Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1284 ggr
Zynell
0

Lunginflammation?

Ett av min marsvin har börjat nysa en massa. Tog upp henne nyss och tog mig en titt på damen. Varken näsa eller ögon rinner. Hon springer omkring och det allmäna tillståndet är helt ok. Hon äter, busar osv. Men när jag höll i henne pep det ur hennes nos när hon andades och jag kunde känna hur det rosslade i henne också samtidigt. Är det en vanlig förkylning eller lunginflammation?

Boel
0

Jag hade en hona som lät som en kaffebryggare på slutet, så beskrev jag rosslingen för djursjukvårdren i telefonen. OCh jag fick åka in bums och hon hade lunginflammation. Hon blev röntgad och hennes lungifl. satt mellan lungorna (vanligast på hund och katt tydligen), vilket gjorde att hon var pigg och åt. Dock hade hon gått ner i vikt vilket jag hade sagt oxå. 

Hem kom jag med tabletter, samt att hon hade fått en spruta för att få bort vätskan.

Så jag skulle åka in, hellre en gång för mycket en en gång för lite.

Jappeloup
0

finns det någon risk för att dom ska dö, jag tycker att mitt marsvin har lite samma symptom som era, men inte så mycket, ska till vetten i veckan eller nästa.

Boel
0

Min hona var det risk för att det var försent. Jag kom in i grevens tid.

Detta var för flera år sedan. Sen dess har jag åkt in så fort ng låter konstigt.

FeliciaS
0

Min ena hona hade bronkit ("luftrörskatarr") och då lät hon som du beskriver. Se till att hålla det 100% dragfritt, förhållandevis varmt (lägg gärna in en flaska med varmt vatten inlindad i ex. en handduk i buren) och ge mycket c-vitaminrika grönsaker. Eftersom att hon nyser också tror jag det är en förkylning, men du kan göra samma saker som ovan. Om en förkylning går för långt kan det bli en lunginflammation och då kan det leda till att marsvinet dör.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zynell
0

Har de senaste dagarna "proppat" de fulla med c-vit. :) Mer än vanligt och det verkar ha gett effekt. Hon rosslar inte längre och nyser mindre. Bara ibland hör man ett sött litet "atjo", så det verkar som om det är på bättingsvägar. Får hoppas det.

FeliciaS
0

#5 Åh vad bra! :D

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus