ngn gång.

Ok, men om mataffärernas är dåliga var det nog därför. Ska kolla på plantskola! Hur ofta vattnar ni som har dem inomhus?

Abico
0

#6 - Jag vattnar aldrig, det sköter sig själv iom. att den står under öppen himel ^^

Hanna 

learningtofly
0

jag har köpt både basilika, timjan och persilja från coop och satt i kruka, de växer och frodas som  bara den, men man MÅSTE plantera om dom för att de ska må bra.

De krukor de bor i i affären är aldeles för små och kväver växten efter ett tag. men bara man planterar om dom till lite större krukor så växer de fint. min mor gjorde så med en massa kryddor från ica i våras och de växer fortfarande fint och jag förväntar mig att mina kryddor håller lika länge de med :)

learningtofly
0

ojdå, jag läste inte ordentlig, du hade visst planterat om dom :/ hm då vet jag inte vad som hänt med dina stackars persiljor, kankse stod de för länge i butiken innan du köpte dom?

[jejjas]
0

Vi köpte i blommsteraffären förra året och planterade ut den klara vintern och va grön hella tiden även fast den va ute. har aldrig prövat att så men det går säkert