Grönsaker och ålder?
Nybliven marsvinsmamma som man är har man ju kollat på lite olika (läs: ALLA, känns det som) sajter för att lära sig om foder. De jag köpte marsvinen av sade att de inte får äta grönsaker innan 6 månaders ålder. Stämmer detta? Antingen verkar det vara ett axiom som alla vet om, och därför inte beskriver någonstans, eller så har de fått felaktig info av de som de köpte sina marsvin av. Skulle uppskatta lite hjälp här, eftersom jag helst inte vill ge dem bristsjukdomar/förgifta dem.
Idag får de vatten, hö, C-pellets och knäckebröd, samt då och då en godisbit för att de ska lita på nya mamma :)
Välkommen hit :)
Det där om att dom inte ska ha grönsaker innan 6 månaders ålder stämmer verkligen inte. Om dom inte får det förens då så är riksen stor att dom får diverse problem pga. c-vitamin. Just som människor kan inte marsvin producera eget c-vitamin. Så det är bara att mata på, det finns flera bra Artiklar om foder här på sidan som jag rekomenderar dig att läsa.
//Hanna - medarbetare
Hanna

Skönt att veta :) Då får jag introducera dem till grönsaker lite försiktigt då! Det där med C-vitamin känner jag till, ska tydligen vara C-pellets, men en allsidig kost känns ju fint. Tack!

Men jisses inga grönsaker innan 6 mån ålder??
Vad är det för människor. Tur att du skrev hit.
Varmt välkommen.
Marsvin 4-ever
.
#2 - Förlita dig inte för mycket på en massa prat om c-vitamin i pelletsen, droppar i vatten osv. bara. C-vitamin försvinner rätt fort ur sådana grejer så även om du ger c-vitamin i pelletsen så ersätter det aldrig grönsaker där c-vitamin finns naturligt :)
Hanna

#4 - Haha, men vad bra att jag hittade den här sidan! Nu ska här matas upp smågrisar :) Försiktigt då, alltså. Åter tack.

Jag håller med Abico! Och de där "c-vitaminpelletsen" är bara bluff och båg, vitaminerna försvinner så fort man öppnar påsen och de utsätts för syre. Ge dina grisar många olika sorters grönsaker så att de vänjer sig vid varierad kost, annars blir de lätt kräsna när de blir äldre. Var lite försiktig med deras magar bara och ge dem inte stora mängder av nya sorter, utan introducera lite i taget. Lycka till!
Oj vilka konstiga påståenden! ;) Här på sajten finns många Artiklar om kost. Klicka på fliken "Artiklar" och sedan vidare på kategorin "Foder" :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tänk vad tragiskt för vilda marsvin om de skulle vara förbjudna att äta grönt innan sex månaders ålder..(!) Det skulle inte ha funnits så många marsvin då, eller så skulle de klara extrem hunger. ;)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#8 Haha, precis! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Men herre gud vilka påståenden, det är så man blir mörkrädd…
Jag har fött upp marsvin i 5 år. Samtliga ungar (ca 300 stycken) har fått grönsaker och pellets från första levnadsdagen (om dom velat äta detta) och jag har då aldrig sett att någon av dessa mått dåligt av det….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Usch vilken okunnig säljare, det är så man blir riktigt rädd.
Var det privatpersoner, uppfödare eller djuraffär?

Djuraffär här i Malmö :/ Dock har jag haft kaniner innan och DE har då fått äta grönt, precis som alla andra djur - så jag kollade på lite sidor och gav dem sedan grönt i alla former :)
Djuraffärer brukar ge ut felaktig info för att dom ska kunna sälja mer saker.
#13 - Eller bara på grund av okunskap :)
Hanna