Jag ska! :) Tre texlar och en sheltie.

Vad roligt :) Jag ska ställa två alpacor i klippt långhår, och en texel i pet. Kul att det blir i alla fall några texlar att kolla på =D
Jag ska dit och ställa 4 skinny (ras), 1 lakeland (pet) och en lite "omaka" uppfödargrupp =). Och syrran ska ställa sin merino i klippt långhår.
#3 Vad kul! Säg till om ni är intresserade av att samåka. Som det ser ut nu åker vi själva och har inget emot att dela bensinpengar med någon annan. :)

Jag ska dit! :) Ska bara ställa två grisar den här gången. Lilla Elodie, self saffron och stora Calaisa, self buff. - båda i ras och pet. Hoppas på att få cert på Calaisa så att hon blir champion. :)
Sen har jag med ett gäng grisar för leverans också.
Jag ska dit med mina coronetpojkar :) Ställa i PET.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Oj var och när är det . Jag bor ju i västerås :)
Jag ska inte dit, det är lite väl långt ^^, Lycka till alla utställare!
#7 Det står i rubriken - 27 september ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 Lillhärad tror jag det hette :)
Ingen som meddelat sina resultat här än, inte? ;P
Kan väl berätta att mina två killar äntligen har höjt sig något i graderna och kom på plats 3/6(Dianthus) respektive plats 4/6(Cinnober), med 90p båda två. :) Jag är riktigt nöjd!

#10 Jag tror du och jag tävlade i samma klass, pet hanar 5-8 mån? :) Min Snöboll fick 89 p och vart 6/6, men jag tyckte det gick bra ändå ;) Ställde två grabbar i klippt långhår… De var 6 stycken klippta och mina var inte bland de tre bästa. Båda fick 86 p. Men jag var nöjd med dagen ändå, även fast det inte gick så bra som det hade kunnat gå, eftersom jag vet ganska exakt vad jag kan åtgärda till nästa gång :) Dagen var lång! Kom inte ifrån Västerås förrän efter kl 20.00 nångång.
#10 - Grattis :D
#11 - Det kan inte gå bra jämt, nästa gång ligger du på topp :)
Hanna
#11 Javisst ställde jag i den klassen :)
89p är väl ganska bra! ^^ Man kan sänkas för ganska små saker, gången innan den här fick jag ett poäng mindre för mat mellan tänderna. :P Men nu så vet du vad du ska tänka på till nästa gång.
Hur bedöms klippt långhår förresten? (funderar på att ställa mina i det någon gång i framtiden) Är det pälsens längd och hur jämnt klippta de är som bedöms mest eller?
Jag hade tänkt att stanna och se på finalen, men när de verkade ha en bra bit kvar av utställningen klockan sex och jag egentligen inte hade något kvar att göra där gav jag och pappa(som för övrigt var ganska otålig) oss iväg hemåt. Tur att vi gjorde det, för annars hade jag tydligen fått vänta riktigt länge! :o 20.00, det var sent det.
En av mina skinnysar fick ett cert och lakelandhanen som ställdes i pet fick ett silverkort. Och syrrans merino blev bästa klippta långhår 1!

#13 Klippta långhår bedöms väl exakt som långhåren i ras, men kanske liiite snällare ;) Pälsen ska vara minst 10 cm, det inte hur noga det är i praktiken. Det ska ju nå ner till backen i alla fall, men dom mäter ju liksom inte. Det som sket sig för mig var att mina inte var så jämnt klippta eller hade så jämn form. Mina är egentligen inte klippta alls, bara lite finslipade.. Så det är nog ganska viktigt :)
#11 Stannade du och städade då? Jag ställde ut i finalerna men åkte ändå därifrån före 19…
#15 Man kan inte riktigt säga att de bedöms som i rasklass utan det är verkligen en helt egen klass. I ras bedöms hur pälsen har vuxit från de är små och det är faktiskt det som har flest poäng. På ett klippt långhår går ju inte det att bedöma så det blir lite annorlunda. Men man bedömer de delar av rastypiskheten som går att bedöma på långhår som är klippta (täthet, pälsens kvalitet, kropp, ögon, öron) men att de presenteras snyggt, alltså har en snyggt klippt och välskött päls spelar också stor roll. Man kan "trolla" väldigt mycket med klippta långhår. Djur som inte alls skulle gått speciellt bra i rasklass kan man faktiskt med rätt skötsel klippa till att gå riktigt bra i klipps långhår.
För egen del gick det väldigt bra. Åkte dit med fyra djur och kom därifrån med tre BIS-placeringar! Jag tror aldrig att jag varit med om att få tre BIS-placeringar på samma utställning faktiskt.
SCh Malaxis Känd från TV fick 90p, blev BIR och BIS4
SCh Idefix Ömma fick också 90p, BIR-R och BIS8 - så det var alltså två BIS-placerade texlar!!
Lilla Idefix Exakt blev BIRjr på 89p och BISjr5.
Min Sheltiehona Idefix Cubic Zirconia blev 3/6 på 89p med CK i helt mördande sheltiekonkurrens…
Och lite kul också att Ömmas merinosyster Önja (som alltså inte är min) blev bästa klippta långhår. :)

#16 Ja, det var det jag menade med "lika" som i ras. Allting förutom detta med pälsen.
Japp, jag stannade och hjälpte till att städa. Tina (heartbreaks) och jag skulle nämligen med hem till Lena Wilhelmsson och kolla på en alpacaunge. Lena och Cornelia kunde ju inte åka förrän allt var städat och klart, så vi ville hjälpa till att snabba på det hela lite så vi kunde åka hem snabbare;)