Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1117 ggr
luneas
0

Nykläckta bebisar!

Just nu håller min pethona Pannacotta på och tvättar sina alldeles nykläckta bebisar. Fem stycken hittills och jag hoppas och tror att det stannar där. Tre dalmisar varav en crested och två släta tvåfärgade bebisar. Fyra honor och en hane (vid en första snabb koll). Mamma är alltså Luneas Pannacotta, crested saffron dalmatiner och pappa är Malaxis Unisex Is On, teddy cr/wh/bl. :)

Mamma Pannacotta var dålig en kort period under 7:e dräktighetsveckan men jag lyckades vända det och sista veckorna åt hon normalt och var pigg och glad igen. Jag har sett att ett par av bebisarna är tunnpälsade på magen så det är nog sviter av den korta näringsbristen, men i övrigt ser du pigga och fina ut. Bilder och mer info kommer när de har torkat och jag har vägt dem. :)

Cuyi
0

Grattis! Bebislycka måste vara härligt även om du varit med om det förut ^^ STORT grattis igen! Tur att det gick bra!

Sannich
0

Grattis! Skulle vara trevligt med en dalmatinerflicka. Man får väl sukta sen när det kommer bilder. :D

/Sanna

Stormviskaren
0

Dalmatiner crested hona??? :O Min  dröm!!!!

Abico
0

Usch, jag får ta och låta bli och titta i den här tråden nu ;P Med risk för att förälska mig i någon minigris. Dom låter ju äckligt söta ^^'

Hanna 

FeliciaS
0

Åh vad skoj! :)
Stort grattis! ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på nykomlingarna. Inte världens bästa men det fick bli ett snabbfoto bara, hinner inte fota dem enskilt idag för det är massa förberedelser inför morgondagens utställning som gäller. :)

Stormviskaren
0

ååå gud Dallen med crest får gärna flytta hit (A)

luneas
0

#7 Jag ska nog spara någon och det lutar åt antingen cresten eller dalmisen i mitten. :)

Stormviskaren
0

#8 hihi okej :) Va kul att någon av dem ska stanna :)

idipidi
0

Sötisar! men visst måste väl åtminstone den crestade vara lemonagouti? Rent statistiskt borde det bli hälften cream-tickat och hälften buff-tickat (för visst är pappan cream?).

luneas
0

#10 Det är mycket möjligt, tyckte också att någon av dem borde vara creambaserade men jag kollade noga och tyckte nog att det såg mörkare ut än cream på allihop. Jag får avvakta ett tag tills pälsen börjar växa lite, just nu är de allihop rätt "korthåriga" förmodligen pga näringsbristen.

luneas
0

#10 Vad tror du förresten om icke-dalmatinerna? Usch, det var så längesen jag hade såna agoutipettar så jag har tappat känslan känner jag. ;) Tycker att de ser mer bruntonade än grå-svarttonade ut men det är jättesvårt att avgöra tycker jag. Vad tror du? Saffronagouti eller buffagouti?

idipidi
0

Skitsvårt med bilder också. Härifrån ser cresten tydligt creamtickad ut i jämförelse med de två icke-dalmisarna. Och åtminstone den högra av icke-dalmisarna ser svartbaserad ut. Tänker framför allt på framtassen som ser ut att ha svarta klor. Men det brukar ju ge sig när de växer lite…

luneas
0

När du säger det så ser jag ju också skillnad på cresten och icke-dalmisarna. Men visst bleker dalmisanlaget färgen lite också? Nåja, jag får avvakta och kolla igenom dem noga om några dagar igen så får vi se om jag får revidera deras färger.

CamillaS
0

Grattis till sötnosarna Sophie! :)

Skrotan
0

oj vilka söta:D grattis till bebisarna :D

Blavingen
0

Ja, jösses säger en som är helt "rudis" på allt vad uppfödning heter. Men söta var de till tusen. Vilken bild alltså!

En något knasig fråga från en som bara har sällskapsgrisar - vad väger ett sånt litet pyre?

luneas
0

Nyfödda bebisar kan väga mellan 50-120g normalt sett men just de här bebisarna väger mellan 60 och 74g. :)

luneas
0

Nu har alla bebisar passerat sin födelsevikt med marginal och alla fem är pigga och livliga. :)

Jag kommer att spara den crestade honan men resten är till salu! Här kommer bilder på bebbsarna.

