Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 708 ggr
Emma-U
0

Avbruten tand.

Jag har sökt lite bland gamla trådar, men hittade inte svaret på min fråga.
Min Douglas har på något sätt slagit av en bit av undertanden, den är avslagen på diagonalen och alltså inte rakt av.
Frågan är - bör jag gå till veterinären redan nu och få den slipad eller ska jag vänta tills den växt ut och man ser om det är snett eller inte?
Han äter bra och verkar inte lida av det över huvud taget, men jag kommer fortsätta att han koll på det.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

Tänderna växer ut ganska fort igen. Sålänge han äter bra så tycker jag att du kan låta det vara. Är det väldigt ojämnt så att inga av tänderna inte går ihop där fram så skulle jag prova att fila lite med en vanlig nagelfil. Men jag tror att det rättar till sig rätt snabbt av sig självt :)

Hanna 

Emma-U
0

#1 Okej, tack.
Han äter precis som han gjort tidigare och han håller samma vikt sen det hände för en vecka sedan - så jag tycker att han gör det bästa av situationen :)
Jag tycker mig redan kunna se att tanden växt en hel del på bara en vacka - eller är det som jag inbillar mig?
Att plocka fram en nagelfil och fila själv tror jag inte att jag vågar :S Det är ju trots allt min lille pojk och jag vill inte göra honom illa. Tar honom nog hellre till veterinären - om det nu kommer att behövas.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

Jag tror inte att det är någon fara :) Har läst om marsvin som knäckt av hela tänder och ändå klarat sig bra och snabbt fått fina tänder igen, så dom växer nog snabbare än man kan tro ^^

Hanna