Avelshane sökes.

Hur gammal är honan som ska paras?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag läste att dina honor är 2-4år har den honan du ska para haft kullar innan eller ska detta va första? ska detta vara första ska du inte para henne.

Även om din hona har haft en kull förut, tycker jag att 4 år är i äldsta laget. Jag avlar sällan på mina honor efter att dom fyllt 3. Det är väldigt lätt att det uppstår komplikationer i samband med dräktighet/födsel ju äldre honan är….
Jo alltså en hona har blivit parat vid två års ålder och är nu 4. Ungen är nu 2. Jag tror inte hon ha prats förut. Funkar det inte då?

Jag skulle inte ta chansen att para henne, 2 år mellan kullarna KAN funka men är inte att rekommendera…
#4 Nej, jag skulle inte utsätta henne för det…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nej om hon är 2 år ochi nte haft kullar innan ska hon inte paras. Jag hade aldrig utsatt en hona för den risken i varje fall.
Sen om du inte har en hane redan borde du väl fråga efter två hanar…?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Till #8: Varför 2 hanar? Jag ska ju bara para den ena.
Till alla andra: Okej asså ja e nybörjare på att avla med marsvin så tack för tipsen :)
#9 Men så måste han ju ha en kompis sedan.. fast du hade kanske tänkt att behålla en hane ur kullen då?
Tycker verkligen inte att du ska para en hona som är 2 år gammal och riskera att hon dör eller att du måste betala höga kostnader för kejsarsnitt… :/
Jag föreslår att du läser på lite mer om avel och skaffar en hona i mer passande ålder innan du tar någon kull. :)
Hon menade nog att hon ska låna en hane och lämna tillbaka och då behöver hon ju ingen kompis till honom.
#11 Aha, då förstår jag ;) Det framgick ju inte i texten.
jag föreslår att du läser på här: www.luneas.se under meny valet avelsfakta. mycket bra fakta:)

Jag hade aldrig chansat på en så gamal hona
#9 I så fall bör du läsa på en hel del till innan du tar kullar.
Mvh Felicia
okej, men jag tänker ju inte börja med att avla typ tre honor utan börjar med en och sedan ser jag om det går bra och så. (Nu har jag faktiskt läst på )
Det måste väl ta mer än en veckas läsning för att vara redo? ;)
jojo, men snälla jag har läst var ända sekund i 3 veckor :) Säg det viktigaste att kunna så ska jag säga om jag kan det :) (alltså säg bara nyckel ord som typ "hur länge är honan dräktig"

Jag kan ställa några frågor så kan du ju svara, om du vill. Jag orkar dock inte sitta här hela natten så det blir bara några få.
Hur ser du om honan är sjuk?
Vad ska du göra av ungarna?
Vad är det som gör att du hellre vill avla fram egna ungar än att köpa marsvin, om du vill ha fler?
Behöver dräktiga honor annan kost?
Vad innebär toxicos?
Kan man ha marsvinspappan med resten av familjen, så att de kan ta hand om bebisarna tillsammans?
Får man blanda alla raser och teckningar hur som helst, eller finns det några sjukdomsrisker?
Vad kostar ett kejsarsnitt?
Vad kostar den veterinärvård marsvinshonan kan behöva om hon blir sjuk?
Vad är det för vård hon behöver, om hon blir sjuk?
Nu orkar jag inte mer…
Envishet och drömmar
#19 Det spelar väl egentligen ingen roll om vi frågar dessa frågor eller inte, då svaret finns lätt att hitta på internet? ;) Vi kan inte vara säkra på att du kan sakerna utantill.
Men jag kan väl ställa lite frågor ändå då:
- Omkring hur gammal ska honan vara när hon får sin första kull?
- Växer honans bäcken ihop? I så fall, vid vilken ålder?
- Hur länge ska honan vila(ungefär) innan hon är redo för en andra kull?
- Vid vilken ålder brukar man ta ut honorna ur avel?
Jag tycker fortfarande att du ska ta det lite lugnt med hela avelsplanerna. :) Åtminstone ett halvår av planering och fundering eller så tycker jag du ska ta innan du faktiskt börjar leta avelsdjur. Så att du hinner känna efter om du faktiskt är redo att ha så många liv i dina händer, verkligen vill det här och vet att du har alla kunskaper som krävs. ^^
Ge det lite tid, för jag har fått ett litet intryck av att det inte är så fullständigt genomtänkt ändå…? =/ Absolut ingen pik, jag har bara fått för mig det.
#21 Precis, det är hur lätt som helst att kolla upp ;)
Mvh Felicia
Hej, sorry har glömt denna tråd. Jag har kommit på att vänta tills mitt 4-åriga marsvin inte finns längre och så köpa ett yngre som kan paras. Jag är tacksam över frågorna och ska plugga lite på sånt. Ska köpa lite böcker och läsa också :)
23# det låter klokt:)
#23 Vad bra :)
Mvh Felicia