Hona, förmodligen buffagouti/buff dalmatiner.

luneas
0

Hona igen, förmodligen saffronagouti/buff

luneas
0

Hona nummer tre. :) Troligen lemonagouti dalmatiner.

luneas
0

Och så hanen som också troligen är saffronagouti/buff.

luneas
0

Den crestade honan som jag behåller själv kan väl också få visa upp sig. :)

FeliciaS
0

Ohhh vad söta! <3
Jag är inte lite förälskad i första honan! :) Härdanefter måste det bli förbjudet för dig att visa bebisbilder ;P Annars har jag snart huset fullt av alla dina bebbar… <3 Har du bestämt namntema?

Mvh Felicia

luneas
0

#24 Hehe… :) Jag måste ju göra reklam för mina uppfödingar. ;)

Namntema ska vara bakverk/desserter/godsaker eftersom mamma heter Pannacotta. Förslag?

Creation
0

Åh, vilka häftiga dalmatiner! :o Crestade honan var coolast, förstår att hon behålls ;)

#25 Ris à la Malta, Glace au four, Crème brûlée, Tiramisú och Crêpes Suzette tycker jag är häftiga/fina dessertnamn :) Passar bra ihop!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

luneas
0

#26 Tack för förslagen! :) Tiramisú är dock redan upptaget av Pannacottas kullbror. :) Och Ida (Idipidi) har redan haft en Ris à la Malta så det funkar inte heller tyvärr. Men resterande namn noteras. :) Kanske blir det dem + Zabaione + något mer.

FeliciaS
0

#25 Ja, det klart ^^,
Åh, det är ju sådana namn jag fullkomlig äääälskar. Swiss Maringue, Chocolat Parfait, Zabaione, Banana Split är bara det jag kan komma på ;P

Mvh Felicia

Abico
0

#25 - Mandelbiscotti, är visserligen ingen efterrätt men tillräkligt gott för att jag ska kunna stå mig en hel dag på det ^^

Hanna 

Jappeloup
0

drömmar, dreglar över dina små ^^

Jappeloup
0

skulle såå gärna vilja ha hanen, men bor i södermanland, och det måste ju gå för mamma och pappa…. men ååh, det räcker ju att bara kolla på dom… Oskyldig

Currymarsvin
0

Vad sägs om: Prinsessbakelse, Körsbärspaj, Kanelbulle, Hallongrotta? Haha, lite mer svenska varianter Tungan ute

luneas
0

Nu är namnen spikade. :) Tack för hjälpen!

Hona1 - Zabaione *till salu*

Hona2 - Crème Brûlée *till salu*

Hona3 - Glace au four *till salu*

Hona4 - Crepes Suzette *stannar*

Hane - Chocolat Parfait *till salu*

FeliciaS
0

#3 Fina namn ;) Jag är inte lite förtjust i Zabaione som du vet <3 Det hjälpte inte att visa bilderna för mamma, hon tycker det räcker med tre ;P Men hon blev också förtjust i de ljusa tjejorna :)

Mvh Felicia

Jappeloup
0

ååh, jag älskar chocolat parfait, har du möjlighet att komma ner till sörmland??

luneas
1

#35 Jag ska på utställning i Stockholm (Kallhäll) den 1 november och transport dit går isf att ordna.

Har du några marsvin nu?

Mari
0

Åh Zabaione är ju jätteunderbar! :D

Vill så gärna ha henne men jag borde inte för jag har ju redan 4st och lite platsbrist :(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#37 Visst är hon :) Det är lite så jag också känner ^^,

Mvh Felicia

luneas
0

Äsch då, en liten pluttis till får ni nog plats med. ;)

Mari
0

#39 Vad kostar hon då? :)
Jag bor i Söderhamn så jag har inte så långt till Gävle (har för mig att det är där du finns?)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jappeloup
0

#36 jag har en tre årig hane här hmma som behöversällskap, en snäll pojke com kan säga till men som aldrig gör illa eller bråkar, han har gått med andra marsvin kortare stunder och en kanin för några somrar sedan.

luneas
0

#40 Alla bebisarna kostar 250:- styck. :) Och jo, jag bor i Gävle.

#41 Men då låter det ju som om din hane skulle behöva en bebiskompis. :)

Om ni är seriöst intresserade så kan ni maila mig så fortsätter vi konversationen där. :) sophie@luneas.se